2021-11-30, 20:53
Medlem
Sezlows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImovaneKungen
Vad har du för dos baklo? Lite intresserad vad man har i vården.

10mg x 3ggr/dag men oftast blir det endast 2ggr/dag
Citera
2021-11-30, 21:00
Medlem
TS har inte uppdaterat hur det har gått måste gått snart 2 veckor ? Lever du ?
Citera
2021-12-04, 10:38
Medlem
Jag missbrukade Lyrica cirka ett halvt år 2g om dagen. Slutade Cold turkey.
Absolut värsta abstinensen jag varit med om.

Det är över två år sedan och tror jag har men utav det fortfarande..
Citera
2021-12-24, 11:32
Medlem
Det har nu gått 2 månader.

Vad jag har kvar är tinnitus och ljudkänsliget. ! Riktigt störigt faktiskt.

Någon annan som också fick hörselskador av ATn?
Citera
2021-12-24, 17:40
Medlem
yournotlikemes avatar
Ja vänner Lyrica är tyvärr väldigt trevligt om man tar det då och då om man ska sammanfatta Lyricas positiva och negativa sidor.

Det får en att känna extrem motivation och ångest finns inte alls och man sover och äter mycket bra osv, MEN toleransen är något som ökar extremt fort och det är oftast den som gör att man börjar på 300mg per dag men efter ett tag i mitt fall var jag uppe i 1g+ per dag.

Att sluta CT då var som folk beskrev bland den värsta veckan jag varit med om i mitt liv. Det ENDA som hjälper faktiskt är Buprenorfin och benzo, MEN kan man och vill så bör man ej leka med dessa preparat heller då dem lätt skapar ett nytt beroende som också är ett helvete att sluta med.

Som sagt så många gånger jag har sån hatkärlek till Lyrica så det är inte klokt. Dock tar jag det nu för tiden MAX 1-2 dagar per vecka för att inte bli beroende.

Att läkare ibland FORTFARANDE sätter in denna medicin som en medicin att dagligt medicinera med när folk nu vet om vilket rävgift det är är skrämmande.

Jag fick det i början när det inte ens var narkotikaklassat och det var hur enkelt som helst (tyvärr) att få hur mycket som helst utskrivet. TROTS det köpte jag svart vid sidan av.

Ni som öht. funderar på att prova Lyrica mot någonting. Be om Gabapentin istället, det är som en lillebror till Lyrica med många effekter likt men inte i närheten samma beroendepotential men heller inte riktigt samma typ av rus heller vilket säger sig självt. Jag har brukat Gabapentin (900mg/dag) i över ett kvartal och slutat på dagen utan några jobbiga abstinensbesvär alls.

Ta detta på allvar och var inte efterklok för du kommer ångra dig SÅ hårt sen när du är fast.
Citera
2022-01-03, 12:15
Medlem
Izzardkings avatar
många gånger! det gäller att trappa ner SAKTA och bara fortsätta trappa tills du står på noll.
det krävs lite självdisciplin men det funkar varje gång!
Citera
2022-01-15, 19:01
Medlem
Ja, nu har det gått 10 veckor utan och jag är hemma. Har bara kvar tinnitus och ljudkänslighet. Kanske lite konstig förstärkt doft också men det är inget man dör av och det försvinner väl också.

Fy faan! Lyrica ATn är lång och dryg. Det går inte att jämföra dag till dag utan man måste jämföra vecka med vecka. Jag vidhåller att en AT tar 2-3 månader som många bekräftar. Så lång tid tar det för nerverna att återhämta sig.

Att ta den mot ångest är därför rent av farligt eftersom man inte kan hantera en AT om man har ångest från början.

Man kan festa på den vid enstaka tillfällen men det tar bara några veckor av dagligt bruk för att nerverna skall bli justerade/anpassade till Lyrican. Sedan tar det som sagt månader för att det skall återställas.
Citera
2022-01-15, 19:06
Medlem
ZugMaskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sezlow
Fy, jag tar ca 300mg/dag sedan över 5-6 år.
Hur hårt beroende kan jag tänkas att vara?

Jag har en uppsjö av medikamenter att ta varje dag, och visst, jag märker av om jag glömmer ta det jag ska.
För övrigt en dyr medicin, tur att det finns högkostnadsskydd.
”Medicin” tror du på det själv eller?
Citera
2022-01-15, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Copello
Ja, nu har det gått 10 veckor utan och jag är hemma. Har bara kvar tinnitus och ljudkänslighet. Kanske lite konstig förstärkt doft också men det är inget man dör av och det försvinner väl också.

Fy faan! Lyrica ATn är lång och dryg. Det går inte att jämföra dag till dag utan man måste jämföra vecka med vecka. Jag vidhåller att en AT tar 2-3 månader som många bekräftar. Så lång tid tar det för nerverna att återhämta sig.

Att ta den mot ångest är därför rent av farligt eftersom man inte kan hantera en AT om man har ångest från början.

Man kan festa på den vid enstaka tillfällen men det tar bara några veckor av dagligt bruk för att nerverna skall bli justerade/anpassade till Lyrican. Sedan tar det som sagt månader för att det skall återställas.

Bra jobbat💪 håller med Lyrica at inte rolig alls finns andra intensivare avtäningar men är långdragen och det är svårt att hantera tycker jag personligen. Åt mig fast i Lyrica träsket för 5 år sedan av ren respektlöshet och fick en mycket tråkig och lång AT var som någon gjorde tusen nålar på huden i början. Men kunnat bruka Lyrica för rus utan problem efter det tycker det är en av dom mest lätt brukade drogerna nu för min del efter den gången. Tycker inte den ger något att ta dagligen heller mot ångestproblem. Men ruset är gött om man tar den max 1 gång vecka.
Citera
2022-01-15, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yournotlikeme
Ja vänner Lyrica är tyvärr väldigt trevligt om man tar det då och då om man ska sammanfatta Lyricas positiva och negativa sidor.

Det får en att känna extrem motivation och ångest finns inte alls och man sover och äter mycket bra osv, MEN toleransen är något som ökar extremt fort och det är oftast den som gör att man börjar på 300mg per dag men efter ett tag i mitt fall var jag uppe i 1g+ per dag.

Att sluta CT då var som folk beskrev bland den värsta veckan jag varit med om i mitt liv. Det ENDA som hjälper faktiskt är Buprenorfin och benzo, MEN kan man och vill så bör man ej leka med dessa preparat heller då dem lätt skapar ett nytt beroende som också är ett helvete att sluta med.

Som sagt så många gånger jag har sån hatkärlek till Lyrica så det är inte klokt. Dock tar jag det nu för tiden MAX 1-2 dagar per vecka för att inte bli beroende.

Att läkare ibland FORTFARANDE sätter in denna medicin som en medicin att dagligt medicinera med när folk nu vet om vilket rävgift det är är skrämmande.

Jag fick det i början när det inte ens var narkotikaklassat och det var hur enkelt som helst (tyvärr) att få hur mycket som helst utskrivet. TROTS det köpte jag svart vid sidan av.

Ni som öht. funderar på att prova Lyrica mot någonting. Be om Gabapentin istället, det är som en lillebror till Lyrica med många effekter likt men inte i närheten samma beroendepotential men heller inte riktigt samma typ av rus heller vilket säger sig självt. Jag har brukat Gabapentin (900mg/dag) i över ett kvartal och slutat på dagen utan några jobbiga abstinensbesvär alls.

Ta detta på allvar och var inte efterklok för du kommer ångra dig SÅ hårt sen när du är fast.
Minns den tiden då Lyrica var nytt på den svenska apoteksmarknaden och skrevs ut som lösgodis till alla med svår ångest.

Det lanserades lite som en mirakelmedicin som klippte den ångest SSRI / SNRI gick bet på och det gjorde det ju också.

Problemet var bara att ingen informerade om beroenderisken, toleransökningen samt AT:n som är värre än både den på traditionell benzo samt Opiater.

Det tog ju som sagt nästan 10 år innan det blev narkotikaklassat och folk med svår ångest fick ut så mycket de bara ville och bad om.

Påminner mig om när Z analogerna dök upp på 90 talet, lanserades som harmlösa och skrevs ut på slentrian för att ersätta traditionell sömnbenzo.

Om någon vill veta hur beroendeframkallande Lyrica är så har jag en granne som har ett ca 20 år långt blandmissbruk bakom sig.

Hon har bokstavligt talat missbrukat ALLA droger som finns och har idag lyckats klippa allt tom starka opiater som tex Heroin och Fentanyl men inte Lyrica. Det är fan ett under att hon ens lever. Hennes ex sambo dog tex i sviterna av ett långvarigt Lyricamissbruk.

Hon var dock ärlig med sin läkare och har idag Lyrica utskrivet på recept då hon efter flera avgiftningsförsök inte kan sluta och får nu sin Lyrica legalt.

Hon har en psykisk diagnos med mycket ångest så läkaren lät henne behålla Lyrican så länge hon ger fan i illegala droger och det har funkat i hennes fall, dock säger hon själv att hon aldrig kommer att bli fri ifrån Lyrica och står idag på maxdos.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2022-01-15 kl. 21:49.
Citera
2022-01-16, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Minns den tiden då Lyrica var nytt på den svenska apoteksmarknaden och skrevs ut som lösgodis till alla med svår ångest.

Det lanserades lite som en mirakelmedicin som klippte den ångest SSRI / SNRI gick bet på och det gjorde det ju också.

Problemet var bara att ingen informerade om beroenderisken, toleransökningen samt AT:n som är värre än både den på traditionell benzo samt Opiater.

Det tog ju som sagt nästan 10 år innan det blev narkotikaklassat och folk med svår ångest fick ut så mycket de bara ville och bad om.

Påminner mig om när Z analogerna dök upp på 90 talet, lanserades som harmlösa och skrevs ut på slentrian för att ersätta traditionell sömnbenzo.

Om någon vill veta hur beroendeframkallande Lyrica är så har jag en granne som har ett ca 20 år långt blandmissbruk bakom sig.

Hon har bokstavligt talat missbrukat ALLA droger som finns och har idag lyckats klippa allt tom starka opiater som tex Heroin och Fentanyl men inte Lyrica. Det är fan ett under att hon ens lever. Hennes ex sambo dog tex i sviterna av ett långvarigt Lyricamissbruk.

Hon var dock ärlig med sin läkare och har idag Lyrica utskrivet på recept då hon efter flera avgiftningsförsök inte kan sluta och får nu sin Lyrica legalt.

Hon har en psykisk diagnos med mycket ångest så läkaren lät henne behålla Lyrican så länge hon ger fan i illegala droger och det har funkat i hennes fall, dock säger hon själv att hon aldrig kommer att bli fri ifrån Lyrica och står idag på maxdos.

Inte helt omöjligt att bli fast länge på Lyrica, jag är ruskigt glad att jag kom ur det har snart varit borta från Lyrica i 1år & 6 månader. Nu var inte Lyrica min huvuddrog, men ändå var jag riktigt beroende av riktigt höga doser. Samma med Z-Analoger ruskigt beroendeframkallande och vedervärdig AT. Tur att hon har en snäll läkare då är det iaf under kontrollerade former. Som tex. för mig som får Suboxone dagligen då jag är med i LARO. Hade aldrig kommit bort från H och oxyn utan det. Borde finnas lite andra program för typ benso patienter och alkolister. Att det är under kontrollerade former och en läkare följer ens behandling. Lyrica har funnist i typ 15år under dessa 15år kan man undra hur många som fastnat på skiten. Det känns som att den fortfarande har en viss popularitet. Och att den är nark klassad nu är helt rätt borde gjorts innan den ens lanserades om jag ska vara ärlig.
Citera
2022-01-16, 07:49
Medlem
Sezlows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZugMaskin
”Medicin” tror du på det själv eller?

Medicin?
Ja alternativet är Morfin enligt min läkare.

Jag har som jag tidigare någonstans nämnt i, åratal, stått på max:
sex Citodon, 675 mg Lyrica, 30 mg Baklofen, toppat med 200 mg Modafinil.
Till kvällen Zopiklon/Zolpidem och som tillskott de förfärliga Propavan.

Om jag mår bra av detta?
Nej, men det var värre utan.
Min kroniska sjuka är inget att leka med, jag måste ha så jag kan förmå mig att röra på mig och vara lite ner aktiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in