2022-01-15, 00:47
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Till och med U-landet Nordkorea kan organisera cyberattacker på andra länder.
Kallar du det bred front?

Är du inte läskunnig?

"Trycket ökar ..

Pravda.ru antyder att den ryska mobiliseringen fortsätter och att trupper och hårdvara nu förflyttas mot hela västgränsen, även vid gränsen till Polen, Litauen och Lettland. Skulle kunna handla om så mycket som ytterligare 400 000 man, stridsvagnar och övriga vapenslag."
2022-01-15, 00:47
Medlem
Myschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petitoo
Ok. Ger mig på den punkten med Finland. Svenskarnas insatser är ändå ite överdrivna eftersom de flesta inte ens tog sig till ryska fronten före det hade blivit vapenstillestånd.

Undrar vad norrmännen tycker om den svenska solidariteten?

Nej det är sant, men det var ändå mycket skyltar runt om i Sverige om "Finlands sak är vår" osv så det är också det man uppskattar. Att de ändå ville att svenskar skulle ställa upp.

Ingen aning om vad Norrmän tycker, men Svensk nationalism/solidarism är nere i botten känns det som.
Frågan är om ett krig behövs för att svensken ska "våga" börja älska sitt land igen?

(Nu menar jag ju självklart inte att alla svenskar inte älskar sitt land)
2022-01-15, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Inte kul att vara Nato medlem nu. Fråga balterna som bajsar i byxan när krigsskeppen börjar dundra förbi.
Ryssarna markerar såklart. Smäller det i Ukraina så kommer inte Nato ingripa. Det blir sanktioner mot Ryssland aom svarar med att strypa gasen. Så får eu det kämpigt ett bra tag.

Att Putin gör som han gör nu är ingen överraskning. Han väntar till nästa köldknäpp, tankar tanksen, stänger av gaskranen till Tyskland och trycker plattan i mattan fram till Kiev.
2022-01-15, 00:51
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Är du inte läskunnig?

"Trycket ökar ..

Pravda.ru antyder att den ryska mobiliseringen fortsätter och att trupper och hårdvara nu förflyttas mot hela västgränsen, även vid gränsen till Polen, Litauen och Lettland. Skulle kunna handla om så mycket som ytterligare 400 000 man, stridsvagnar och övriga vapenslag."
Jo, men jag läste inte artikeln förrän nu. Ingen supertrovärdig källa.
Men Ryssland flyttar trupp för att försöka skrämmas. Jag tror inte ens de kommer gå in i Ukraina igen (bortsett från Krim som ju de rättsvidrigt ockuperar sedan tidigare)
2022-01-15, 00:52
Medlem
Myschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Vet inget om det, vet bara att försvarsmakten för många år sedan, säkert över femton, gick ut med att man inte kunde försvara mer än Stockholm. Och då var det i tre dagar på sin höjd. Försvarsmakten har sedan minskats betydligt, så en dag idag kanske?

Jag har en gammal klasskamrat som arbetar som Officer i Svenska armén.
Han säger att Sveriges armé har en kapacitet att klara av ett anfall mot främmande makt i upp till 4 månader. Sen beror det ju på hur massiv armé te.x Ryssen skulle använda och hur deras strategi lyder.

Han tror INTE att Ryssland skulle våga anfalla Sverige från Östersjön. Utan om kriget skulle komma till "Fastlandssverige"så skulle det ske med invasion från Norrland och då skulle vi hålla ut längre.

Gotland skulle nog köras över ganska snabbt då vårat flygvapen och flotta inte är tillräckligt stor för att hålla dem stånd. Men man kan ju inte föra ett invasionskrig från en liten ö heller.

(Nu säger jag inte att det du säger är fel, men jag tror vi underskattar våran armé lite)
2022-01-15, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
EU har ingen gemensam militärstyrka. EU kan inte göra någonting. Ryssland hade rullat över hela EU precis när de ville om det inte vore för NATO (som Sverige inte är med i)

EU är både mäktigare än USA och Kina.
2022-01-15, 00:53
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysch
Nej det är sant, men det var ändå mycket skyltar runt om i Sverige om "Finlands sak är vår" osv så det är också det man uppskattar. Att de ändå ville att svenskar skulle ställa upp.

Ingen aning om vad Norrmän tycker, men Svensk nationalism/solidarism är nere i botten känns det som.
Frågan är om ett krig behövs för att svensken ska "våga" börja älska sitt land igen?

Det paradoxala att många av de som verka önska sig Ryssens (högst osannolika) invasion av Sverige kallar sig nationalister och Sverigevänner. Men det är sen gammalt...
2022-01-15, 00:54
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Jo, men jag läste inte artikeln förrän nu. Ingen supertrovärdig källa.
Men Ryssland flyttar trupp för att försöka skrämmas. Jag tror inte ens de kommer gå in i Ukraina igen (bortsett från Krim som ju de rättsvidrigt ockuperar sedan tidigare)

Jaa, nu handlar det inte bara om Ukraina längre.
2022-01-15, 00:57
Medlem
Myschs avatar
Citat:
Det paradoxala att många av de som verka önska sig Ryssens (högst osannolika) invasion av Sverige kallar sig nationalister och Sverigevänner. Men det är sen gammalt...
Tror många av dessa "Sverigevänner" vill att Ryssland ska kontrollera Sverige.

Quislingar allihopa
2022-01-15, 00:58
Medlem
Citat:

Sverige gjorde en hel del civila insatser för Finland framförallt. Bland annat kom många finska barn till Sverige för att bo temporärt när det var som djävligast i Finland.

Norrmännen tycker att vi svek dem. Civilt fick de en del hjälp ju längre tiden gick.

Nej, förhoppningsvis sållar vi agnarna från vetet i en skarp krissituation. Vilka nysvenskar och annat löst folk ställer upp för sitt "fädersland"? Det blir massflykt vid en invasion. De som älskar sitt land stannar kvar. Undrar om Finland, Danmark och Norge är sugna på att ta emot lite nysvenskar.
2022-01-15, 00:58
Avslutad
Citat:
Jag har en gammal klasskamrat som arbetar som Officer i Svenska armén.
Han säger att Sveriges armé har en kapacitet att klara av ett anfall mot främmande makt i upp till 4 månader. Sen beror det ju på hur massiv armé te.x Ryssen skulle använda och hur deras strategi lyder.

Han tror INTE att Ryssland skulle våga anfalla Sverige från Östersjön. Utan om kriget skulle komma till "Fastlandssverige"så skulle det ske med invasion från Norrland och då skulle vi hålla ut längre.

Gotland skulle nog köras över ganska snabbt då vårat flygvapen och flotta inte är tillräckligt stor för att hålla dem stånd. Men man kan ju inte föra ett invasionskrig från en liten ö heller.

(Nu säger jag inte att det du säger är fel, men jag tror vi underskattar våran armé lite)

Det hade naturligtvis varit fantastiskt bra om din kamrat har rätt, men utifrån det jag skrev nyss så tror jag inte det.
Apropå Gotland så tror jag att det är Gotland Putin kommer att ta om han verkligen tänkt sig en militär insats. Då räcker förmodligen de tre skeppen, med flyg som ansluter. Tveksamt om Sverige vågar göra motstånd i det läget.
Då har han satt Sverige på plats ordentligt. Jag har själv länge tänkt att jag skulle ta Gotland om jag vore Putin, just för att sätta det uppkäftiga feministlandet på plats.
2022-01-15, 01:01
Medlem
Citat:

Svärjevännerna längtar efter rysk kultur och att prata ryska.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in