2022-01-15, 10:51
Medlem
ElongatedMuskrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Du är svenskfientlig. Det här handlar om att Ryssland förbereder krig mot Sverige. Drönare över kärnkraftverken, hämtar hit landstigningsbåtar(som bara kan användas mot Sverige) och nu skickar svenska försvarsmakten sina fåtaliga styrkor till Gotland. Givetvis efter larm från FRA. Det är sannolikt en del i Rysslands förhandlingar med USA. Du vet precis som jag att Rysslands problem med globalismen är att de inte respekteras som en av de styrande.

Jag tror precis som du att Ryssland vill att Sverige ska gå med i NATO och därför beter sig som de gör. Ryssar är totalt odugliga på att förstå hur de betraktas och det beror på hurdana de är. Jag tror till och med att ryssarna är hånfulla, sarkastiska och glada över att svenskarna reagerar. Sen förstår de inte alls vad utfallet kommer bli.

Det kan faktiskt lika gärna vara USA/NATO som flyger drönare över svenska kärnkraftverk.
2022-01-15, 10:54
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Du är svenskfientlig. Det här handlar om att Ryssland förbereder krig mot Sverige. Drönare över kärnkraftverken, hämtar hit landstigningsbåtar(som bara kan användas mot Sverige) och nu skickar svenska försvarsmakten sina fåtaliga styrkor till Gotland. Givetvis efter larm från FRA. Det är sannolikt en del i Rysslands förhandlingar med USA. Du vet precis som jag att Rysslands problem med globalismen är att de inte respekteras som en av de styrande.

Jag tror precis som du att Ryssland vill att Sverige ska gå med i NATO och därför beter sig som de gör. Ryssar är totalt odugliga på att förstå hur de betraktas och det beror på hurdana de är. Jag tror till och med att ryssarna är hånfulla, sarkastiska och glada över att svenskarna reagerar. Sen förstår de inte alls vad utfallet kommer bli.
Jag förstår att den skruvade logiken skulle komma upp att Putin egentligen vill att Sverige ska bli NATO-medlem.

Och jag blir sedan beskylld för att vara konspirationsteoretiker.
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Sorgligt att behöva konstatera att du inte är en seriös debattör. Jag har uppskattat dig mellan varven.

Naturligtvis är det Gotland som är målet, om det finns ett militärt mål annat än att sätta sig i respekt.
Men det är inte seriöst att tro att Sverige står på tur att bli invaderat. Det är rent av ett farligt resonemang som tyvärr tycks pågå även hos de ansvariga:

Hultqvist: Angrepp mot Sverige kan inte uteslutas
Den ryska mobiliseringen vid Ukrainas gräns har lett till ett spänt säkerhetsläge i Europa.

Enligt Försvarsminister Peter Hultqvist (S) finns det även ett hot mot Sverige.

– Ett angrepp mot Sverige kan inte uteslutas, säger han i Ekots lördagsintervju.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9K0ObE/hultqvist-angrepp-mot-sverige-kan-inte-uteslutas

Och här lägger jag all min förmåga till analyser i sådana här sammanhang. Det kommer inte att hända.

Det som möjligtvis kommer att hända är att Ryssland inleder någon form av aktion mot Ukraina.

Förutsatt naturligtvis att inte NATO drar igång något.

Det är min seriösa slutsats i detta. Däremot håller jag faktiskt med Hultqvist här:
/.../För drygt ett år sedan röstade en majoritet av Sveriges riksdagsledamöter för att regeringen ska uttala en Natooption som innebär att Sverige kan gå med i Nato om man vill. Men enligt Peter Hultqvist har man inga planer på det i nuläget.

– Om man i ett spänt säkerhetspolitiskt läge börjar formulera sig på nya sätt om hur man vill hantera den militära alliansfriheten så skapar man frågetecken och är inne i en glidning, säger han.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9K0ObE/hultqvist-angrepp-mot-sverige-kan-inte-uteslutas

Och det är väl största faran här. Att Sverige dras in i NATO.
2022-01-15, 10:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Det är möjligt att ryssarna tar gotland för att sedan nöja sig med det.
Nato står ju väldigt nära ryssland och inte tvärtom.
Sverige vill väl visa sig på styva linan.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ett-angrepp-mot-sverige-kan-inte-uteslutas

Det troligaste är att de tar Gotland och sedan deklarerar att Östersjön är deras. Dvs Östersjön blir en no fly-zone.
2022-01-15, 10:58
Medlem
Är vi igång med patriotsystemet vi köpte av USA? Gissningsvis ligger ju Gotland riktigt bra till rent geografiskt för placering av interceptors som ska stänga ner eldgivning från Kaliningrad.
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag förstår att den skruvade logiken skulle komma upp att Putin egentligen vill att Sverige ska bli NATO-medlem.

Och jag blir sedan beskylld för att vara konspirationsteoretiker.

Men det är inte seriöst att tro att Sverige står på tur att bli invaderat. Det är rent av ett farligt resonemang som tyvärr tycks pågå även hos de ansvariga:

Hultqvist: Angrepp mot Sverige kan inte uteslutas
Den ryska mobiliseringen vid Ukrainas gräns har lett till ett spänt säkerhetsläge i Europa.

Enligt Försvarsminister Peter Hultqvist (S) finns det även ett hot mot Sverige.

– Ett angrepp mot Sverige kan inte uteslutas, säger han i Ekots lördagsintervju.

Och här lägger jag all min förmåga till analyser i sådana här sammanhang. Det kommer inte att hända.

Det som möjligtvis kommer att hända är att Ryssland inleder någon form av aktion mot Ukraina.

Förutsatt naturligtvis att inte NATO drar igång något.

Det är min seriösa slutsats i detta. Däremot håller jag faktiskt med Hultqvist här:
/.../För drygt ett år sedan röstade en majoritet av Sveriges riksdagsledamöter för att regeringen ska uttala en Natooption som innebär att Sverige kan gå med i Nato om man vill. Men enligt Peter Hultqvist har man inga planer på det i nuläget.

– Om man i ett spänt säkerhetspolitiskt läge börjar formulera sig på nya sätt om hur man vill hantera den militära alliansfriheten så skapar man frågetecken och är inne i en glidning, säger han.

Och det är väl största faran här. Att Sverige dras in i NATO.

Nu går det naturligtvis inte att provocera Ryssland med ett ansökande om NATO-medlemskap, det skulle isf ha gjorts för längesedan när Ryssland var nere för räkning.

Sverige kommer att förlora Gotland och reaktionerna på det från regeringshåll blir de vanliga. "Vi såg det inte komma" och "det är oacceptabelt".
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Nej. Ryssland skiter i lilla Sverige. Den här rysskräcken som svenskar har är skrattretande.

Dom har kärnvapen det har inte vi
2022-01-15, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElongatedMuskrat
Det kan faktiskt lika gärna vara USA/NATO som flyger drönare över svenska kärnkraftverk.

Jaja, USA är säkert ute efter ett till land att behöva försvara med amerikanska liv.

Seriöst.
2022-01-15, 11:00
Medlem
Citat:
NATO har redan sagt att Sverige inte kommer att få någon militär hjälp. Sluta fantisera.
Källa tack! Nej för du fantiserar! Sluta leva i din egen verklighet.
2022-01-15, 11:01
Medlem
tuggishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wayahead
Knappast, Peter Hultqvist förordar att alla som vill ska ha rätten att alliera sig med NATO, även Ukraina.
NATO hänger ju för fan in över gärdesgården till Ryssland, klart som fan Putin blir galen av EU och NATO’s ständiga provocerande!

Alla länder söker sig till NATO för att Ryssland är aggressiv mot sina grannar. Det är Ryssland som är problemet.

Man borde bomba ner det landet en gång för alla.
2022-01-15, 11:02
Medlem
Citat:
NATO har redan sagt att Sverige inte kommer att få någon militär hjälp. Sluta fantisera.

Möjligt att natostyrkor spioneras i Sverige men inna dess har ryssen tagit Gotland.
Så fort ryssen får reda på att Natostyrkor befinner sig i Sverige tar dom gotland blixtsnabbt
Eller nåt sådant.
Ryssarna vill inte ha Sverige med en massa muslimer i.
2022-01-15, 11:03
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charmigentvatrefyr
Dom har kärnvapen det har inte vi

Och? Det betyder inte att de tänker atombomba Gotland. USA har också kärnvapen och gillar att leka världspolis, men inte sitter svenne och darrar av skräck inför tanken att Biden ska invadera Sverige.
2022-01-15, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Och? Det betyder inte att de tänker atombomba Gotland. USA har också kärnvapen och gillar att leka världspolis, men inte sitter svenne och darrar av skräck inför tanken att Biden ska invadera Sverige.

Whatever you say. Bli redo för krig, dags att beväpna befolkningen med skjutvapen!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in