2022-01-15, 09:51
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Polisen måste ha varit på plats otroligt snabbt. Aftonbladet skriver: Skyddsobjekt, visst, men ändå. Jag tolkar det som att drönaren var kvar när patruller kom dit.

Fattade inte drönarens pilot att polis var på gång? Det kan tyda på något annat än främmande militär makt. Liksom att svenskt försvar (ännu) inte verkar vara inblandad.

Låter mer som en koordinerad övning i gråzonsproblematik tycker jag.

Polisen på plats blixtsnabbt och tar upp jakten med egen drönare händer nog bara när man övar.
Citera
2022-01-15, 09:51
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miocic
Kan någon förklara vad Ryssland tjänar på att ständigt göra sig ovän med oss?

Vi får väl inte fler ryssvänliga i det här landet av såna här händelser?
Det är snarare att vi rör oss mot att upprusta och kika mot Nato?

Om det nu är Ryssland.

Vad tjänar dem på att vi rustar upp?

Det är inte oss de provocerar och inte heller kan vi rusta upp.
Citera
2022-01-15, 09:52
Medlem
Tidiga uppgifter om att föremål rört sig över Oskarshamn och Ringhals har visat sig inte stämma.
Citera
Medlem
Fyra kärnkraftverk i Sverige får drönarbesök samma kväll?

Inte en unik händelse. I Frankrike den 31 oktober 2014 inträffade något liknande, då fem av landets kärnkraftverk överflögs av drönare mellan klockan 19 och 24. Någon skyldig hittades aldrig.
Senast redigerad av polox 2022-01-15 kl. 09:55.
Citera
Medlem
Homo-fils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itowk
Möjligtvis störningsutrustning, skjuta ner under dom omständigheterna med handeldvapen ser jag som osannolikt.

Störningsutrustning?

Skall de dra av en stor emp bomb eller vadå?

Du kan inte störa ut en drönare, de är inte styrda via radio som du tror.
Citera
2022-01-15, 09:53
Medlem
ElongatedMuskrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicie
Om jag vore svensk militär/polis skulle jag tagit mig en titt i hytten på denna båten

https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:4946772/mmsi:273334240/imo:9555333/vessel:SERDOLIK

Ja, märklig rutt, men kan vara för att undvika den grova sjön längre ut på Östersjön pga nordvästlig vind.
Citera
2022-01-15, 09:53
Medlem
Saxat från DN:
"Första iakttagelse från patrull gjordes vid klockan 20.51 och vi tappade kontakten med drönaren klockan 22.10"

Det innebär 79 minuters flygtid. Plus den tid det tog att flyga till/från Forsmark<->operatören. Plus den tid det tog innan drönaren upptäcktes av vakten. Lågt räknat ytterligare 10-15 minuters flygtid.

Vilka drönare har 90 minuters flygtid? Mavic 2 Pro har t.ex 31 minuters flygtid.
Citera
2022-01-15, 09:54
Medlem
Ni som är insatta: Vad anser ni krävs för utrustning och till vilken kostnad ungefär. Måste ju ha en bra flygtid, och som tidigare nämnts, kunna flyga även i stark vind.
Citera
2022-01-15, 09:55
Medlem
Itowks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miocic
Tidiga uppgifter om att föremål rört sig över Oskarshamn och Ringhals har visat sig inte stämma.

Läste det nu, då kan det vara vad som helst.

Nån nörd med för mycket pengar som vill filma norrskenet igår? 😁
Citera
2022-01-15, 09:55
Medlem
Willy-45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UppsalaJanne
Borde inte vaktpersonalen ha befogenhet och utrustning för att skjuta ner dessa drönare?
En vanlig hagelbrakare fungerar till 100%.
Detta är ju intrång på skyddsområde.. och man gör inget alls ??
Detta enl en rapport från ansvarig i SR i morse..
J-a hängpit-ar, slapptas-ar..
Citera
2022-01-15, 09:56
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Polisen på plats blixtsnabbt och tar upp jakten med egen drönare händer nog bara när man övar.
Mm, jag undrar också. På plats när drönaren är kvar och startar jakt. Jättekonstigt även om det är ett skyddsobjekt.
Citera
2022-01-15, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aggepanken
Har noterats en del oklara ryska handelsfartyg som legat ankrade på östkusten de senaste dagerna. Kan väl vara rimligt att en drönare utgått från ett sådant?

Antagligen, ligger väl fartyg och nosar runt Ringhals och Oskarshamn också.

Att man inte verkar ha fast drönarskydd runt kärnkraftverken är ju ett skämt för övrigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in