2022-01-15, 08:20
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Uppmärksamhet, respekt, status och en solid karriär var något Paulus redan hade i överflod i det judiska samhället, han befann sig verkligen i det övre skiktet. Men ändå valde han bort allt för att bliva tvungen att försvara sin ställning som apostel inför misstänksamma kristna församlingar och till slut bota med livet. -Sin död och sitt öde var han dessutom inte ovetande om heller.
Men fortsätt ni bara att bedriva karaktärsmord på en personlighet som moderna psykologer anser måste ha haft mycket goda och sällan förekommande karaktärsdrag. En bok skriven av psykologer som ger en beskrivning av Paulus' psyke och karaktär finns faktisk. Boken ger Paulus högsta betyg.
Visst var det så. Att Paulus dessutom blev fängslad pga sin tro framgår tydligt, och Smesco ser förstås detta även han.
Citera
2022-01-15, 11:45
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
... Men sanningen är ju att dö på det vis som Paulus dog på egentligen bara är ett misslyckande och inte alls något att upphöja till att vara något som ger extra poäng och hög aktning.
...
Varför är det ett misslyckande?
Citera
2022-01-15, 11:52
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Exakt. Han fick ut något av det, ja. Det kan vara ganska berusande för vissa att få uppmärksamhet, se bara hur populärt det är att vara YouTuber idag.
...
Smeto smetar ner hedningarnas apostel, någon förvånad?

Aposteln (Fil 1:21-24):
Ty för mig är livet Kristus och döden en vinst. Men om livet här på jorden innebär att mitt arbete bär frukt, då vet jag inte vad jag skall välja. Jag dras åt båda hållen. Jag skulle vilja bryta upp och vara hos Kristus, det vore mycket bättre. Men för er skull är det nödvändigt att jag får leva kvar.
Citera
2022-01-15, 14:45
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Varför är det ett misslyckande?
Det brukar kallas att misslyckas om man avsett att göra något och påbörjat det och inte kan slutföra det därför att man istället blir dödad.
Jesus, å andra sidan, påstås ju ha haft som avsikt att bli dödad, så att han dödades kan då inte ses som ett misslyckande.
Hänger du med i resonemanget eller menar du att Paulus avsåg att bli dödad när han blev det?
Citera
2022-01-15, 15:36
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Det brukar kallas att misslyckas om man avsett att göra något och påbörjat det och inte kan slutföra det därför att man istället blir dödad.
Jesus, å andra sidan, påstås ju ha haft som avsikt att bli dödad, så att han dödades kan då inte ses som ett misslyckande.
Hänger du med i resonemanget eller menar du att Paulus avsåg att bli dödad när han blev det?
Du har inget resonemang här, för du saknar helt kompetens inom området.
Aposteln säger själv, 2 Tim 4 (jag tog med v. 4 för inte minst din skull, sc-nt-l-g-gubbe):

4. De vägrar att lyssna till sanningen och vänder sig till myter.
5. Men var du sund och förnuftig i allt, bär ditt lidande, utför en evangelists gärning och fullgör din tjänst.
6. Själv offras jag redan som ett drickoffer, och tiden för mitt uppbrott är inne.
7. Jag har kämpat den goda kampen, jag har fullbordat loppet, jag har bevarat tron.
8. Nu ligger rättfärdighetens segerkrans i förvar åt mig. Den skall Herren, den rättfärdige domaren, ge åt mig på den dagen, och inte bara åt mig utan åt alla som älskar hans återkomst.
Citera
2022-01-15, 18:54
Medlem
Citat:

Själv tycker jag inte att någon som enligt historiska kännare mycket nitisk och ivrigt förföljde de tidiga kristna skulle ha haft mycket goda och sällan förekommande karaktärsdrag och jag anser inte heller att den patriarkism som Paulus förespråkade är något gott karaktärsdrag, men det är kanske bara jag det.

Patriarkism? Har du tagit till dig lite för mycket utav svensk genuspolitik?

När det gäller det andra du skriver så ändrade Paulus sitt livssyn ganska radikalt, något flera borde ta lärdom utav, även du.
Citera
2022-01-15, 20:07
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jag måste säga att du är väldigt skicklig vad gäller att spela på människors känslor för att genom provokation föra diskussioner dit du vill. Bara någon som vet hur egot fungerar kan göra detta med sådan finess. Det är inte en komplimang.

Paulus karaktär är fortfarande oviktig i sammanhanget. Det vi har fastställt är att:
1 Han visste att han riskerade livet, även till den grad att han skrev att han var på väg att förlora det.
2. Det var för sin predikan om Kristi uppståndelse han blev martyr.
3. Han hänvisade till andra aposlar.
4. Han sade sig ha mött Jesus uppstånden.

Eftersom det är klarlagt att Paulus var övertygad om sin tro, samt att det fanns flera vittnen till uppståndelsen, så kan vi gå vidare till Lukasevangeliet. Har du synpunkter på det, eller accepterar du en datering av evangeliet till ca år 59?
Citera
2022-01-15, 20:14
Medlem
Citat:
Ja, men det är skillnad på att få respekt därför att samhället kräver det och att få självskapad respekt från en viss skara följare. Det finns folk som hellre blir rebeller än följer samhällets normer, även om de haft privilegierade liv innan de bröt med samhället. Att få respekt därför att den roll man har i samhället kräver det är inte lika berusande som att få respekt därför att man själv har "förtjänat" den respekten.

Vilka psykologer anser att Paulus skulle ha haft mycket goda och sällan förekommande karaktärsdrag? Det psykologiska riksförbundet för patriarkismens återinförande?

Själv tycker jag inte att någon som enligt historiska kännare mycket nitisk och ivrigt förföljde de tidiga kristna skulle ha haft mycket goda och sällan förekommande karaktärsdrag och jag anser inte heller att den patriarkism som Paulus förespråkade är något gott karaktärsdrag, men det är kanske bara jag det. Du verkar i alla fall berömma sådant. Kvinnorna ska veta hut och hålla sig på sin plats där i köket. Mannen ska vara kvinnans huvud, hon ska inte få ha någon egen vilja. Och det menar du skulle vara "goda karaktärsdrag"?

Jag har tidigare tagit upp hans rinninglobsepilepsi. Personer med denna sjukdom fär en persolighetsstruktur som kallas för : Geschwind syndrome is a set of behavioural phenomena seen in some people with TLE. Documented by Norman Geschwind, signs include: hypergraphia (compulsion to write (or draw) excessively), hyperreligiosity (intense religious or philosophical experiences or interests), hyposexuality (reduced sexual interest or drive), circumstantiality (result of a non-linear thought pattern, talks at length about irrelevant and trivial details).

Man kan ju lungt säga att detta var mitt i prick på Paulus.
Citera
2022-01-15, 20:20
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Jag har tidigare tagit upp hans rinninglobsepilepsi. Personer med denna sjukdom fär en persolighetsstruktur som kallas för : Geschwind syndrome is a set of behavioural phenomena seen in some people with TLE. Documented by Norman Geschwind, signs include: hypergraphia (compulsion to write (or draw) excessively), hyperreligiosity (intense religious or philosophical experiences or interests), hyposexuality (reduced sexual interest or drive), circumstantiality (result of a non-linear thought pattern, talks at length about irrelevant and trivial details).

Man kan ju lungt säga att detta var mitt i prick på Paulus
.
Nej, den oseriöse neurologen du lyckats hitta på Google förstår helt enkelt inte vad Paulus skriver. Han är inte den förste.
Citera
2022-01-15, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
hypergraphia (compulsion to write (or draw) excessively
I det ena ögonblicket skrev han inte alls sina epistler,-i det andra ögonblicket led han utav hypergraphia. Damned if you do and damned if you don't.
Citera
2022-01-17, 22:03
Medlem
Citat:
jag anser inte heller att den patriarkism som Paulus förespråkade är något gott karaktärsdrag
Vad du anser eller inte anser baserar sig på din egen okunnighet.

Paulus sitt kvinnosyn,-läs vad han sade om kvinnorna som var hans medarbetare.
Priscilla och Lydia, ledare i den första kyrkan.
Euodia och Syntyche,-arbetade tillsammans med Paulus.
Phoebe,-diakon i kyrkan i Cenchrea och reste med romarbrevet från Grekland till Roma.

När det gäller Paulus sitt uttalande om att kvinnor måste vara tysta i kyrkan så tänk efter före du (van)tolkar.
Trodde du att Sverige är genuspolitikens och feminismens Mekka. Fel,-Korint var ännu värre.
Kvinnorna i Korint var riktiga militanta feminister som rakade håret och gick runt i soldatkläder och rustning.
Kunde männen så kunde dom.
Föreställ dig sådana traktorfeminister på bakre rad i kyrkan med käften öppen på vid vägg i kamp mot patriarkatet.
Vem som helst ville bett dom hålla käften i fem minuter,-inte bara Paulus.
Citera
2022-01-17, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Nej, den oseriöse neurologen du lyckats hitta på Google förstår helt enkelt inte vad Paulus skriver. Han är inte den förste.

En enda? Använd google och läs på!

När jag googlade på Paul temporal lobe epilepsy fick jag 5,4 miljoner träffar.

https://www.google.com/search?q=temporal+lobe+epilepsy+paul&rlz=1CAWPBA_e nSE987&oq=temporal+lobe+epilepsy+paul&aqs=chrome.. 69i57j69i61.13255j0j15&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in