Citat:
Ursprungligen postat av
von Hindenburg
Du är svenskfientlig. Det här handlar om att Ryssland förbereder krig mot Sverige. Drönare över kärnkraftverken, hämtar hit landstigningsbåtar(som bara kan användas mot Sverige) och nu skickar svenska försvarsmakten sina fåtaliga styrkor till Gotland. Givetvis efter larm från FRA. Det är sannolikt en del i Rysslands förhandlingar med USA. Du vet precis som jag att Rysslands problem med globalismen är att de inte respekteras som en av de styrande.
Jag tror precis som du att Ryssland vill att Sverige ska gå med i NATO och därför beter sig som de gör. Ryssar är totalt odugliga på att förstå hur de betraktas och det beror på hurdana de är. Jag tror till och med att ryssarna är hånfulla, sarkastiska och glada över att svenskarna reagerar. Sen förstår de inte alls vad utfallet kommer bli.
Jag förstår att den skruvade logiken skulle komma upp att Putin egentligen vill att Sverige ska bli NATO-medlem.
Och jag blir sedan beskylld för att vara konspirationsteoretiker.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sinestro
Sorgligt att behöva konstatera att du inte är en seriös debattör. Jag har uppskattat dig mellan varven.
Naturligtvis är det Gotland som är målet, om det finns ett militärt mål annat än att sätta sig i respekt.
Men det är inte seriöst att tro att Sverige står på tur att bli invaderat. Det är rent av ett farligt resonemang som tyvärr tycks pågå även hos de ansvariga:
Hultqvist: Angrepp mot Sverige kan inte uteslutas
Den ryska mobiliseringen vid Ukrainas gräns har lett till ett spänt säkerhetsläge i Europa.
Enligt Försvarsminister Peter Hultqvist (S) finns det även ett hot mot Sverige.
– Ett angrepp mot Sverige kan inte uteslutas, säger han i Ekots lördagsintervju.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9K0ObE/hultqvist-angrepp-mot-sverige-kan-inte-uteslutas
Och här lägger jag all min förmåga till analyser i sådana här sammanhang. Det kommer inte att hända.
Det som möjligtvis kommer att hända är att Ryssland inleder någon form av aktion mot Ukraina.
Förutsatt naturligtvis att inte NATO drar igång något.
Det är min seriösa slutsats i detta. Däremot håller jag faktiskt med Hultqvist här:
/.../För drygt ett år sedan röstade en majoritet av Sveriges riksdagsledamöter för att regeringen ska uttala en Natooption som innebär att Sverige kan gå med i Nato om man vill. Men enligt Peter Hultqvist har man inga planer på det i nuläget.
– Om man i ett spänt säkerhetspolitiskt läge börjar formulera sig på nya sätt om hur man vill hantera den militära alliansfriheten så skapar man frågetecken och är inne i en glidning, säger han.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9K0ObE/hultqvist-angrepp-mot-sverige-kan-inte-uteslutas
Och det är väl största faran här. Att Sverige dras in i NATO.