Citat:
Ursprungligen postat av
Batuta
Det var inte Brett Martin som gav info för att ta fram fantombilden. Motorcyklisten ska ha lyft på visiret när han pratade med de två männen.
https://www.dailymail.co.uk/news/article-10397615/French-Alps-massacre-investigators-reveal-man-arrested-mystery-motorcyclist.html
Tack för detta förtydligande!
När det gäller den "mystiske motorcyklisten" så står det på nedan länk, från 2015
https://www.parismatch.com/Actu/Faits-divers/Tuerie-de-Chevaline-La-piste-privilegiee-s-envole-motard-identifie-innocente-721220
(har översatt från franska till engelska, via Google Translate):
"On September 5, 2012, the former suspect was driving on a road closed to traffic. He met two rangers there who then asked him to turn around, says the radio.
The biker complied without fuss and drove past the parking lot where the massacre was perpetrated"
Om man har planerat att mörda någon så kör man knappast en motorcykel iförd en "udda" hjälm i en felaktig färdriktning och blir upptäckt och tillrättavisad av skogsvakter. Det känns dock en smula märkligt att Brett (RAF cyklisten) strax innan Brett upptäcker SMs cykel, liggandes mitt i vägen, stöter på den mystiske motorcyklisten. Från det att Brett först blir omkörd av SM (cyklar) och sedan av den engelska familjen (åker bil) så går det ju inte lång tid innan Brett, längre upp i backen, påträffar de flesta döda (dvs de fyra vuxna), på parkeringsplatsen.
De få gånger jag upptäckte en cykel liggandes på vägen (oftast en cykelväg) så har det handlat om en person som strax innan vurpat med sin cykel och inte hunnit ta sig upp och flyttat sig och cykeln. Det var ju bara SMs cykel som låg mitt i vägen. SM själv låg ju skjuten nära den engelska familjens bil. Har det förekommit några scenerier om hur detta kan ha gått till dvs att det ligger en cykel mitt i vägen medan cykelns ägare ligger skjuten på parkeringsplatsen, vid vägen?
Personen som skjutit de fyra vuxna måste ju också ha tagit sig till & från brottsplatsen, på något sätt.