Citat:
Ursprungligen postat av
DeDeThe
Jag har nog rätt bra koll på hur vaccinet ger som skydd. Räcker för egen del och inget jag predikar.
Detta är den uppfattning jag haft den senaste tiden.
Mot ursprungliga varianten från Wuhan, Alfa, Beta, Delta rätt så ger det ett rätt så bra skydd mot symptomatisk sjukdom och mot att bli allvarligt sjuk. Rätt bra men inte 100% vilket aldrig någon har påstått. Drygt 90% har jag för mig det var.
Livslängden på antikroppar är rätt så begränsade och ska man ha bra skydd mot symptomatisk sjukdom av ovanstående behöver man förnya med extra doser. Efter ca 4-5månader.
Jag har 3 doser och då än så länge relativt bra skydd mot Delta vilket fortfarande finns kvar i Sverige.
Mot Omicron funkar vaccinet skitdåligt och inte konstigt då det inte är framtaget för den. Att det funkade bra mot Delta är mer tur en skicklighet. Dock positivt att skyddet mot allvarlig sjukdom även är bra mot Omicron.
Även med tre doser covidvaccin anser jag skyddet mot Omicron är dåligt. Nej jag tror inte på ANders Tegnell som i veckan påstod att skyddet var 70%. Alla fullvaccinerade mm som ändå blir sjuka talar emot sådant.
Tycker du det verkar som jag har uppfattat det rätt?
Du får gärna komplettera min uppfattning om vaccinen och då i första hand Comirnaty som är det jag fått och bryr mig mest om att se hur det fungerar.
Nej jag är inte butt-fucked men du kanske är det, men nu hoppar vi över din sexuella läggning och fokuserar på ämnet.