2022-01-16, 10:18
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag förstår inte riktigt vad inlägget hänvisar till.

Om jag tittar bara på pfizer får jag det till (snabb huvudräkning) 3258 misstänkta biverkningar inrapporterade varav 2160 är allvarliga i åldersgrupper 10-49 år. 10st är dödsfall i dessa åldersgrupper. 2 av dessa dödsfall är 10-19 år.

Jag brukar inte titta på detta så ofta så det fins säkert de som är bättre. Lika så orkar jag nu inte räkna i hopp alla biverkningar för de olika vacciner utan tittade bara på pfizer som ju är vanligast att få.

Kanske dessa 3175 som inlägget skrev om avse allvarliga biverkningar?

När det gällde alla åldersgrupper såg det ut så här den 2022-01-05.
Det har kommit in knappt 90 000 rapporter om misstänkta biverkningar och majoriteten är milda och förväntade, enligt Björn Eriksson, generaldirektör vid Läkemedelsverket. Det rör sig framför allt om huvudvärk, feber och frossa.

8 496 rapporter klassas som misstänkta allvarliga biverkningar.
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/90-000-anm%C3%A4lda-biverkningar-majoriteten-milda/ar-AASskPg?MSCC=1520357305&li=AAb2bl2&ocid=spartandhp &utm_campaign=oroar-du-dig-fr-hur-pensionen-ska-bli_mi-1RV6&utm_customer=microsoft_sweden&utm_medium=face book&utm_source=opinary

Anmälda biverkningar pfizer
https://www.lakemedelsverket.se/48e218/globalassets/dokument/behandling-och-forskrivning/coronavirus/misstankta-biverkningar/comirnaty-handlagda-rapporter-om-misstankta-biverkningar-2021-01-13.pdf
Dödsfall är ju riktigt allvarligt och då är det alltså ungefär 10 som dött av vaccinet och 223 som dött av sjukdomen i åldersgruppen 10 - 49 år enl. statistik från FoHM, https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa

Då är dessutom ungefär 8 miljoner människor vaccinerade och betydligt färre har haft covid (kanske 2 - 3 miljoner).
Citera
2022-01-16, 10:19
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Massor av nationer med en liten befolkning har en enorm smittspridning, men det är ju rätt få människor det rör sig om. För den sakens skull kan det ju ge stora konsekvenser i dessa länder.
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-12-13..2022-01-13&facet=none&uniformYAxis=0&pickerSort=desc&picke rMetric=new_cases_smoothed_per_million&Metric=Conf irmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Co lor+by+test+positivity=false&country=PHL~IND~BRA~D NK~ISR~FRA~ITA~ESP~ARG~USA~JPN~SWE~CUW~SMR~SYC~VGB ~GRL~FRO~SPM~AND~BES~ABW~CYM~ GIB

Nja, förkylningssäsonger brukar inte få så stora konsekvenser så det lär nog inte bli så i år heller.

Men det är klart, vi har sådana som dig som dedikerat hela livet till covidreligionen och ni kommer aldrig vilja acceptera att pandemin och faran är över. Kolla din egen signatur. Tycker du själv att det är friskt beteende?
Citera
2022-01-16, 10:23
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Men ojojojdå, ökad smittspridning VAD SKA VI TA OSS TILL

Seriöst, finns det någon som bryr sig? Förutom en liten klick sängvätare då förstås.

Ni fattar att antal "positiva test" eller "fall" är totalt jävla irrelevant va? Varenda jävla människa på jorden har, har haft eller kommer inom någon månad att ha omikron. En s k variant som på sin höjd ger förkylningssymptom! Det är inte "covid-19" eller supermutantdödsmassmördarviruset från tidiga 2020 som vi ser en ökad smittspridning eller "rekordmånga fall" av, det är en mild förkylning!

VAD ÄR DET FÖR FEL I HUVUDET PÅ ER?

Jag vet att det finns många som inte alls delar den synen på Omikronviruset. Dock TROR även jag att man som vaccinerad med tre doser vaccin inte behöver vara fullt lika orolig som man som ovaccinerad behövde känna sig mot den ursprungliga versionen av viruset under år 2020/2021. Däremot står jag gärna över att bli smittad även av Omikron.
Citera
2022-01-16, 10:25
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Men ojojojdå, ökad smittspridning VAD SKA VI TA OSS TILL

Seriöst, finns det någon som bryr sig? Förutom en liten klick sängvätare då förstås.

Ni fattar att antal "positiva test" eller "fall" är totalt jävla irrelevant va? Varenda jävla människa på jorden har, har haft eller kommer inom någon månad att ha omikron. En s k variant som på sin höjd ger förkylningssymptom! Det är inte "covid-19" eller supermutantdödsmassmördarviruset från tidiga 2020 som vi ser en ökad smittspridning eller "rekordmånga fall" av, det är en mild förkylning!

VAD ÄR DET FÖR FEL I HUVUDET PÅ ER?
hardusettminapa, du verkar ju bry dig väldigt mycket?
Varför gör du det?
Citera
2022-01-16, 10:29
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Nja, förkylningssäsonger brukar inte få så stora konsekvenser så det lär nog inte bli så i år heller.

Men det är klart, vi har sådana som dig som dedikerat hela livet till covidreligionen och ni kommer aldrig vilja acceptera att pandemin och faran är över. Kolla din egen signatur. Tycker du själv att det är friskt beteende?
Jag tror inte du kan utläsa hur jag lever mitt liv genom att titta på min signatur. Du inbillar dig bara något.

Låt höra, hur tror du jag levt de senaste två åren?
Citera
2022-01-16, 10:33
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Dödsfall är ju riktigt allvarligt och då är det alltså ungefär 10 som dött av vaccinet och 223 som dött av sjukdomen i åldersgruppen 10 - 49 år enl. statistik från FoHM, https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa

Då är dessutom ungefär 8 miljoner människor vaccinerade och betydligt färre har haft covid (kanske 2 - 3 miljoner).
Nej det var ju bara pfizer. Alla mina siffror avsåg enbart pfizer. För moderna har det rapporterats in 3 st dödsfall i de åldersgrupperna.

Jag tycker det är ganska alvarligt att två barn/ungdomar ev. har avlidit av pfizer. Hade det varit min unge skulle jag varit förkrossad. Dödsfall av covid är ju inte så vanliga i den åldersgruppen och många i den åldern åker på covid nu för tredje gången oavsett vaccinations status. 5 st 10-19 år har rapporterats avlidna i covid i åldersgruppen 10-19 av fohm. 130st alvarliga anmälningar av vaccinet för åldersgruppen 10-19 år för pfizer. Rent skadligt för barn och ungdomar har jag svårt att skilja vaccinet från sjukdomen.
Senast redigerad av virvelbagg 2022-01-16 kl. 10:38.
Citera
2022-01-16, 10:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Här är en studie till som diskuterar olika mekanismer som sars v1 o V2 har som skadar hjärnan. Kan vara både direkt av viruset och indirekt.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0165572821001855

Undrar om det här tragiska fallet handlade om att viruset invaderat nervsystemet?

https://www.theguardian.com/commentisfree/2022/jan/12/long-covid-wife-suicide-give-others-hope

Ja, det var jobbigt att läsa. Jag vet personligen några som drabbats på liknande vis. Dock ingen som tagit livet av sig ännu. Undrar om risken för långtidscivid med skador på nervsystemet är mindre för Omikron? Finns det några studier på det? Ju mer man lär sig om viruset inser man hur dumt det är att satsa på någon slags immunitet genom nedsmittning. Det är också lättare att förstå varför man i länder som Kina slår stenhårt mot minsta lilla utbrott med nedstängningar, karantän osv.
Citera
2022-01-16, 10:45
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:

Man kan ju tycka att du som dedikerat hela ditt liv åt covid och fyllt hela din jävla signatur med covidlänkar skulle ha någon koll på ämnet men tydligen inte.

Så jag får väl helt enkelt komma och rätta till den desinformation som du sprider:

1. 223 personer i åldersgrupp 10-49 har dött inom en viss tid efter ett positivt PCR-test, vilket inte är samma sak som att de dött av sjukdomen som orsakas av viruset i fråga. Har de mot förmodan gjort det berodde det på att de var svårt sjuka, svaga eller kraftigt överviktiga. Så att att påstå att någon dött av viruset är lite väl magstarkt, för att uttrycka det milt.

2. Det finns givetvis ett mörkertal vad gäller vaccindöda eftersom man bara rapporterar de fall där man är helt hundra. Så siffran är högre än 10. Och vaccinet kan till skillnad från viruset ta död på fullt friska människor i den nämnda ålderskategorin.

Som frisk i ålderskategorin 10-49 är det farligare att ta vaccinet än att smittas av viruset. Och då pratar vi bara om dödsfallen orsakade av vaccinet som tack och lov är sällsynta. Iaf på kort sikt. Hur många levnadsår unga vaccinerade kommer förlora på sikt vet vi ju inget om men eftersom mycket tyder på att vaccinet försämrar det allmänna immunförsvaret så kan vi nog räkna med att det kommer bli en del.

Problemet med dig är att du stirrar dig blind på missvisande statistik, helt ignorerar sannolika mörkertal samt inte är kapabel att se saker på längre sikt.
Citera
2022-01-16, 10:52
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Man kan ju tycka att du som dedikerat hela ditt liv åt covid och fyllt hela din jävla signatur med covidlänkar skulle ha någon koll på ämnet men tydligen inte.

Så jag får väl helt enkelt komma och rätta till den desinformation som du sprider:

1. 223 personer i åldersgrupp 10-49 har dött inom en viss tid efter ett positivt PCR-test, vilket inte är samma sak som att de dött av sjukdomen som orsakas av viruset i fråga. Har de mot förmodan gjort det berodde det på att de var svårt sjuka, svaga eller kraftigt överviktiga. Så att att påstå att någon dött av viruset är lite väl magstarkt, för att uttrycka det milt.

2. Det finns givetvis ett mörkertal vad gäller vaccindöda eftersom man bara rapporterar de fall där man är helt hundra. Så siffran är högre än 10. Och vaccinet kan till skillnad från viruset ta död på fullt friska människor i den nämnda ålderskategorin.

Som frisk i ålderskategorin 10-49 är det farligare att ta vaccinet än att smittas av viruset. Och då pratar vi bara om dödsfallen orsakade av vaccinet som tack och lov är sällsynta. Iaf på kort sikt. Hur många levnadsår unga vaccinerade kommer förlora på sikt vet vi ju inget om men eftersom mycket tyder på att vaccinet försämrar det allmänna immunförsvaret så kan vi nog räkna med att det kommer bli en del.

Problemet med dig är att du stirrar dig blind på missvisande statistik, helt ignorerar sannolika mörkertal samt inte är kapabel att se saker på längre sikt.

Sängvätaren borde vara du eftersom du lägger så stor energi här i denna tråden för något du inte verkar tro på alls.
Eller är det så att du får betalt av någon att med stor kraft föröka förstöra en vettig debatt här?
Citera
2022-01-16, 11:14
Medlem
Trots 20.000 - 30.000 smittade om dagen i 2-3 veckor är andelen på IVA kvar mellan 90 och 100.
Citera
2022-01-16, 11:20
Medlem
Det här står i Aftonbadet idag. Nån som vet vilken medicin som avses ?? Tyvärr plus artikel.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y4y31J/who-godkande-coronamedicin--efter-svensk-upptackt
Citat:
En ny medicin mot corona har godkänts av WHO. Nu väntas beslut om den får användas i Sverige.
Citera
2022-01-16, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag hade hoppats vi skulle se samma mönster för Danmark som för UK och att Danmark också hade nått toppen på smittade och var på väg ned men ser ut som om Danmark bara fortsätter öka smittspridningen. Se länk från Our World Data där jag har med Danmark, Norge, Sverige och UK.

De båda var igång tidigare än Sverige och Norge och är intressant att följa för att kunna förutspå när det vänder för oss. Sverige har ökat kraftigt de senaste veckorna men vi kommer troligen aldrig se när vi när toppen på grund av att testkapaciteten är för låg.

UK syns tydligt att de är på väg ned och ska bli intressant att se när Danmark gör det också.
Dock underligt att det inte vänder än då de fick igång smittspridningen i stort sett samtidigt som UK

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-11-24..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=Confirmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Co lor+by+test+positivity=false&country=SWE~DNK~NOR~G BR

Men du måste tänka på restriktionerna som spelar stor roll för smittan. Bara för att UK och Danmark började samtidigt innebär det inte att det kommer avta samtidigt, eftersom Danmark har mer restriktioner än Uk.

Ju fler restriktioner - desto längre smittvåg. Hade man däremot inte stängt något land eller infört inskränkande restriktioner så hade viruset med all sannolikhet varit borta idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in