Citat:
Ursprungligen postat av
rillew29
Tja
Lite ny inom detta men vill rådfråga någon gällande byte utav persienn. Bor för närvande i en hyresrätt och behöver byta persienn i ett av fönstren. Som är väldigt trasig, denna är monterad mellan fönstren. Kan jag inhandla denna?
https://jysk.se/gardiner/persienner/...x160cm-alu-vit
Min fråga någon som bytt i sin egna lägenhet och kan bekräfta att dessa fungerar. Har inuti fönster karmen där jag drar 2 klaffar utåt för att lossa dem, men lite osäker. Kan dessa fungera??
Köpa dem kan du väl förmodligen, men det är ju inte säkert att de passar så bra. Om du kollar på bilderna som finns så ser du att de är avsedda att sitta på insidan av glasen, och att snöret och själva vridreglaget för vinklingen av lamellerna sitter på var sin sida, och en bit från kanten. Brukar inte funka jättebra om man vill ha persiennerna mellan glasen.
Dessutom brukar det vara svårt att hitta "färdiga" persienner med exakt rätt bredd, vilket man brukar vilja ha när man har dem mellan glasen. Har man dem innanför glasen kan man låta dem gå ut mer eller mindre långt på karmen, så då behöver det inte vara riktigt lika exakt.