Citat:
Ursprungligen postat av
outoftheblue
Som jag uppfattat det är det kostnaden för den kommande vaccinationskampanjen, nu när alla som vill redan vaccinerat sig. Det är alltså för att sätta press på de som efter moget övervägande valt att inte vaccinera sig. 20 kr per invånare låter inte mycket men sammanlagt motsvarar det ganska många sjuksköterskelöner. Som slösas bort för att myndigheterna vägrar acceptera medborgares helt legitima nej. Det finns alltså pengar i kistan, myndigheterna vill bara inte använda dem där de behövs.
Oavsett huruvida övervägandet är moget eller inte, så får man acceptera individens val. Någon kanske väljer bort vaccinet efter omoget övervägande. Vad ska man göra åt det? Ifall någon hellre väljer viruset istället för vaccinet, så får vederbörande göra det.
20 kronor är en för hög budget. 7 kronor per person är en lämpligare budget. För dom pengarna kan man betala portot för ett brev. I brevet kan det stå: "
Du är välkommen till vaccination på vårdcentralen 24:e januari klockan 13:00". Ihop med brevet kan man skicka information om viruset, vaccinet och vem man kan fråga om ytterligare information. Den som inte vill ha vaccinet ombeds avboka sin tid.
Med ett sådant brev, så har individen fått information, och individen har erbjudits möjligheten att vaccinera sig.
Jag vill förvisso ifrågasätta vaccinmotståndarnas vilseledande budskap. Men jag vill inte pressa någon att ta vaccin mot sin vilja.