2022-01-16, 11:19
Medlem
ZugMaskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sezlow
Medicin?
Ja alternativet är Morfin enligt min läkare.

Jag har som jag tidigare någonstans nämnt i, åratal, stått på max:
sex Citodon, 675 mg Lyrica, 30 mg Baklofen, toppat med 200 mg Modafinil.
Till kvällen Zopiklon/Zolpidem och som tillskott de förfärliga Propavan.

Om jag mår bra av detta?
Nej, men det var värre utan.
Min kroniska sjuka är inget att leka med, jag måste ha så jag kan förmå mig att röra på mig och vara lite ner aktiv.

Då förstår jag dej. Du har fysiska symtom men lyrican är väl för psykiska problem vad jag vet. Höll på att dö en gång skiten. Blandade med tjack.
Citera
2022-01-16, 18:31
Medlem
Sezlows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZugMaskin
Då förstår jag dej. Du har fysiska symtom men lyrican är väl för psykiska problem vad jag vet. Höll på att dö en gång skiten. Blandade med tjack.

Jag vet inte riktigt hur neurologen bedömde.
Men hon skrev ut vart efter diagnosen blev klar, med magnetröntgen och prov av Cerebrospinalvätskan, nu för över 10 år sedan.
Som det är nu så behöver jag nog snart lite kraftigare doningar.
Citera
2022-01-16, 18:37
Medlem
ZugMaskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sezlow
Jag vet inte riktigt hur neurologen bedömde.
Men hon skrev ut vart efter diagnosen blev klar, med magnetröntgen och prov av Cerebrospinalvätskan, nu för över 10 år sedan.
Som det är nu så behöver jag nog snart lite kraftigare doningar.
Ok. Beklagar.
Citera
2022-01-16, 19:12
Medlem
Sezlows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZugMaskin
Ok. Beklagar.

Det behöver du inte göra.

Jag svarar gärna på frågorna.
Det är många som rynkat på näsan när de hör, att jag i över tio år gått på en blandning av opiater (Citodon och kodeinpiller)+centrealstimulantia och en massa annat (t.ex. Lyrica och Baklofen). t.o.m. apotekspersonalen har sagt att det är lite ovanliga blandningar och att jag förskrivs "klassade" dubbla eller fyrdubbla 100-pillers förpackningar med "iter ter".
Men livet är nu som det är.

Ps, ibland har jag stöt på ST läkare som sagt: "Vad du än gör sluta inte med dina piller utan att diskuterat det med oss på neurologen."
Citera
2022-02-15, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Copello
22 dagar nu cold turkey nu efter 600 mg/dagligen i en månad. Trodde inte att jag skapat ett beroende på så kort tid. Tog mot ångest.

Vecka1 kallsvettig och mycket mörka tankar. Rädd för allt.
Vecka2 ångest, illamående och allt luktade illa. Ingen aptit. Depression. Morbida tankar.
Vecka3 mycket bättre. inga fysiska symtom. ångesten var kvar.
Vecka4 Har kvar konstig lukt som kommer och går. Lite tinnitus. Får vissa positiva tankar emellanåt. Tycker mig se ljuset. Koncentrationsförmågan har återkommit. Depressionen minskat avsevärt. Känner mig dock tvingad att hela tiden läsa och tänka kring denna hemska ATn.

Har använt mig av insomningstabletter och alkohol första veckorna för att klara det. Jag blir bättre för varje dag men detta var något av det värsta måste jag säga. Jag visste inte att man skulle trappa ned. Trodde att man kunde sluta Cold Turkey vilket jag gjorde av okunskap.

Är det någon som lyckats komma igenom första månaden av AT från Lyrica? Är 22 dagar lite eller är jag nästan hemma nu?

Har själv ätit lyrica ca 30x300mg i lite mindre än en månadstid i varierande doser (max 600 dock) och det kändes idag när jag bara tog lite mindre än 150mg och framförallt igår där jag inte tog någonting och i helgen har jag varit dålig på att äta det, minns inte om jag tog i förrgår men det tror jag inte då det slog till som en bomb igår och grinade i stort sett hela dagen i sängen och det har varit försämring i stort varje dag i helgen. Fattade knappt själv vad jag mådde skit av då tills idag då jag inte känt mig beroende av det. Snuvan är oändlig, tryck i huvudet, ångest som känns både fysiskt och psykiskt (känns som det sitter något i bröstet/halsen, det märks av på bland annat ens tal).

Försöker klippa det så fort jag kan då jag vill undvika en situation lik skräckhistorierna här på FB. Är inte särskilt mentalt beroende av den då suget efter mer just nu är på 0 och vill ha ut skiten ur systemet. Synen är även lite sämre och det känns lite i öronen. Har haft lite ryckningar men de har avtagit nu på kvällen då även ångesten har minskat. Ska även ta mig ett varmt bad som många föreslagit här.

Igår tog jag ingen lyrica som sagt och var helt jävla blödig och sängliggandes och fattade inte att det var pga lyrican då bruket sakta avtagits av ren likgiltighet av medicinen. Sen kan det ha varit förkylning på det också och det har väl inte underlättat i så fall.

Nu tänker jag gå på 150mg i ett kort antal dagar och har i stort sett redan börjat känna på helvetet i helgen som jag knappt minns pga mindfog av mentala symptom. Jag får härda ut om det blir ännu värre på 150 sedan 75mg. Jag hade tänkt gå ner till 75 redan imrgon men jag måste klara av att jobba. Helgen får jag bli utan. Idag kändes det mest som en vanlig förkylning fast med lite ryckningar och ganska påtaglig ångest. Tänker att en snabb nedtrappning är bäst i ett relativt kort bruk. Helvete vad det skiter sig snabbt med lyrica, jävla piss är det.
Senast redigerad av Tym 2022-02-15 kl. 21:08.
Citera
2022-02-22, 17:01
Medlem
För 2 veckor sen så började jag ta lyrica och märkte snabbt hur jag blev den bästa versionen av mig själv, jag började ta de mer och mer och märkte också fort hur toleransen på skiten FLÖG upp, jag kunde ta i början 300mg å blir fuckad på de, men sen blev dom 300mg till 1800mg. Jag började att ta 300-700mg första 3-4 dagarna och hade sedan uppehåll på 2-3 dagar och efter de så började jag ta igen men jag tog denna gången i 5 dagar i rad och tog alldeless för mycket, började alltid med 225mg på morgonen, sen flög dom ner i halsen lite när jag kände för de vilket är så jävla dumt och efterblivet. på dom 5 dagarna jag tog i rad tog jag från 1000mg till som högst 1800mg lyrica. Då till de jag undrar mest, jag har verkligen aldrig haft sånna här grova biverkningar innan som jag har just nu, tog senast lyrica 2022-02-17 (torsdag). Har verkligen haft sån jobbig ångest att ja inte vet va jag ska ta vägen, rider också ut samtidigt ett beroende på cannabis eftersom varje gång jag röker så får jag bara GROV ångest och stressar, dags för mig att lägga drogerna på hyllan nu ett bra tag framöver! De jag undrar med denna text är hur länge jag kommer ha dessa biverkningar och kallsvettas och ha ångest, haft lite diarre också men den har inte vart värst. Började faktiskt må lite bättre igår men så fort jag rökte igen så dum som jag var så trigga de igång ångesten så jag knappt kunde sova. Vill bara veta att de faktiskt kommer att bli bättre... Vill inte ha några empati lösa svar eller bara folk som vill hata. Vill bara ha lite tips eller hjälp på vad man kan göra för att inte må så skit som jag nu gjort på lyrican...
Citera
2022-02-22, 20:48
Medlem
Joneskuusis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymGrabb663
För 2 veckor sen så började jag ta lyrica och märkte snabbt hur jag blev den bästa versionen av mig själv, jag började ta de mer och mer och märkte också fort hur toleransen på skiten FLÖG upp, jag kunde ta i början 300mg å blir fuckad på de, men sen blev dom 300mg till 1800mg. Jag började att ta 300-700mg första 3-4 dagarna och hade sedan uppehåll på 2-3 dagar och efter de så började jag ta igen men jag tog denna gången i 5 dagar i rad och tog alldeless för mycket, började alltid med 225mg på morgonen, sen flög dom ner i halsen lite när jag kände för de vilket är så jävla dumt och efterblivet. på dom 5 dagarna jag tog i rad tog jag från 1000mg till som högst 1800mg lyrica. Då till de jag undrar mest, jag har verkligen aldrig haft sånna här grova biverkningar innan som jag har just nu, tog senast lyrica 2022-02-17 (torsdag). Har verkligen haft sån jobbig ångest att ja inte vet va jag ska ta vägen, rider också ut samtidigt ett beroende på cannabis eftersom varje gång jag röker så får jag bara GROV ångest och stressar, dags för mig att lägga drogerna på hyllan nu ett bra tag framöver! De jag undrar med denna text är hur länge jag kommer ha dessa biverkningar och kallsvettas och ha ångest, haft lite diarre också men den har inte vart värst. Började faktiskt må lite bättre igår men så fort jag rökte igen så dum som jag var så trigga de igång ångesten så jag knappt kunde sova. Vill bara veta att de faktiskt kommer att bli bättre... Vill inte ha några empati lösa svar eller bara folk som vill hata. Vill bara ha lite tips eller hjälp på vad man kan göra för att inte må så skit som jag nu gjort på lyrican...

Eftersom det bara e två veckor och du redan slutat ta dom ä, så håll bara ut tills det blir bättre det kommer inte dröja länge tills du mår bra igen
Citera
2022-02-22, 22:38
Medlem
Uppdatering en vecka senare från min förra post, även om kanske ingen bryr sig om mig hoppas jag ändå att jag kan hjälpa några eller ge någon lite hopp om att det kommer bli bättre (GE INTE UPP MINA VÄNNER!!!!!!!!!!!)

Det finns inget som är värre än en avtändning på lyrica. De som säger emot har inte upplevt denna avtändning på denna rent djävulska drog. Jag har gått igenom avtändning på heroin, tramadol, amfetamin, ecstasy etc. men inget var lika jävligt som på lyrican. Ha i åtanke att ni förmodligen kommer gå igenom ett helvete som få andra missbrukare gått igenom, och när du står på andra sidan sen har du blivit en starkare människa! Och klart som fan man inte ger upp hur piss det än är! Det blir bättre även om man inte tror det på det själv för fem öre när man sitter i klistret.

Jag höll mig till vad jag skrev i min förra post, gick från 300-600mg om dagen till 150 på en dag och då började helvetet braka loss. Det tog en vecka innan kroppen vande sig vid 100mg och de dagarna var miserabla minst sagt. Svettningar, myrkrypningar, smärta i bröstet och halssen, ryckningar, snuva, rinniga ögon, ångest så in i helvete både fysiskt och psykiskt och livslusten var i princip väck och en av dagarna storgrät jag hela dagen och var helt fördärvad.. Självmordstankarna fanns där varje dag. Magen var så skev att jag jag blev förstoppad och sket blod och var hela tiden på gränsen till ep-anfall och gick säkert ner 5 kilo i vikt under den veckan. Känslan är såpass vidrig att man knappt kan tro att det är en avtändning, utan man tror på allvar att detta nu kommer vara för evigt och att hjärnan för alltid kommer vara fucked eller att man är kraftigt sjuk i corona fast 10x värre.

Men så är det inte, jag lovar! Det går över. Kämpa kämpa kämpa!!!

I lördags slutade jag helt, gick ner till 0 från 80mg i fredags. Jag måste säga att nedtrappning räddade mitt liv. Det hjälper enormt mycket och var inte korkade och gå cold turkey för det är livsfarligt. När jag klippte från en dos av 80mg så var det faktiskt inte så farligt, nu är det snart femte dagen utan någon lyrica alls och jag börjar bli piggare igen! Trappa inte ner för fort, för det kan göra även den starkaste av människor helt galna. Varje dag ni sänker dosen, klappa er själva på axeln förfan! Var glad över att varje steg ni gör för att få ur skiten ur systemet även om det är småsteg.

Efter ca 2 veckor av helvete mår jag nu skapligt bra igen! Är lite trött än men det positiva känslorna är tillbaks, och även under AT:n kan man börja känna de positiva tankarna återvända efter ett tag och håll fast vid desssa positiva tankar så gott ni kan, du gör ett bra jobb och även om du inte är helt återställd så är det ett jäkligt gott tecken på att du är på god väg att bli kvitt med det.

Jag lyckades bli ren och jag vet att ni också kan lyckas! Nedtrappning is key och var rädda om er. Ni kommer gå från lyrica AT:n som starkare människor med starkare psyke än tidigare!

Skulle det inte funka alls för er, testa att äta lite benzo. Det lindrar en hel del av symptomen, men fastna för guds skull inte i det också. Jag anser persosnligen att benzo är bra mycket snällare än vad Lyrica är dock.

EDIT: Skrev detta när jag var riktigt jäkla trött så svamlade nog en del men ville ändå visa er att ni kan klara er igenom den här skiten om jag kunde det som vanligtvis lider av ångest och depression från början! Lycka till allihop, varje dag utan är en dag värd att fira
Senast redigerad av Tym 2022-02-22 kl. 22:57.
Citera
2022-02-23, 09:12
Medlem
Joneskuusis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tym
Uppdatering en vecka senare från min förra post, även om kanske ingen bryr sig om mig hoppas jag ändå att jag kan hjälpa några eller ge någon lite hopp om att det kommer bli bättre (GE INTE UPP MINA VÄNNER!!!!!!!!!!!)

Det finns inget som är värre än en avtändning på lyrica. De som säger emot har inte upplevt denna avtändning på denna rent djävulska drog. Jag har gått igenom avtändning på heroin, tramadol, amfetamin, ecstasy etc. men inget var lika jävligt som på lyrican. Ha i åtanke att ni förmodligen kommer gå igenom ett helvete som få andra missbrukare gått igenom, och när du står på andra sidan sen har du blivit en starkare människa! Och klart som fan man inte ger upp hur piss det än är! Det blir bättre även om man inte tror det på det själv för fem öre när man sitter i klistret.

Jag höll mig till vad jag skrev i min förra post, gick från 300-600mg om dagen till 150 på en dag och då började helvetet braka loss. Det tog en vecka innan kroppen vande sig vid 100mg och de dagarna var miserabla minst sagt. Svettningar, myrkrypningar, smärta i bröstet och halssen, ryckningar, snuva, rinniga ögon, ångest så in i helvete både fysiskt och psykiskt och livslusten var i princip väck och en av dagarna storgrät jag hela dagen och var helt fördärvad.. Självmordstankarna fanns där varje dag. Magen var så skev att jag jag blev förstoppad och sket blod och var hela tiden på gränsen till ep-anfall och gick säkert ner 5 kilo i vikt under den veckan. Känslan är såpass vidrig att man knappt kan tro att det är en avtändning, utan man tror på allvar att detta nu kommer vara för evigt och att hjärnan för alltid kommer vara fucked eller att man är kraftigt sjuk i corona fast 10x värre.

I lördags slutade jag helt, gick ner till 0 från 80mg i fredags. Jag måste säga att nedtrappning räddade mitt liv. Det hjälper enormt mycket och var inte korkade och gå cold turkey för det är livsfarligt. När jag klippte från en dos av 80mg så var det faktiskt inte så farligt, nu är det snart femte dagen utan någon lyrica alls och jag börjar bli piggare igen! Trappa inte ner för fort, för det kan göra även den starkaste av människor helt galna. Varje dag ni sänker dosen, klappa er själva på axeln förfan! Var glad över att varje steg ni gör för att få ur skiten ur systemet även om det är småsteg.

Efter ca 2 veckor av helvete mår jag nu skapligt bra igen! Är lite trött än men det positiva känslorna är tillbaks, och även under AT:n kan man börja känna de positiva tankarna återvända efter ett tag och håll fast vid desssa positiva tankar så gott ni kan, du gör ett bra jobb och även om du inte är helt återställd så är det ett jäkligt gott tecken på att du är på god väg att bli kvitt med det.

Jag lyckades bli ren och jag vet att ni också kan lyckas! Nedtrappning is key och var rädda om er. Ni kommer gå från lyrica AT:n som starkare människor med starkare psyke än tidigare!

Skulle det inte funka alls för er, testa att äta lite benzo. Det lindrar en hel del av symptomen, men fastna för guds skull inte i det också. Jag anser persosnligen att benzo är bra mycket snällare än vad Lyrica är dock.

EDIT: Skrev detta när jag var riktigt jäkla trött så svamlade nog en del men ville ändå visa er att ni kan klara er igenom den här skiten om jag kunde det som vanligtvis lider av ångest och depression från början! Lycka till allihop, varje dag utan är en dag värd att fira

Stort grattis 👍🏼 Bra jobbat
Citera
2022-02-23, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joneskuusi
Eftersom det bara e två veckor och du redan slutat ta dom ä, så håll bara ut tills det blir bättre det kommer inte dröja länge tills du mår bra igen
Mått skit verkligen konstant, denna kommentar gjorde min dag! Hoppas verkligen de blir bättre snart!
Citera
2022-06-02, 18:50
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tym

Man blir ju mörkrädd när man läser i den här och andra trådar. Undrar ju om jag bara haft en himla tur eller vad. Åt 2100mg om dagen i åtta dagar och sen var det slut. Är nu fem dagar sedan och har inga av de symptomen ni nämner som svettningar huvudvärk etc. Kan jag ha vant krooppen vid att ärta lyrica i tio åtta dagar och sen vara utan i tio? Efter vad man läst så borde ju jag just nu vara uppe i de allra värsta avtändningssymptomen. Har jag bara haft tur eller för det här verkar ju inte normalt även om det såklart är bra.

Synd att man inte har obeghränsad tillgng till lyrica eller att det fanns nåt som ger samma effekt utan biverkningar etc. Man får ju alltid så mycket gjort etc etc när man har tagit lyrica. Får nog bli att spacea ut dom mer efter nästa uttag. För är ju inte bra att ens riskera att få de hemska symptom ni andra här haft.
Senast redigerad av volvo 240 2022-06-02 kl. 18:57.
Citera
2022-06-02, 18:59
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Minns den tiden då Lyrica var nytt på den svenska apoteksmarknaden och skrevs ut som lösgodis till alla med svår ångest.

Det lanserades lite som en mirakelmedicin som klippte den ångest SSRI / SNRI gick bet på och det gjorde det ju också.

Problemet var bara att ingen informerade om beroenderisken, toleransökningen samt AT:n som är värre än både den på traditionell benzo samt Opiater.

Det tog ju som sagt nästan 10 år innan det blev narkotikaklassat och folk med svår ångest fick ut så mycket de bara ville och bad om.

Påminner mig om när Z analogerna dök upp på 90 talet, lanserades som harmlösa och skrevs ut på slentrian för att ersätta traditionell sömnbenzo.

Det sjuka är ju att z-analogerna fortfarande är lättare att få utskrivet än bensodiazepiner är. I alla fall för mig, behöver inte ens be om z-analoger, de vill att jag ska ta dem dagligen. Vilket jag inte gör. Jag tycker de är minst lika jävliga som benso att sluta med, mer intensivt obehagliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in