2022-01-12, 22:36
Medlem
retardators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Jaha, här hänger man inte med i utvecklinen ser jag. Stackars Sverige.

Tesla Cybertruck är gjord i 3 mm rostfritt stål.
Legeringen är från rymdbolaget SpaceX.

Stålet är så hårt att det inte går att pressa. Istället fräser man ett spår där man vill böja plåten, bockar och sen svetsar man i spåret.

Karossen är inte självbärande eller bygger på en ram. Det kallas exosceleton.

https://www.tesla.com/sv_se/cybertruck
Av 1,3 miljoner förbeställningar finns cirka 50 svenska.
Fetat: vafan, jag bad om ursäkt för min okunnighet, hyggligt av dig att svara ändå. Även om du inte lyckades stava till "utvecklingen", hehe. Stackars Sverige. Och tack för ett ord jag bara sett bland insekter tidigare. Men frågan kvarstår, nu omformulerad: hur ser en krockad Delorean ut, jämfört med om den varit tillverkad av konventionell karossplåt?
Citera
2022-01-12, 22:43
Medlem
retardators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Så du har aldrig sett en diskbänk med någon skada, buckla eller sånt..?

Hittar du nån bild här på sånt…
https://www.google.se/search?q=buckla+diskb%C3%A4nk&client=safari&hl=sv& prmd=ivmxn&sxsrf=AOaemvKx2OLf8d61naSY4YOmyTxTJgrvu g:1642020352155&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahU KEwjf8ra-iq31AhWOuYsKHR7WA_IQ_AUoAXoECAIQAQ&biw=1112&bih=73 6&dpr=2

Alltså: goddag, yxskaft. Jag förstår. Man ska inte krocka diskbänkar. Dum fråga.
Citera
2022-01-12, 23:19
Medlem
Rostfritt är svårt plågsamt att hålla på med i största allmänhet och skulle innebära stora utmaningar vid tillverkning.

Det skulle bli vansinnigt mycket dyrare och ingen frisk person skulle tycka det var värt prisskillnaden.
Citera
2022-01-12, 23:27
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retardator
Fetat: vafan, jag bad om ursäkt för min okunnighet, hyggligt av dig att svara ändå. Även om du inte lyckades stava till "utvecklingen", hehe. Stackars Sverige. Och tack för ett ord jag bara sett bland insekter tidigare. Men frågan kvarstår, nu omformulerad: hur ser en krockad Delorean ut, jämfört med om den varit tillverkad av konventionell karossplåt?

Ooops, var kom du ifrån? Jag svarade tråden.

Jag trodde jag tappat det när jag såg att jag skrivit:
Preinra prier:

Det ska vara preliminära priser.
Batteriet i tangentbordet blev svagt.
Citera
2022-01-13, 00:36
Medlem
retardators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Ooops, var kom du ifrån? Jag svarade tråden.

Jag trodde jag tappat det när jag såg att jag skrivit:
Preinra prier:

Det ska vara preliminära priser.
Batteriet i tangentbordet blev svagt.

Ooops här också, sorry! Dubbelfel av mig. Hallucinerade fram att du svarade på min fråga.Kan vara batteriet här också, fast mentalt. Beklagar.
Citera
2022-01-13, 07:00
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av byrikaberta
Rostfritt är svårt plågsamt att hålla på med i största allmänhet och skulle innebära stora utmaningar vid tillverkning.

Det skulle bli vansinnigt mycket dyrare och ingen frisk person skulle tycka det var värt prisskillnaden.
Precis, det är ju det det handlar om när det gäller kvalitet överlag. Good enough är det bilindustrin förhåller sig till. De flesta nybilsköpare behåller bilen ett fåtal år, så länge bilen fungerar under tiden är det fullständigt ointressant hur den ser ut om 20 år för dem.

Det är ju inte säkert att rostfritt faktiskt är bättre över lag, rostfritt har en hel del svagheter jämfört med vanlig stålplåt och den höghållfasta som används i vissa delar av bilen. Bara för att det är dyrt och motståndskraftigt mot korrosion innebär det inte att alla andra önskvärda egenskaper finns där.
Citera
2022-01-13, 10:56
Medlem
Enydrions avatar
Cybertrucken som ska säljas i usa, kommer ju inte till eruropa, har jag fattat det som.

Fått för mig att det beror på våra krocktester, men nån som läst om det?

Vad har cybertruck för deformationszoner? rostfri plåt lär ju inte vecka ihop sig något vidare.

Pickuper i usa har väl normalt en ram, så de har väl inga vidare krockegenskaper? Men man ser ju dessa även på vägarna i sverige. de kanske hamnar i samma kategori som husbilar, de tål ju ingenting om de byggts som husvagnar byggs, och så byggs väl många av dem som är helintegrerade eller vad det kallas.

Någon som är insatt som kan förklara?
Citera
2022-01-13, 13:22
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Cybertrucken som ska säljas i usa, kommer ju inte till eruropa, har jag fattat det som.

Fått för mig att det beror på våra krocktester, men nån som läst om det?

Vad har cybertruck för deformationszoner? rostfri plåt lär ju inte vecka ihop sig något vidare.

Pickuper i usa har väl normalt en ram, så de har väl inga vidare krockegenskaper? Men man ser ju dessa även på vägarna i sverige. de kanske hamnar i samma kategori som husbilar, de tål ju ingenting om de byggts som husvagnar byggs, och så byggs väl många av dem som är helintegrerade eller vad det kallas.

Någon som är insatt som kan förklara?

Mer information kommer att släppas 26/1.
https://electrek.co/2022/01/12/tesla-product-roadmap-update-jan-26-cybertruck/
Citera
2022-01-13, 22:15
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retardator
Ursäkta en okunnig, men hur är krockhållfastheten för en kaross i "rostfritt" stål, tex Delorean? Om man, som jag, tex försöker borra ett hål i en diskbänk upptäcker man att det är så in i helvete hårt att man undrar om borrstålet är vänstervridet. En kaross i "rostfritt" borde väl vara nästan vara omöjlig att buckla till? Eller är jag helt ute och snöar?

Nej det är inte hårt, lite mjukare än om det vore standard plåt icke rostfritt material, RF har högre brottförlängning och den har lägre sträckgräns än vanligt skitstål.

Och just därför är det svårare att bearbeta. Det kladdar. Verktyg som din borr har borrvinkel och spets gjort för material som har normal spånbrytning. När du försöker borra i rostfritt blir det som att du försöker slipa dig igenom för det kladdar. Förmodligen hade du dessutom en slö borr.
Jämför med att du försöker såga genom en blöt björk med en såg som har jättemånga små tänder.

Tänk också på att din gamla diskbänk är 1,5mm tjock och en bilkaross kanske är 0,8mm
Citera
2022-01-14, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byrikaberta

Plus, dessutom den allra största anledningen. Finns ingen business att reparera bilar. Menar annars hade tillverkarna gjort bilar så de håller i 1000år. Finns ju en baktanke med precis allt som inte håller en ”livslängd” (det gör de såklart om man tar hand om sakerna).
Citera
2022-01-15, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
SS316L

Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Speciellt autenitiskt rostfritt vilket är det man använder till detta.

Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Din kommentar är bögeri på hög nivå! Det finns rostfritt, i olika kvaliteter, tar du en AISI 316 (syrafast) och sätter det i din västkustbåt, så rostar det inte! Rostfritt! Punkt!

Ni verkar ju ha koll. Jag har alltid varit lite nyfiken på vad begreppet "syrafast" innebär just när man kategoriserar rostfritt.

Är det i huvudsak rosttrögheten som är det syrafasta rostfria stålets stora fördelar eller vilka är ev andra bra egenskaper?

Är det som namnet antyder att det stålet står emot syror medans andra stålsorter inte gör det? Är det någon specifik "syra" som åsyftas?

Kan man med blotta ögat eller på annat enkelt vis se skillnaden på syrafast och vanligt rostfritt? Jag har märkt att en del stål som klassas som "rostfritt" är magnetiskt, kan graden av magnetism vara ett enkelt sätt att avgöra kvalitén?
Senast redigerad av rotebro-conny 2022-01-15 kl. 08:06.
Citera
2022-01-15, 08:07
Medlem
groovesnuss avatar
Det är bra att bilarna på sikt rostar bort, så vi köper nya med lägre emissioner t ex (gäller ej BEV).

Fundera lite hur stadsluften hade varit om det vore fullt med Amazoner etc utan någon som helst avgasrening. Eller varför inte T-fordar. 😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in