2022-01-15, 09:33
Medlem
Är nog nära någon åkare drar en stav i huvet på den där Kuchikaslan eller vad han heter. Han kan ju inte öppna käften utan att fråga om OS så enkelspårig och kass! Lotta Fahlberg är ingen höjdare heller. Skidskytte är ett av huvudnumren SVT har kvar inom vintersport det är värt bättre kommentatorer!
Citera
2022-01-15, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotel
Är nog nära någon åkare drar en stav i huvet på den där Kuchikaslan eller vad han heter. Han kan ju inte öppna käften utan att fråga om OS så enkelspårig och kass! Lotta Fahlberg är ingen höjdare heller. Skidskytte är ett av huvudnumren SVT har kvar inom vintersport det är värt bättre kommentatorer!
Hans intervju med Skottheim var direkt plågsam, inte en fråga om vad hon tyckte om sin sträcka eller hur det kändes utan bara om OS.
Citera
2022-01-15, 10:24
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
visst var det så att hon hade jakt länge men är man inte bra nog på skidor har man ingen nytta av det heller hon hade ca 10.5 sek upp till Alimbekava, efter skyttet.. Johanna S hade ju många ryggar att jaga men fungera inte när hon inte var i nog bra åk form även Mona hade väl bra rygg första varvet sedan bra jakt längre dom andra varven eller? Anna var en som fick slita mest själv

Ja det var Magnusson jag tänkte på som hamnade i ett ingenmansland. Det är dock likadant hela tiden. media är som galna efter vad Stina Nilsson gör och de övriga får knappt plats. Det hördes tydligt mellan raderna när Skottheim slutligen intervjuades i SVT att hon betonade sin stabilitet. Vi vet alla att hon inte är så rask i spåret.

Är det okej om jag håller mer på övriga svenskor?
Citera
2022-01-15, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja det var Magnusson jag tänkte på som hamnade i ett ingenmansland. Det är dock likadant hela tiden. media är som galna efter vad Stina Nilsson gör och de övriga får knappt plats. Det hördes tydligt mellan raderna när Skottheim slutligen intervjuades i SVT att hon betonade sin stabilitet. Vi vet alla att hon inte är så rask i spåret.

fast igår förtjänade Stina det ska väl tilläggas

varför ska du hålla mer på någon?
Citera
2022-01-15, 11:21
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
varför ska du hålla mer på någon?

Din fråga ger mig känslan att du inte tycker att det är okej.
Citera
2022-01-15, 12:22
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lexiania
Ja, det är en gissning allt.
Låt oss säga att jag köper den gissningen och går med på att man är en bättre skidåkare som 26-åring än när man är 21-22. Men en-två-tre åkare som alla höjer sig? Och inte marginellt heller, utan ett rejält kliv.
Men som sagt en gissning som saknar merit, för inte tog det 5 år för Neuner, Mäkäräinen, Domracheva och co att tampas med världseliten? För att inte tala om vår egen Elvira Öberg. Och det här är bara några välkända namn, går man igenom statistiken mer noggrant så är jag ganska säker på att man det knappast är en regel att man är så dålig i tidiga 20-års åldern och blir så bra bara fem år senare.

Och det där var bara de unga åkarna, man måste komma ihåg att även de äldre mer rutinerade damerna då i den svenska truppen åkte dåligt och inte hade utvecklats, snarare tvärtom.

Så du har kommit fram till att vissa skidskyttar når den absoluta världseliten redan i den tidiga 20-års åldern. Men samtidigt anser du att fem års träning i landslaget, med dess tränare, resurser och konkurrens, är suspekt kort tid för att skidskyttar på en lägre nivå ska höja sin åkkapacitet ett par nivåer.

I mina öron låter det som ett motsägelsefullt resonemang.
Citera
2022-01-15, 12:23
Bannlyst
Sveriges medaljchanser i skidskytte

1. Damstafett
2. Elvira Öberg
3. Sebastian Samuelsson
4. Hanna Öberg
5. Mixedstafett
6. Martin Pounsilouma ( sprint)
7. Herrstafetten
8. Stina Nilsson ( sprint)
9. Martin Pounsilouma ( masstart, om han får köra)
10. Linn Persson ( sprint)
Senast redigerad av Hankypanky14 2022-01-15 kl. 12:44.
Citera
2022-01-15, 12:40
Bannlyst
Varning, varning!

Mona var 8,5 minut efter Hauser på distansloppet i Antholz på hög höjd ( precis som i OS). Detta för 1 år sedan. Hade 88:e bästa tid av 93, slutade 81:a. Hög höjd och Mona??

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/2dPvpx/svenskt-fiasko-pa-distansen-hinner-ifragasatta-hela-karriaren
Citera
2022-01-15, 12:57
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hankypanky14
Sveriges medaljchanser i skidskytte

1. Damstafett
2. Elvira Öberg
3. Sebastian Samuelsson
4. Hanna Öberg
5. Mixedstafett
6. Martin Pounsilouma ( sprint)
7. Herrstafetten
8. Stina Nilsson ( sprint)
9. Martin Pounsilouma ( masstart, om han får köra)
10. Linn Persson ( sprint)

Jag tror att Linns medaljchanser är större i tävlingar med fyra skjutningar.
Citera
2022-01-15, 13:11
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Skjuter Femling bort alla chanser?
1. Peppe Femling
2. Jesper Nelin
3. Martin Ponsiluoma
4. Sebastian Samuelsson
Senast redigerad av Onkel-Ben-ny 2022-01-15 kl. 13:15.
Citera
2022-01-15, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Så du har kommit fram till att vissa skidskyttar når den absoluta världseliten redan i den tidiga 20-års åldern. Men samtidigt anser du att fem års träning i landslaget, med dess tränare, resurser och konkurrens, är suspekt kort tid för att skidskyttar på en lägre nivå ska höja sin åkkapacitet ett par nivåer.

I mina öron låter det som ett motsägelsefullt resonemang.
Dessa 20-åringar som redan är bra, behöver inte vara i absoluta världsklass(och här talar vi om bara åkningen såklart), dessa är rena talanger. Hanna Öberg exempelvis hade som sagt en rätt ut sagt bedrövlig åkform som 20-21-22 åring men som nu är tredje bäst i hela touren. Det är just såna extremt stora framsteg som är suspekta och ovanliga, i synnerhet när det inte bara är en från samma nation och samma årskull som höjer sig rejält utan flera.

Fem år är inte en kort tid för att träna upp sig och bli bra(men som sagt inte om man börjar så extremt dåligt som 90-talist svenskorna gjorde), om man är från ett lag som har resurserna, kapaciteten och framför allt en historia av att producera fram grymma skidskyttar som regel. Ingen höjer på ögonbrynen om Norge, Tyskland eller Frankrike får fram grymma åkare från juniorålder som sen dominerar fem år senare. Men när snigel Sverige som hade sin bästa kvinna i spåret på en 51:a plats säsongen 16-17 och som nu dominerar världscupen åkmässigt så är fem år väldigt kort tid med dessa framgångar i åtanke. Jag förstår inte hur man kan förneka detta.
Citera
2022-01-15, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Junketer
Såg riktigt bra ut igår. Ska man gå för guld på OS är det Stina och Mona som ska köra.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan

Anna Magnusson är långsam i spåret, oavsett ingenmansland eller en blåslampa i röven.
Om vi siktar på guld i OS-stafetten måste Mona eller Stina in laget
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in