Citat:
Ursprungligen postat av
enough-is-enough
Moget.
Vi pratade om distansskillnaden mellan LOP och NF. Det kan ju tyda på att LOP stannat upp. Du sa distansskillnaden kan ha andra förklaringar. Ja det kan den, men den kan också bero på att de stannade. Att de stannade vid en andra skyltfönster har florerat i informationsflödet.
Om man går 10 meter bakom och skuggar någon som bromsar. Är det då inte riskabelt att själv också bromsa. "Hej, här är jag som leker följa John". LP kanske såg en person där men inte reflekterade över det och tog in det. Skulle mannen ställt sig i entrén så är han dold, med tanke på att LP går ytterst dessutom.
I första förhöret, som är ett sammandrag ihopskrivet av en polis, så motsäger inte IM att mannen stod still vid fasaden. I andra förhöret säger han att mannen stod vid förhöret. Så du kan inte avskriva det lättvindigt.
Men kära enough is enough du svarar ju på allt jag skriver.
Jag har fortfarande svår att se att LOP stannat upp eftersom Lisbeth säger att de tittar vid sari väldigt kort, runt 2 sekunder, och sedan går rätt fort. Det intressanta vore att försöka klocka hur många minuter det tar att gå relativt snabb gångpromenad från bokhandeln till mordplatsen. Om vi utgår från att LOP börjar promenera 23:15 så kanske vi får en klarare bild? Kan Fauzzi helt enkelt ha gått fortare?
Även om vi utgår från att LOP bromsat vid promenaden, vilket jag verkligen ifrågasätter eftersom LOP är tydliga med att de går fort och bara kollat i sari i 2 sekunder, så är det ologiskt att gå förbi LOP av rädsla för att bli avslöjad. Blir man inte mer avslöjad om man ställer sig vid entren? Är säker att LOP skulle bli mer misstänksamma av det än någon person bakom som också bromsar in. Är man en skuggare så kan man också vara kreativ på olika sätt.
Hur som helst, LOP bromsar inte. GM kan alltså obehindrat anpassa sin skuggning och fart innan han hinner ifatt LOP.
Morelius nämner inget om en man som stannar vid fasaden i sitt första förhör. Om IM sett det så borde han faktiskt ha sagt det till polisen.