2022-01-16, 00:05
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hatavaccinpass
Tycker du krånglar till det.

Grandmannen är GM.

Vem är mannen på din avatar?

Det är Eino Hiltunen.

Om man läst hela förundersökningsprotokollet gällande Stegmordet (som skedde bara nio månader efter Palmemordet) slås man av de enorma likheter mellan Eino och Grandmannen.

Vittnesmålen från Stegmordet hade lika gärna kunna varit från Palmemordet. Och vice versa.

Tyvärr är det ingen annan här som haft orken att läsa igenom materialet (?), vilket jag uppmanat flertalet gånger.

Mördaren Raimo har jag haft svårare att placera i MOP, även om det finns en hel del igenkänningspunkter från framför allt Säpos övervaknings-PM.

Lägg därtill T.U så har du en ganska intressant finsk trio, där en förhörts minst tre gånger och en förhörts minst två gånger. Diskussion om Eino förekommer i flera ledningsgruppsmöten, framför allt i och omkring 24:e november.
Senast redigerad av OPK123 2022-01-16 kl. 00:07.
Citera
2022-01-16, 00:07
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
På temat självmord så tog väl polismannen Bror Perä självmord.
Kollade lite i tråden , han ska haft alibi , ska ha varit på dans i Norrtälje.
Man har försökt få ut förhör med honom men dessa förhör ligger under sekretess.
Såg i tråden att han eventuellt skulle ha känt Victor Gunnarsson.
Bror Perä och Lasse Lundberg var tillsammans på en omtalad fylleresa till Köpenhamn efter mop.

Någon som vet mera om detta som vill fylla på lite info?

https://wpu.nu/wiki/Lasse_Lundberg

Benämns som polisman L.

Den fylleresan är episk. Lasse L har skrivit om den och delar av den och annat finns bl a att lyssna på i Dan Hörnings Palmemordspodden. Bror P skall bl a suttit på sängkanten på hotellet i Köpenhamn och mumlat om mordet och frågat sig vad "har vi gjort" eller något liknande enligt Lasse L. Har alltid funderat kring hur starkt hans alibi egentligen var mot bakgrund av att en del andra alibin i MOP varit minst sagt svajiga vid en närmare granskning.

Edit. Finns väl en del i GRK rapport också om jag inte minns fel
Senast redigerad av riskybizzy 2022-01-16 kl. 00:10.
Citera
2022-01-16, 00:12
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Det är Eino Hiltunen.

Om man läst hela förundersökningsprotokollet gällande Stegmordet (som skedde bara nio månader efter Palmemordet) slås man av de enorma likheter mellan Eino och Grandmannen.

Vittnesmålen från Stegmordet hade lika gärna kunna varit från Palmemordet. Och vice versa.

Tyvärr är det ingen annan här som haft orken att läsa igenom materialet (?), vilket jag uppmanat flertalet gånger.

Mördaren Raimo har jag haft svårare att placera i MOP, även om det finns en hel del igenkänningspunkter från framför allt Säpos övervaknings-PM.

Lägg därtill T.U så har du en ganska intressant finsk trio, där en förhörts minst tre gånger och en förhörts minst två gånger. Diskussion om Eino förekommer i flera ledningsgruppsmöten, framför allt i och omkring 24:e november.
Skulle du kunna göra en sammanfattning av likheterna och förklara de viktigaste orsakerna till varför du tror att dessa personerna ligger bakom mordet?
Citera
2022-01-16, 00:15
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
På temat självmord så tog väl polismannen Bror Perä självmord.
Kollade lite i tråden , han ska haft alibi , ska ha varit på dans i Norrtälje.
.
Såg i tråden att han eventuellt skulle ha känt Victor Gunnarsson.
Bror Perä och Lasse Lundberg var tillsammans på en omtalad fylleresa till Köpenhamn efter mop.

Någon som vet mera om detta som vill fylla på lite info?

https://wpu.nu/wiki/UppslagGB15298-00

https://wpu.nu/wiki/Lasse_Lundberg

Benämns som polisman L.

Jag har alltid undrat över hans alibi som alla säger är så vattentät hela tiden? Men det är aldrig någon som specifikt säger VILKA vittnena var från diskoteket i Norrtälje? Och NÄR de skulle ha sett Bror.
Senast redigerad av OPK123 2022-01-16 kl. 00:19.
Citera
2022-01-16, 00:16
Medlem
Van Nostrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Under 1986 begick ca 12000 personer självmord. Då är "osäkra självmord" inräknat. Om frekvensen är högre hos folk med anknytning till Palmemordet vet jag inte, men för den som är intresserad skulle det gå att göra en uppskattning.

Tror du fick med en nolla för mycket där.
Citera
2022-01-16, 00:19
Medlem
Citat:
Jag har alltid undrat över hans alibi som alla alltid sagt varit så vattentät? Men det är aldrig någon som specifikt säger namn på dessa personer från diskot i Norrtälje?

Ja, man blir ju osäker på hur bra man kollat upp hans alibi.
Det verkar ju ha missats saker av och till i Palmeutredningen.
Citera
2022-01-16, 00:20
Medlem
Citat:
Det är Eino Hiltunen.

Hur fick du fram Einos bild? Har du FUP?

Hur blev Eino, Raimo och TU kopplade till palmemordet? Var bodde de vid tidpunkten för mordet? Motiv? Är Eino palmes mördare av denna trio?

Tycker han faktiskt liknar en eventuell grandman och det Lisbeth beskriver av mördarens ansikte. Det rektangulära fyrkantiga ansiktet. Stirriga blicken. Hakan.

Vad är födelseåret på Eino?
Senast redigerad av hatavaccinpass 2022-01-16 kl. 00:26.
Citera
2022-01-16, 00:24
Medlem
Citat:
Eftersom jag tycker att beskrivningen av denne man och GM inte överensstämmer med varandra.

De flesta i samband med skotten säger man med mörk rock. Och de flesta säger ålder mellan 35-40 år.

Mannen med blå täckjacka känns äldre, minst 45 år.

I första rikslarmet som gick ut talades det om två GM.
Många på grand säger just 40 årsåldern. Många mordplatsvittnen pratar också om täckjacka. Jag tror det här med rock är en illusion många fick pga motljus och att de inte kunde observera GM lika fort som andra vittnen.
Citera
2022-01-16, 00:25
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
Tror du fick med en nolla för mycket där.
Nej, faktiskt inte. Per 100 000 invånare begick ca 150 personer självmord 1986. Antal invånare i Sverige 1986 var ca 8 miljoner. 100 000 x 80 = 8 miljoner. 150 x 80 = 12000.

https://ki.se/nasp/sjalvmord-i-sverige
Citera
2022-01-16, 00:31
Medlem
nisseberras avatar
Citat:
Nej, faktiskt inte. Per 100 000 invånare begick ca 150 personer självmord 1986. Antal invånare i Sverige 1986 var ca 8 miljoner. 100 000 x 80 = 8 miljoner. 150 x 80 = 12000.

https://ki.se/nasp/sjalvmord-i-sverige

Hur många utlandssvenskar (män) försvann spårlöst eller mördades eller dog i "olyckor" utomlands under 1986?

Att gå igenom de 12,000 självmorden tar väl en eftermiddag om man sållar bort alla utom män 25-55 år? Även om det tar ett år är det väl värt att sätta en person på det?

En ensam skytt utesluter inte ett attentatsteam eller en underrättelsetjänst.
Citera
2022-01-16, 00:36
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nisseberra
Hur många utlandssvenskar (män) försvann spårlöst eller mördades eller dog i "olyckor" utomlands under 1986?

Att gå igenom de 12,000 självmorden tar väl en eftermiddag om man sållar bort alla utom män 25-55 år? Även om det tar ett år är det väl värt att sätta en person på det?

En ensam skytt utesluter inte ett attentatsteam eller en underrättelsetjänst.
Jag förstår inte vad du menar.
Citera
2022-01-16, 00:37
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Skulle du kunna göra en sammanfattning av likheterna och förklara de viktigaste orsakerna till varför du tror att dessa personerna ligger bakom mordet?

Eino:
* Cirka 180 cm lång.
* 46 år gammal (född 1939).
* Gick alltid omkring i en blå täckjacka av bävernylon (detaljerad beskrivning av jackan har jag återgett minst tre gånger i tråden).
* Bar på stålbågade glasögon (framför allt vid jakt). Guldfärgade.
* Gick lite framåtlutad då han hade fel på ryggen (och var sjukpensionär pga detta).
* Hade mage/bukfett.
* Bodde i Jämtland (och kan därmed ha framstått som ”bonnig”/”lantlig” i Stockholmsmiljö).
* Alkoholist (här tycker jag att HAARP:s diskussion kring missbruksboende kan vara intressant ifall Eino kan ha varit inneboende hos någon).
* Hade ovanligt mycket pengar för att vara sjukpensionär. Öppnade ett nytt s.k. miljonkonto i juni 1986 och försökte ta ett billån, men fick avslag för att han hade för mycket eget kapital.
* Sköts själv till döds den 20:e november 1986, skott bakifrån (ett modus operandi som bara skedde två gånger detta år; vid MOP och Stegmordet - källa: SCB).

Jag menar framför allt att dessa personer kan ha haft en övervakningsfunktion. Signalement känns igen från Övervaknings-PM. Och övervakningen upphörde i en vecka under samma period som T.U fick barn och återuppstod igen när han lämnat barnet och modern.

T.U hade lånat stora summor pengar (femsiffrigt belopp) av sin egen mor, svärmor och sambo till någonting runt tiden för Palmemordet - oklart till vad? Spekulation - Att ge till Eino och kanske någon till för lyckat uppdrag? Någon kanske blev blåst på sina pengar och valde att göra någonting åt det (= Stegmordet).
Senast redigerad av OPK123 2022-01-16 kl. 00:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in