2022-01-16, 00:40
Medlem
Det är ju inte reaktorbyggnaden i sig som är intressant.

Det är nåt annat som ligger utanför. Men det tänker jag inte berätta här. Men jag och några hundra andra insatta vet vad jag menar.

Klart man skjuta ner en drönare med AK4 eller vad de nu är utrustade med.
Citera
2022-01-16, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy

Det är nåt annat som ligger utanför. Men det tänker jag inte berätta här. Men jag och några hundra andra insatta vet vad jag menar.

Skulle gissa på elstationerna som ansluter kärnkraftverkens el till stamnätet. Skulle man förstöra de kan kärnkraftverken stå där och producera el men det kommer ta över ett år att bygga upp det igen och vi andra i landet har ingen el.
Citera
2022-01-16, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejsanhoppsans1
Finns det något belägg/bevis för att det skett vid FLERA?
Eller är det bara rykten?

Polisen bekräftar.
https://polisen.se/aktuellt/handelser/2022/januari/15/15-januari-2020-skyddslagen-uppsala-lan/
Citera
2022-01-16, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Skulle gissa på elstationerna som ansluter kärnkraftverkens el till stamnätet. Skulle man förstöra de kan kärnkraftverken stå där och producera el men det kommer ta över ett år att bygga upp det igen och vi andra i landet har ingen el.

Du gissar nästan rätt. Men det primära i en sån situation är totalt kaos. Ett kaos vi aldrig upplevt. 9 miljoner människor som inta kan använda sina mobiler.
Citera
2022-01-16, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winny-
Min första tanke. Greenpeace som passar på att köra Stresstest 2.0 när svenskarna oroar sig för ryssen för att få draghjälp?

Problemet med "MP-teorin" är att ingen miljöorganisation har tagit på sig dådet. Vad är syftet att flyga drönare över kärnkraftverk för att bilda opinion mot kärnkraften när man ändå inte sprider sin agenda? I synnerhet i dessa tider, kanske är det usel timing av Greenpeace? Uppenbarligen har man totalt misslyckats med sitt budskap eftersom alla tror det är Ryssland.

Vem ställer dessutom upp på detta med att vara operatör av drönaren om man ändå inte tänkt att sprida agendan för världen hur dålig svensk kärnkraft är, rent personligen handlar det om fängelsestraff om man blir ertappad, känns ganska ovärt som fredagsnöje, t.o.m för en miljöfascist.
Citera
2022-01-16, 01:22
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:

Tvivlar att ordningsvakterna är beväpnade överhuvudtaget, förmodligen bara med pepparspray samt utfällbar batong.
Är det ens vaktpersonal på plats 24/7, eller åker dom på rundor?!
Läste nånstans att USA hade biffat upp säkerheten på sina kraftverk med vakter på plats med automatvapen, efter några muppar brutit sig in.
Förövrigt skulle nog en bra hagelbössa vara mer effektiv än en AK, eller varför inte ha egna drönare som kan krascha in i oönskade besök!
Citera
2022-01-16, 01:36
Medlem
Vad är nästa koordinerad attack av ryssarna, slå ut elnätet?. Det är ju knappast några miljö aktivister som flyger med drönare över bommade kärnkraftverk. Skrämmande!
Citera
2022-01-16, 01:36
Medlem
Det är väl nästan säkert svenska försvaret som är ute och flyger drönare! Rätt smart, faktiskt, att slå tre flugor i en smäll: provköra litet ny cool materiel, testa säkerheten kring kärnkraftverken och se till att få några extra miljarder i anslag!

Få se om det inte snart börjar dyka upp litet ubåtar också, som förr i tiden..!
Citera
2022-01-16, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Tror inte man träffar en drönare några hundra meter bort med pistol.

Men kanske att verken skulle ha någon enkel form av radar som avslöjade intrång uppifrån.

Om vi leker med tanken och tänker att ryssen vill ta ut kärnkraftverken med drönare. Varför inte lägga in en stor störningssändare i bygg planen? Om man nu kan kontruera små störningssändare så borde man väl ändå kunna förstora dem.
Citera
2022-01-16, 01:55
Medlem
Citat:

Om du pratar om att skjuta ner något med AK-4 så är du fan inte insatt i nånting.
Citera
2022-01-16, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DragonOnWall8
Tvivlar att ordningsvakterna är beväpnade överhuvudtaget, förmodligen bara med pepparspray samt utfällbar batong.
Är det ens vaktpersonal på plats 24/7, eller åker dom på rundor?!
Läste nånstans att USA hade biffat upp säkerheten på sina kraftverk med vakter på plats med automatvapen, efter några muppar brutit sig in.
Förövrigt skulle nog en bra hagelbössa vara mer effektiv än en AK, eller varför inte ha egna drönare som kan krascha in i oönskade besök!

Då forsmark är skyddsobjekt så har dom skyddsvakter som jobbar dygnet runt och även är beväpnade med pistol.
Skyddvakterna har även tillåtelse att skjuta ner drönare om dom kan.
Citera
2022-01-16, 02:13
Medlem
utforskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpionLion13092
Om vi leker med tanken och tänker att ryssen vill ta ut kärnkraftverken med drönare. Varför inte lägga in en stor störningssändare i bygg planen? Om man nu kan kontruera små störningssändare så borde man väl ändå kunna förstora dem.

Jag skulle föreslå att man bestyckar kärnkraftverken med en eller flera egna drönare som kan skickas upp, lokalisera och närma sig den inkräktande drönaren, för att sedan på nära håll avfyra antingen en EMP (även om den egna drönaren också slås ut), en laddning hagel, eller t.ex. släppa ut en massa trådar/nät som trasslar in propellern/propellrarna på inkräktaren.

Jag vet inte riktigt hur EMP (elektromagnetisk puls) fungerar, eller exakt hur elektronik kan "slås ut" av det. Jag antar att det går att skydda sig mot det på olika vis, men vet inte om/hur man gör det i en drönare. Även om man stör ut kommunikationen mellan drönare och "pilot", så lär drönaren i alla fall (kunna) ha en rutt inprogrammerad, som den kan följa ifall radiokontakten förloras.

Om man bara vill skydda sig mot fotografering så kunde kanske en stark, riktad laserstråle kunna användas som skydd. Då i kombination med ett system som följer drönarens position och styr laserstrålen. Frågan är bara om Strålsäkerhetsmyndigheten skulle tillåta det, med tanke på att det kan störa flygtrafik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in