2022-01-16, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Du är väldigt dåligt påläst.
USA hade stenhårda sanktioner mot Iran som påverkade hela västvärlden.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sanctions_against_Iran

Alla som handlar med USD (det vill säga alla företag och stater) anses av USA falla under amerikansk jurisdiktion och måste då följa sanktionerna, annars blir det drakoniska påföljder.

Även Venezuela har drabbats av sådana sanktioner.

Det finns inget som hindrar att USA inför sådana sanktioner också mot Ryssland.
Som George W Bush sa: antingen är du med oss eller mot oss.

Tråden handlar om varför Ryska fartyg är påväg in i Östersjön och en eventuell (jävligt långsökt) intagning av Gotland och därmed hela Sverige...

Så jag är inte dåligt påläst utan trodde att vi pratade om Sverige vs Iran eller Sverige vs Ryssland.
2022-01-16, 12:53
Medlem
Citat:
Och drönarna bara råkade flyga över svenska kärnkraftverk vid samma tidpunkt….

Vilket sammanträffande!

Du tror inte att han haft detaljritningar sen skiten byggdes?
2022-01-16, 12:53
Medlem
Citat:
Och drönarna bara råkade flyga över svenska kärnkraftverk vid samma tidpunkt….

Vilket sammanträffande!

Skulle det inte vara ett sammanträffande, jag tror inte på sådana nämligen. Så ligger det ju nära till hands att slå ut kraftnätet i Europa. Och då rasar världsekonomin.

Då ligger det nära till hands att dra in fler så kallade sammanträffanden. Får mig osökt att tänka på en bok som Dr Klaus Schwab skrev. Ni vet ledaren för World Economic Forum?
Covid-19: The Great Reset.

Och detta skulle kunna vara ett steg i den riktningen…
2022-01-16, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaktjuven
Ja det har jag. Flera gånger. I både st. Petersburg 2ggr och Moskva 4 ggr.
Mitt ex var ryska. Så säg mig. Vad med det landet gör det till ett pissland?

https://worldpopulationreview.com/countries/countries-by-national-debt

Ryssland är ett av dem länder med lägst skuld.
Sverige ligger i motstående sida till Ryssland i den listan såsom USA.
Så vad vill du ha sagt med ditt inlägg?

Ok, potemkinkulisserna besöktes. Du åker några mil och putsen flagnar.
Att ha lite lån betyder för ett land att de som lånar ut inte vågar låna ut. På samma sätt som fattiga får avslag på dina låneansökningar.
2022-01-16, 12:56
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Tråden handlar om varför Ryska fartyg är påväg in i Östersjön och en eventuell (jävligt långsökt) intagning av Gotland och därmed hela Sverige...

Så jag är inte dåligt påläst utan trodde att vi pratade om Sverige vs Iran eller Sverige vs Ryssland.
Trots Putin-Ryska idoga försök att splittra länderna i Väst (inkl. Sverige) så håller Väst ihop någorlunda fortfarande. Du hävdade att en ny rysk invasion av Ukraina (den första pågår redan) enbart skulle bemötas av trötta fördömanden. Men från rysk sida så struntar man i Sverige. Den negativa konsekvens som kommer inträffa är framförallt stränga sanktioner (troligen) och då är exempel på historiska såna sanktioner relevanta.

Du är dåligt påläst, oavsett vad du hävdar. Sverige har självklart inget att sätta emot om Ryssland på nytt går in i Ukraina.
2022-01-16, 12:57
Medlem
PK-befriads avatar
En sak man kan vara säker på är att om det krigshetsas i etern så går judepressarna på högvarv.
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Du tror inte att han haft detaljritningar sen skiten byggdes?
Jo. Drönarna handlar inte om behov av information utan önskan om att visa upp sig.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Man måste passera Gotland för att ta sig från Kaliningrad till St Petersburg sjövägen.
Är inte insatt, stämmer detta? Herregud vad pinsamt isåfall. Och man har raljerat för att ryssen ska landsätta Gotland!

Oerhört pinsamt, mitt förtroende för svenska regeringen var redan låg men det här tar nog fan priset. Så allt var bara cirkus?

Ska lämna det här landet så snart jag får möjligheten.
2022-01-16, 12:59
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaisersmamma
Skulle det inte vara ett sammanträffande, jag tror inte på sådana nämligen. Så ligger det ju nära till hands att slå ut kraftnätet i Europa. Och då rasar världsekonomin.

Då ligger det nära till hands att dra in fler så kallade sammanträffanden. Får mig osökt att tänka på en bok som Dr Klaus Schwab skrev. Ni vet ledaren för World Economic Forum?
Covid-19: The Great Reset.

Och detta skulle kunna vara ett steg i den riktningen…
Det här är off topic och konspirationsteorier.
2022-01-16, 12:59
Medlem
Tor7s avatar
Ryssland skiter inte i Sverige. De tar Norden på en halvtimme och syftet är då att göra Östersjön till sitt! De låter oss nog vara sedan, när upprättat sina baser. Grejen är att de behöver nog inte göra det i form ett "krig", de kan nog helt enkelt bara göra det. Vad ska vi göra åt saken liksom?
2022-01-16, 13:01
Medlem
Baisers avatar
Åh ...alla korkade inlägg om invandring, Hbtq soldater, Sverige som en misslyckad nation (Tips kolla på en BNP tabel var Sverige rangordnas)

1. Ryssland har samlat det största landstignings tonaget på mannaminne i Östersjön. Fartygen är tungt lastade och fortfarande till sjös. Samtidigt har Marinbrigaden i Kaliningrad lämnat sin förlängning.
Om man krasst tittar så finns det inte så många möjliga mål för en rysk landstigning, hetaste kandidaterna är Bornholm och Gotland.

2. Landstigningar är alltid ett vågspel (haha) , Förutom soldaterna på Gotland förfogar Sverige över fartyg och stridsflygplan och framförallt Ubåtar.

Jag tror (men det är spekulation) att Ryssland positionerat sina landstigningsstyrkor för att avskräcka väst från att blanda sig i ett kommande krig mot Ukraina..

Och det vore tjänstefel att inte höja beredskapen på Gotland.
Senast redigerad av Baiser 2022-01-16 kl. 13:43.
2022-01-16, 13:02
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Man måste passera Gotland för att ta sig från Kaliningrad till St Petersburg sjövägen.

Det finns ingen poäng i att åka så nära Gotland i så fall, det skulle tvärtom göra resan till St Petersburg längre än nödvändigt. Närmsta väg mellan Kaliningrad och St Petersburg är inte att åka så nära Sverige som möjligt utan tvärtom åka så nära Lettland som möjligt. Dessutom har de som tråden visat stannat utanför Gotland och legat där och snurrat ett tag och därefter åkt tillbaka till Kaliningrad och inte till St. Petersburg öht. Inget av detta tyder på att deras huvudsakliga syfte är att flytta trupper mellan Kaliningrad och St. Petersburg.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in