2022-01-15, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Tillfället tycker jag nog var optimalt valt, sett till omvärldshändelser. Det ”måste” väl vara risken / sårbarheten med kärnkraftverk som man ville belysa.

Jo, ur deras hypotetisk perspektiv kan det vara det. Men det kan slå ordentligt bakut för deras sak.
Citera
2022-01-15, 19:32
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Låter inte så troligt. Då hade dom filmen redan funnits på YT.

Drönaren var av större modell = militär.
Nja, kan vara hemmabygge också.
Finns en massa modeller att plocka ihop själv.
Starka och snabba som fan.
Citera
2022-01-15, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Jo, ur deras hypotetisk perspektiv kan det vara det. Men det kan slå ordentligt bakut för deras sak.

Ja, det kan slå väldigt bakut att ropa varg på det sättet om en verklig attack kommer direkt bakom. Då får GP det verkligen hett om öronen (bokstavligen). Tror inte ens att GP är så dumma att de håller på och fibblar med alla verken när Sverige befinner sig i beredskapsläge.

Som sagt, det enda som denna drönare egentligen är farlig mot är Arlandas kontrollerade luftrum som sträcker sig ganska brett där uppe.
Citera
2022-01-15, 19:33
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsolle2
CIA's drönare som vill piska upp stämningarna lite snabba på Finnarnas & Swedskiis Nato beslut.
Nato vurmaren Carl Bildt verkade inte helt oförberedd så snabbt som han var ute etern och propagerade.
-Det ligger en hund begravd här!

beslut hit, beslut dit. vi har i praktiken varit med i NATO sedan 50-talet och bidragit med mer intel än de flesta de facto medlemmar. ett jävla skådespel är det.
Citera
2022-01-15, 19:37
Medlem
Benzo_Manns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Givetvis kan den skjutas ned, men till vilken nytta?

Har du sett vad en verklig drönare kan göra om någon militär vill?
https://www.youtube.com/watch?v=p4np2YFojcs

En sådan skjuter du inte ned när du ser den, för du ser inte dessa.
Allt annat under dessa UAVs är inte fientliga just nu. Så det kan hovra smådrönare hur mycket som helst runt våra kraftverk, de är inte just nu något hot.

Nej, det är klart, är det en gigant så får man bedömma,, men jag har tolkat det som att denna "hovrade" och är då en Quadcopter typ utan vingar??

Är det en sådan gigant som du länkar till som varit ovan kärnkraftverken?? i såfall skulle jag klassa det som krigshandling.
Citera
2022-01-15, 19:38
Medlem
ElongatedMuskrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Givetvis kan den skjutas ned, men till vilken nytta?

Har du sett vad en verklig drönare kan göra om någon militär vill?
https://www.youtube.com/watch?v=p4np2YFojcs

En sådan skjuter du inte ned när du ser den, för du ser inte dessa.
Allt annat under dessa UAVs är inte fientliga just nu. Så det kan hovra smådrönare hur mycket som helst runt våra kraftverk, de är inte just nu något hot.

Alla drönare från obehöriga som flyger omkring våra kärnkraftverk är fientliga. PUNKT.
Citera
2022-01-15, 19:40
Medlem
Vet inte varför mitt inlägg försvann, så jag provar igen.
Denna gång med lite (förklaringar) då kanske detta var för svårt att förstå.
Man kan om man vill se ett samband,

Catalina wine mixer (nej inte ett filmklipp från filmen Step Brothers, utan planet som sköts ner 1952)
Whishkey on the roks ( nej inte ett glas alkohol utan ubåten U 137 som gick på grund)
Don't Dronde and drink ( nej inte DDD pacemaker utan peacemaker, eller...)
Citera
2022-01-15, 19:42
Medlem
Varför i helskotta skickar man en Trafikpolis till Forsmark och inte en beväpnad helikopter mot drönaren?
- Ville man inte ta ned Nato drönaren?
Citera
2022-01-15, 19:49
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsolle2
Varför i helskotta skickar man en Trafikpolis till Forsmark och inte en beväpnad helikopter mot drönaren?
- Ville man inte ta ned Nato drönaren?
Kan man hoppas på att Försvarsmakten har haft koll på att drönare besökt kraftverken, att de har vidtagit åtgärder och inte informerat om det?

(Att en trafikpolis åker ut är då för att även civila har rapporterat händelserna.)
Citera
2022-01-15, 19:49
Medlem
JazzMees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Om du inte förstår att det är flygplan du ser så kan det som du ser vid Arlanda vara precis vad du vill.

Hur tänker du själv om de där sakerna som rör sig vid flygplatser?

Men snälla nån, du missade helt min poäng. Inlägget jag kommenterade verkade påstå att "har du ingen bild på det flygande objektet du har sett så är det ett UFO" - vilket jag inte köper. Därav min kommentar.
Citera
2022-01-15, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Kan man hoppas på att Försvarsmakten har haft koll på att drönare besökt kraftverken, att de har vidtagit åtgärder och inte informerat om det?

(Att en trafikpolis åker ut är då för att även civila har rapporterat händelserna.)
Bara det ingen radarkontroll på luftrummet ovanför dessa skyddsobjekt skrattretande.
Senast redigerad av Bajsolle2 2022-01-15 kl. 19:58.
Citera
2022-01-15, 19:55
Medlem
Benzo_Manns avatar
Ett senario är att det är Svenska Försvaret som är uppe med sina egna drönare.
Är höjd beredskap och de höjer närvaro på Gotland.
Detta är kanske en övning där de vill ha upp drönare över våra kärnkraftverk för att försvara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in