Citat:
Ursprungligen postat av
MacNcheeese
"Medarbetare som slutat på statliga Systembolaget har fått skriva under överenskommelser om att inte ”uttala sig nedvärderande” om bolaget. Uppgiften tillbakavisades först kraftfullt av ledningen, men bekräftas nu i ett mejl till SVT. Samtidigt uppger flera källor att man inte kan lita på de medarbetarundersökningar som ledningen återkommande hänvisar till i sitt försvar av arbetsmiljön på bolaget.
I höstas slog anställda på Systembolaget larm om kränkningar, trakasserier och tystnadskultur. SVT nåddes då också av uppgifter om att anställda som köpts ut, hade fått skriva under på att efter anställningen inte tala illa om Systembolaget i media eller sociala medier."
Bara jag som inte är ett dugg förvånad, kasta Systembolaget åt perkele.
Länk till dramat
svt.se/nyheter/ny-kritik-mot-tystnadskultur-pa-systembolaget-utkopta-far-lova-att-inte-uttala-sig-nedvarderande
Ja, det är något konstigt med statliga verk/företag samt myndigheter i Sverige. Jag har flera bekant inom Systembolaget och samtliga vittnar om en personalpolitik som närmast kan jämföras med den i Nordkorea eller i det där hittepålandet där Sasha Baron Cohens "diktator" är härskare. Anställda anger varandra, det kränks, trakasseras och skräms till tystnad.
Jag har några bekanta inom Polismyndigheten och de vittnar om samma sak inom den myndigheten. Riktar man kritik mot polisledningen, så hamnar man i frysboxen samt riskerar att bli omplacerad pga samarbetssvårigheter. De jag känner säger samma sak. Nordkorea och Gestapo fasoner inom den myndigheten.
Jag undrar om det är något i ledarfilosofin inom staten som på något sätt blir en ledarreligion. Ifrågasätt inte utan lyd blint.