2022-01-16, 12:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Jag fattar inte, om jag har jobbat på Systembolaget för 2 år sedan och går ut i media att Systembolaget är det värsta skit man kan tänka sig att jobba med. Vad ska Systembolaget göra åt det?
De kan inte göra någonting såvida du inte innan du slutade skrev på ett kontrakt att framöver smeka Systembolaget medhårs. Om det står i kontraktet att du får en viss summa i ersättning för din underskrift skulle man mycket väl kunna tänka sig att du blir återbetalningsskyldig.

Jag vet naturligtvis inte hur det juridiska ser ut i det aktuella fallet men ovanstående skulle mycket väl kunna vara ett sätt hur arbetsgivaren kommer åt att jävlas med dig efter att du slutat.
Citera
2022-01-16, 12:48
Medlem
LKKINGENs avatar
Att säga sanningen kan väl aldrig vara nedvärderande?
Bara skriva på och ta avgångsvederlaget och sen säga som det är till dom som vill veta.
Citera
2022-01-16, 12:59
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacNcheeese
"Medarbetare som slutat på statliga Systembolaget har fått skriva under överenskommelser om att inte ”uttala sig nedvärderande” om bolaget. Uppgiften tillbakavisades först kraftfullt av ledningen, men bekräftas nu i ett mejl till SVT. Samtidigt uppger flera källor att man inte kan lita på de medarbetarundersökningar som ledningen återkommande hänvisar till i sitt försvar av arbetsmiljön på bolaget.

I höstas slog anställda på Systembolaget larm om kränkningar, trakasserier och tystnadskultur. SVT nåddes då också av uppgifter om att anställda som köpts ut, hade fått skriva under på att efter anställningen inte tala illa om Systembolaget i media eller sociala medier."

Bara jag som inte är ett dugg förvånad, kasta Systembolaget åt perkele.

Länk till dramat
svt.se/nyheter/ny-kritik-mot-tystnadskultur-pa-systembolaget-utkopta-far-lova-att-inte-uttala-sig-nedvarderande

Gäller det vid avgångsvederlag, dvs överenskommelse om uppsägning eller vid varje egen uppsägning?
Citera
2022-01-16, 13:02
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
"Medarbetare som slutat på statliga Systembolaget har fått skriva under överenskommelser om att inte ”uttala sig nedvärderande” om bolaget. Uppgiften tillbakavisades först kraftfullt av ledningen, men bekräftas nu i ett mejl till SVT. Samtidigt uppger flera källor att man inte kan lita på de medarbetarundersökningar som ledningen återkommande hänvisar till i sitt försvar av arbetsmiljön på bolaget.

I höstas slog anställda på Systembolaget larm om kränkningar, trakasserier och tystnadskultur. SVT nåddes då också av uppgifter om att anställda som köpts ut, hade fått skriva under på att efter anställningen inte tala illa om Systembolaget i media eller sociala medier."

Länk till dramat
svt.se/nyheter/ny-kritik-mot-tystnadskultur-pa-systembolaget-utkopta-far-lova-att-inte-uttala-sig-nedvarderande

Själv så handlar jag sällan på Systembolaget. Men jag uppskattar utbudet de har. Det är få vin/sprit- eller matbutiker som har det utbudet. O nu kan de som gillar privata allternativ köpa på postorder o en budfirma levererar vinerna (så köparen inte behöver känna sig alkoholiserad).

Synd att inte ett statligt bolag klarar av att sköta personalfrågor.

Är det fortfarande Göran Perssons fru som är VD?
Citera
2022-01-16, 13:05
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Att säga sanningen kan väl aldrig vara nedvärderande?
Bara skriva på och ta avgångsvederlaget och sen säga som det är till dom som vill veta.

Beror på.
Har man skrivit på ett NDA så blir det avtalsbrott om man pratar om sådant som man inte ska prata om.

Och många avtal har också vitet inskrivet så att parterna vet vad som gäller.
Citera
2022-01-16, 13:13
Medlem
ThomasStarbergers avatar
Citat:

Länk till dramat

Ja, det är något konstigt med statliga verk/företag samt myndigheter i Sverige. Jag har flera bekant inom Systembolaget och samtliga vittnar om en personalpolitik som närmast kan jämföras med den i Nordkorea eller i det där hittepålandet där Sasha Baron Cohens "diktator" är härskare. Anställda anger varandra, det kränks, trakasseras och skräms till tystnad.

Jag har några bekanta inom Polismyndigheten och de vittnar om samma sak inom den myndigheten. Riktar man kritik mot polisledningen, så hamnar man i frysboxen samt riskerar att bli omplacerad pga samarbetssvårigheter. De jag känner säger samma sak. Nordkorea och Gestapo fasoner inom den myndigheten.

Jag undrar om det är något i ledarfilosofin inom staten som på något sätt blir en ledarreligion. Ifrågasätt inte utan lyd blint.
Citera
2022-01-16, 13:19
Medlem
Härligt med tystnadskultur

Det har ju förekommit sexuella trakasserier och våldtäktsförsök på Vattenfall och Telia.

Vad är det som pågår?
Citera
2022-01-16, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThomasStarberger
Ja, det är något konstigt med statliga verk/företag samt myndigheter i Sverige. Jag har flera bekant inom Systembolaget och samtliga vittnar om en personalpolitik som närmast kan jämföras med den i Nordkorea eller i det där hittepålandet där Sasha Baron Cohens "diktator" är härskare. Anställda anger varandra, det kränks, trakasseras och skräms till tystnad.

Jag har några bekanta inom Polismyndigheten och de vittnar om samma sak inom den myndigheten. Riktar man kritik mot polisledningen, så hamnar man i frysboxen samt riskerar att bli omplacerad pga samarbetssvårigheter. De jag känner säger samma sak. Nordkorea och Gestapo fasoner inom den myndigheten.

Jag undrar om det är något i ledarfilosofin inom staten som på något sätt blir en ledarreligion. Ifrågasätt inte utan lyd blint.

Påminner om sekt.
Citera
2022-01-16, 13:22
Medlem
Gäller väl stockholm nu igen som vanligt
Citera
2022-01-16, 13:27
Medlem
ThomasStarbergers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blacksune
Gäller väl stockholm nu igen som vanligt

Inte av det jag hört. Känner flertalet inom systembolaget, Polismyndigheten runt om i Sverige och de vittnar om samma sak. Jag tror inte att det är ett Stockholms fenomen.
Citera
2022-01-16, 13:33
Medlem
lemmy124s avatar
Statliga myndigheter verkar alltmer sektliknande, ja. Olika slags tystnadskultur inom Biblioteken, Polisen, Socialmyndigheten och nu Systembolaget. Finns säkert fler. Oavsett oklart hur dom tänker för internet får reda på allt.
Citera
2022-01-16, 13:36
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:

Länk till dramat
Det där gäller väl främst kärringarna på huvudkontoret. Som på vanligt kärringmanér håller på att mobba varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in