Citat:
Ursprungligen postat av
yournotlikeme
Ja vänner Lyrica är tyvärr väldigt trevligt om man tar det då och då om man ska sammanfatta Lyricas positiva och negativa sidor.
Det får en att känna extrem motivation och ångest finns inte alls och man sover och äter mycket bra osv, MEN toleransen är något som ökar extremt fort och det är oftast den som gör att man börjar på 300mg per dag men efter ett tag i mitt fall var jag uppe i 1g+ per dag.
Att sluta CT då var som folk beskrev bland den värsta veckan jag varit med om i mitt liv. Det ENDA som hjälper faktiskt är Buprenorfin och benzo, MEN kan man och vill så bör man ej leka med dessa preparat heller då dem lätt skapar ett nytt beroende som också är ett helvete att sluta med.
Som sagt så många gånger jag har sån hatkärlek till Lyrica så det är inte klokt. Dock tar jag det nu för tiden MAX 1-2 dagar per vecka för att inte bli beroende.
Att läkare ibland FORTFARANDE sätter in denna medicin som en medicin att dagligt medicinera med när folk nu vet om vilket rävgift det är är skrämmande.
Jag fick det i början när det inte ens var narkotikaklassat och det var hur enkelt som helst (tyvärr) att få hur mycket som helst utskrivet. TROTS det köpte jag svart vid sidan av.
Ni som öht. funderar på att prova Lyrica mot någonting. Be om Gabapentin istället, det är som en lillebror till Lyrica med många effekter likt men inte i närheten samma beroendepotential men heller inte riktigt samma typ av rus heller vilket säger sig självt. Jag har brukat Gabapentin (900mg/dag) i över ett kvartal och slutat på dagen utan några jobbiga abstinensbesvär alls.
Ta detta på allvar och var inte efterklok för du kommer ångra dig SÅ hårt sen när du är fast.
Minns den tiden då Lyrica var nytt på den svenska apoteksmarknaden och skrevs ut som lösgodis till alla med svår ångest.
Det lanserades lite som en mirakelmedicin som klippte den ångest SSRI / SNRI gick bet på och det gjorde det ju också.
Problemet var bara att ingen informerade om beroenderisken, toleransökningen samt AT:n som är värre än både den på traditionell benzo samt Opiater.
Det tog ju som sagt nästan 10 år innan det blev narkotikaklassat och folk med svår ångest fick ut så mycket de bara ville och bad om.
Påminner mig om när Z analogerna dök upp på 90 talet, lanserades som harmlösa och skrevs ut på slentrian för att ersätta traditionell sömnbenzo.
Om någon vill veta hur beroendeframkallande Lyrica är så har jag en granne som har ett ca 20 år långt blandmissbruk bakom sig.
Hon har bokstavligt talat missbrukat ALLA droger som finns och har idag lyckats klippa allt tom starka opiater som tex Heroin och Fentanyl men inte Lyrica. Det är fan ett under att hon ens lever. Hennes ex sambo dog tex i sviterna av ett långvarigt Lyricamissbruk.
Hon var dock ärlig med sin läkare och har idag Lyrica utskrivet på recept då hon efter flera avgiftningsförsök inte kan sluta och får nu sin Lyrica legalt.
Hon har en psykisk diagnos med mycket ångest så läkaren lät henne behålla Lyrican så länge hon ger fan i illegala droger och det har funkat i hennes fall, dock säger hon själv att hon aldrig kommer att bli fri ifrån Lyrica och står idag på maxdos.