2022-01-15, 11:31
Medlem
fishANDchipss avatar
Det är inte första gången som ryssarna vill provocera eller visa upp sin närvaro. Dom har ju tidigare kränkt svenskt luftrum och precis då som nu så kommer det inte att bli något krig. Det blev inte ens en väpnad konflikt efter att Den Sovjetiska ubåten gick på grund på 80-talet i skärgården, några svenska sjunkbomber sänktes ner i djupet men inte mer än så. När Sovjetunionen fimpade den svenska DC3an blev det inte heller någon väpnad konflikt för den delen.

Jag ser hela situationen som ringar på vattnet från kalla kriget och för vår del så kommer det att fortsätta vara ett kallt krig.

Ukrainska armén bör nog tillbringa helgen till att gräva skyttevärn men den svenska försvarsmakten kan ta sovmorgon på Söndag.
Senast redigerad av fishANDchips 2022-01-15 kl. 11:42.
2022-01-15, 11:32
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Och? Det betyder inte att de tänker atombomba Gotland. USA har också kärnvapen och gillar att leka världspolis, men inte sitter svenne och darrar av skräck inför tanken att Biden ska invadera Sverige.
På goda grunder så är inte svensken rädd för USA. USA har haft en världsdominerade roll i över 70 år.
USA har visserligen alltid gynnat sin egna intressen, men har ställt sig bakom västerländsk demokrati och yttrandefrihet, vilket Sovjet/Ryssland aldrig har gjort.

Ni skriver på ett forum som verkar för yttrandefrihet. Den ena sidan i den här konflikten (Putin-Ryssland) är extremt mycket emot yttrandefrihet och rättssäkerhet. Om Ryssen invaderar Sverige kommer givetvis Flashback stängas ned omedelbart. Alternativt modereras så hårt att alla avvikande åsikter raderas samt FSB kommer och hälsar på hos den som skrivit dem.
Senast redigerad av Enterprise 2022-01-15 kl. 11:39.
2022-01-15, 11:32
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Sverige blir absolut inte mer svenskt med en rysk ockupation. Att tro det är extremt naivt. Norge blev inte mer norskt under nassarnas ockupation. Länder som först ockuperas och sedan befrias får däremot ofta en ökning i nationalism, men det är självklart inte värt att bli ockuperad för att åstadkomma detta.
Du är alltså inte svensknationalist, du är ryssnationalist. Du är därmed ett minst lika stort problem som vår ansenliga ”soja-befolkning” som är emot gränser, emot miiltär och inte är villiga att försvara sitt land.

Ja, att jag vill hänga delar av det nuvarande styret i närmaste lyktstolpe har absolut inget att göra med hur jag betraktar Rysslands agerande. De som blandar ihop detta är i bästa fall offer för rysk psyops.
2022-01-15, 11:39
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Ja, att jag vill hänga delar av det nuvarande styret i närmaste lyktstolpe har absolut inget att göra med hur jag betraktar Rysslands agerande. De som blandar ihop detta är i bästa fall offer för rysk psyops.
Exakt så
2022-01-15, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tejprulle55
Under natten till idag har 3 ryska landstigningsfartyg seglat in på Östersjön. Varför?! Kommer ryssarna invadera Sverige? Behöver vi vara oroliga, vad tror ni??

Informationen jag läst finns här:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0G0A46/bilder-har-seglar-ryska-landstigningsfartyg-in-i-ostersjon
Ingen orsak till oro anser jag, antagligen e dom sugna på januarirean, som nu är i fullgång, på Östersjön, mellan Finland och Sverige, och taxfree i mängder, så nyss man får en liter Grants för bara 139 spänn, och 2 flak öl för 249 spänn, där har vi nog orsaken.
2022-01-15, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Och då lär vi ha en atomvinter över hela klotet.
Man kan ju tänka sig en militär konflikt mellan Ryssland och väst utan kärnvapen också.

Bägge sidor vet att om de avfyrar kärnvapen så har de själva förlorat.
2022-01-15, 11:46
Medlem
Guru-Gurus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Att ni inte fattar! NATO eller EU för den delen kommer aldrig acceptera ett tok angrepp på Sverige. Det kommer aldrig att ske!
Precis som de inte accepterade Putlers angrepp mot Krim/Ukraina.

Var kommer alla jävla rysstroll från som nu svämmar över var och varannan tråd här på FB?
2022-01-15, 11:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Vad sjutton jobbar du med då som gör att du skriver som en kratta?

När jag läser ditt inlägg, så verkar du vara den som gnäller. Speciellt på 50 åringar. Du om någon verkar negativ och sprida gift kring dig. Så ursäkta att jag inte tycker att du verkar vara så positiv.
Att jag kallar dig negativ betyder inte automatiskt att jag kallar mig själv positiv men jag försöker i alla fall. Stick tillbaka till ryssland eller sluta sprida hat om ditt eget land om du nu är svensk.
2022-01-15, 12:05
Medlem
staticages avatar
Citat:
Under natten till idag har 3 ryska landstigningsfartyg seglat in på Östersjön. Varför?! Kommer ryssarna invadera Sverige? Behöver vi vara oroliga, vad tror ni??

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0G0A46/bilder-har-seglar-ryska-landstigningsfartyg-in-i-ostersjon

Dom vill ha Gotland.
2022-01-15, 12:11
Medlem
Citat:

TRE! St, oerhört.
Hur många ryska marin-fartyg rör sig normalt i Östersjön? En viss sådan trafik till och från St Petersburg och Kaliningrad borde där vara hela tiden.
2022-01-15, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Man kan ju tänka sig en militär konflikt mellan Ryssland och väst utan kärnvapen också.

Bägge sidor vet att om de avfyrar kärnvapen så har de själva förlorat.
Utan kärnvapen i ett krig med Ryssland och om det behövs Kina så är Nato chanslösa.
2022-01-15, 12:14
Medlem
fernebos avatar
Citat:

Ryssarna har i dagsläget inte kapacitet att invadera västländer. Deras krigsmakt är inte rustad för större offensiva operationer, även om de såklart kan invadera Ukraina. Tre landstigningsfartyg är inte särskilt imponerande. Ska nog snarare ses som en markering.

Precis som Sveriges vapenskrammel. Å andra sidan kan militärkonvojer på E4:an och trupper i Visby lika gärna bero på att sossarna behöver en yttre fiende nu när folk rasar mot elräkningarna.. Det är trots allt valår. Bättre om folk är oroliga över Ryssland än över s-regeringens katastrofala politik.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in