Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-01-14, 22:10
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hatavaccinpass
Därför att NF till att börja med är en gående person. Finns ingen vits att registrera någon sådan. AB kan ha varit skymd någonstans eller att AB själv rör sig som gör att han blir mindre registrerad i LP skalle och minne. En GM däremot som står vid ett upplyst skyltfönster borde ha registrerats av LP, speciellt om samma man plötsligt rör sig och dyker upp bakom ryggen på vederbörande. Det fattar väl du själv att det finns större anledning att registrera ett sådant händelseförlopp?

Du ger dig själv motargument. Se det fetstilta, en möjlig orsak för AB att missa en GM som går förbi och ställer sig i några få sekunder innan LOP kommer till samma ställe.

Märk hur AB inte noterar när LOP går förbi, men trots detta tycker du det är omöjligt för AB att missa GM när han går förbi och stannar några få sekunder. Ryggen till eller liknande just när GM och LOP passerar verkar ha visst stöd.

NF är en gående person, GM är i det scenario jag diskuterar också en gående person, plus att han stannar några få sekunder...
Citera
2022-01-14, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Moget.

Vi pratade om distansskillnaden mellan LOP och NF. Det kan ju tyda på att LOP stannat upp. Du sa distansskillnaden kan ha andra förklaringar. Ja det kan den, men den kan också bero på att de stannade. Att de stannade vid en andra skyltfönster har florerat i informationsflödet.

Om man går 10 meter bakom och skuggar någon som bromsar. Är det då inte riskabelt att själv också bromsa. "Hej, här är jag som leker följa John". LP kanske såg en person där men inte reflekterade över det och tog in det. Skulle mannen ställt sig i entrén så är han dold, med tanke på att LP går ytterst dessutom.

I första förhöret, som är ett sammandrag ihopskrivet av en polis, så motsäger inte IM att mannen stod still vid fasaden. I andra förhöret säger han att mannen stod vid förhöret. Så du kan inte avskriva det lättvindigt.
Men kära enough is enough du svarar ju på allt jag skriver.

Jag har fortfarande svår att se att LOP stannat upp eftersom Lisbeth säger att de tittar vid sari väldigt kort, runt 2 sekunder, och sedan går rätt fort. Det intressanta vore att försöka klocka hur många minuter det tar att gå relativt snabb gångpromenad från bokhandeln till mordplatsen. Om vi utgår från att LOP börjar promenera 23:15 så kanske vi får en klarare bild? Kan Fauzzi helt enkelt ha gått fortare?

Även om vi utgår från att LOP bromsat vid promenaden, vilket jag verkligen ifrågasätter eftersom LOP är tydliga med att de går fort och bara kollat i sari i 2 sekunder, så är det ologiskt att gå förbi LOP av rädsla för att bli avslöjad. Blir man inte mer avslöjad om man ställer sig vid entren? Är säker att LOP skulle bli mer misstänksamma av det än någon person bakom som också bromsar in. Är man en skuggare så kan man också vara kreativ på olika sätt.

Hur som helst, LOP bromsar inte. GM kan alltså obehindrat anpassa sin skuggning och fart innan han hinner ifatt LOP.

Morelius nämner inget om en man som stannar vid fasaden i sitt första förhör. Om IM sett det så borde han faktiskt ha sagt det till polisen.
Citera
2022-01-14, 22:17
Medlem
Citat:
Du ger dig själv motargument. Se det fetstilta, en möjlig orsak för AB att missa en GM som går förbi och ställer sig i några få sekunder innan LOP kommer till samma ställe.

Märk hur AB inte noterar när LOP går förbi, men trots detta tycker du det är omöjligt för AB att missa GM när han går förbi och stannar några få sekunder. Ryggen till eller liknande just när GM och LOP passerar verkar ha visst stöd.

NF är en gående person, GM är i det scenario jag diskuterar också en gående person, plus att han stannar några få sekunder...
AB borde under dessa sekunder i så fall ha sett att denna GM går upp från en stillande position istället för att säga att det är ett sällskap som promenerar. Han lägger trots allt märke till detta sällskap som går jämsides. Varför lägger han inte märke till att GM kommer snett inifrån? Jag får knappast bilden av ett nära sällskap men snarare en utomstående som "vill" något av dessa 2. I detta fallet LOP.

Som sagt, varken du eller jag har facit. Jag säger bara vad som är mest rimligt. Till att börja med så finns inget i din teori som ger stöd för att LOP stannat upp nämnvärt. Det finns således ingen logik för en skuggande GM att gå förbi LOP och ställa sig vid entren i några sekunder för att sedan invänta och skjuta.
Citera
2022-01-14, 22:18
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Hur är man inte svajig om man först säger att GM dyker upp bakifrån för att sedan krydda det med att GM stod vid dekorima i flera minuter i mitten av avfasningen? Vi vet att det är en omöjlighet att GM stod vid mitten av avfasningen eftersom det omöjliggör att GM kan ha den skottvinkeln.

Men att GM stått där mer än några sekunder säger IM inte 1986. Han säger inte att GM stod i avfasningen 1986. Varför ska du fastna för den senare infon?

Fastnar du när LL 30 år efter mordet säger att han inte sett SE trots att han 1986 säger att han inte såg honom? Fastnar du för Robert G när han plötsligt tror mördaren var SE när han tidigare vittnat om helt annat?

Varje gång man försöker minnas en händelse så skrivs minnet om i hjärnan. Det är därför ALLA vittnen i palmemordet ändrar sina historier mer eller mindre.
Citera
2022-01-14, 22:24
Medlem
Citat:
Men att GM stått där mer än några sekunder säger IM inte 1986. Han säger inte att GM stod i avfasningen 1986. Varför ska du fastna för den senare infon?

Fastnar du när LL 30 år efter mordet säger att han inte sett SE trots att han 1986 säger att han inte såg honom? Fastnar du för Robert G när han plötsligt tror mördaren var SE när han tidigare vittnat om helt annat?

Varje gång man försöker minnas en händelse så skrivs minnet om i hjärnan. Det är därför ALLA vittnen i palmemordet ändrar sina historier mer eller mindre.
Jag säger bara att det är konstigt att IM helt ändrar vittnesmål senare. Jag menar bara att hans senare förhör inte kan användas som fakta om man vill utreda hur mordförloppet gick till.

Tycker inte LL eller RG vittnesmål funkar som jämförelse med IM. Vi diskuterar mordförloppet och ingenting annat. Vi säger knappast att SE var gärningsman eller att SE fanns eller inte fanns vid mordplatsen. I detta enskilda fall får man utreda utifrån omständigheterna. Att använda IM vittnesmål som intäkt för att GM stod vid avfasningen 4 minuter vore som att säga "RB säger att mördaren är SE, därför är det då". Eller "LL säger att han såg SE vid mordplatsen, därför är det så". Förstår du nu?

Så jo, LL och RB är lika svajiga här, även om man självklart endast ska utgå från deras första förhör.
Citera
2022-01-14, 22:24
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
20 meter ifrån och tittandes söderut borde även det innebära att man registrerar en man som står vid ett skyltfönster.

Men visst är det en möjlighet att AB inte ser något överhuvudtaget. Men om man har teorin att GM ställer sig vid dekorimas entré sekunderna innan LOP går förbi så måste AB vara i den absoluta närheten eftersom AB bara befinner sig 5 meter ifrån innan skotten faller. Han har alltså i så fall vid någon punkt befunnit sig bara 5-10 meter från en eventuell väntande dekorimaman.

Hur resonerar du nu? Bara för att LOP 5-7 meter framför AB när skotten smäller så betyder inte det att AB som spejar söderut långt ut på trottoaren är 5 m från en GM vid entrén... Det enda det säger är väl att AB förmodligen aldrig var mer än 5-7 meter ifrån LOP efter att de passerade AB... Det finns inget som säger att AB omedelbart när han börjar gå noterar de tre personerna.
Citera
2022-01-14, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Det ska bli spännande att se om åklagaren väcker åtal. Jag tror det. Frågan är om dottern Glaser avvaktar utgången. Där har Netflix ett svårare läge, eftersom det inte finns något svenskt myndighetsutpekande av fadern.
Den här åklagaren har i alla fall bestämt sig för att inte ens inleda förundersökning när det kommer till vapensamlaren, vilket också var ganska väntat.
https://www.svt.se/kultur/netflixserien-den-osannolika-mordaren-utreds-nu-for-fortal-av-avliden
Citera
2022-01-14, 22:54
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Tja, denne kan ha sagt vad han vill, vi vet från den tekniska undersökningen att det är fel. Skottet var inte påsittande, det hade lämnat spår i kläder och kropp.
Om GM sköt med böjd arm och höll den andra handen på OP:s axel skulle det kunna beskrivas som att GM nästan borrade ner vapnet i ryggen. Om ett vittne uttryckt sig så är det värt att beakta, men jag minns tyvärr inte vem som sa det och när eller om det ens var så vittnet uttryckte sig.
Citera
2022-01-14, 22:57
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Grandvittnena ser att mannen har en lång jacka. Mordvittnena ser den fladdra i siluett på avstånd och misstar den för rock. Förutom då den drös centralt placerade vittnen som säger jacka de med. En lång jacka på en man på språng kan uppfattas som rock. En rock misstas inte för jacka. En jacka som sträcker sig ned för benen är rockliknande. En rock av samma längd liknar... en rock.

Jag såg hyfsat nyligen en svensk 80-talsserie på Öppet arkiv. Producerad av palmemordsbekante Krantz förresten.

I en scen sprang två personer mot kameran med starkt bakgrundsljus. Jag tänkte direkt "de där två silhuetterna ser ut som silhuetten av Palmes mördare måste ha sett ut om han hade mörk rock". När de kommer fram i ljuset upptäcker jag att den ena har skinnrock, men polisen spelad av Allan Svensson hade en blå jacka som slutade mitt på låret...
Citera
2022-01-14, 23:03
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
IM, AD och AB uppmärksammar de tre personerna sekunderna innan skotten. Det kan va tillfällighet, men man kan ju också fundera på om ögonen sökte sig dit av en anledning?

Det verkar ju inte vara någon som uppmärksammar AB sekunderna innan skotten, varför är det just GM och LOP som tre personer fäster blicken på? Kan va värt att fundera på.
Jag antar att du menar att det kan vara efterkonstruktioner. När det gäller IM är det knappast en efterkonstruktion, eftersom han i så fall ljuger om vad han sa till sina vänner i bilen. AB gick strax bakom och såg tre personer framför sig, han trodde att GM var en kvinna, det tycker inte jag är att "uppmärksamma". AD såg sig omkring vid rödljusen och uppfattade tre personer. Om IM inte ljuger var han mycket uppmärksam på GM och LOP strax före skotten, och det är han ensam om. Men när han säger att GM stod stilla och väntade in LOP gör han en tolkning av minnesfragment.
Citera
2022-01-14, 23:04
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
För mig har det varit klart från början.. Det är bara att läsa tråden bakåt.

Detta är inte hedrande för chefsåklagare Petersson. Filmen är förvisso broderad, men hämtar sin näring från det misslyckande utpekandet, som också JO kritiserat.

Det ska bli spännande att se om åklagaren väcker åtal. Jag tror det. Frågan är om dottern Glaser avvaktar utgången. Där har Netflix ett svårare läge, eftersom det inte finns något svenskt myndighetsutpekande av fadern.

Har inte sett serien själv, men har hört att de använder annat namn på vapensamlaren. Kan det inte skydda Netflix mot familjen Glaser?

Ger vapensamlaren i serien mordvapnet till SE?

Har hört att dottern pekas ut som att hon räknat ut att SE var mördaren. Skadestånd vore lämpligt. Lågt av produktionen.
Citera
2022-01-14, 23:12
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Men kära enough is enough du svarar ju på allt jag skriver.

Jag har fortfarande svår att se att LOP stannat upp eftersom Lisbeth säger att de tittar vid sari väldigt kort, runt 2 sekunder, och sedan går rätt fort. Det intressanta vore att försöka klocka hur många minuter det tar att gå relativt snabb gångpromenad från bokhandeln till mordplatsen. Om vi utgår från att LOP börjar promenera 23:15 så kanske vi får en klarare bild? Kan Fauzzi helt enkelt ha gått fortare?

Även om vi utgår från att LOP bromsat vid promenaden, vilket jag verkligen ifrågasätter eftersom LOP är tydliga med att de går fort och bara kollat i sari i 2 sekunder, så är det ologiskt att gå förbi LOP av rädsla för att bli avslöjad. Blir man inte mer avslöjad om man ställer sig vid entren? Är säker att LOP skulle bli mer misstänksamma av det än någon person bakom som också bromsar in. Är man en skuggare så kan man också vara kreativ på olika sätt.

Hur som helst, LOP bromsar inte. GM kan alltså obehindrat anpassa sin skuggning och fart innan han hinner ifatt LOP.

Morelius nämner inget om en man som stannar vid fasaden i sitt första förhör. Om IM sett det så borde han faktiskt ha sagt det till polisen.

14 mars var första förhöret med IM, då nämner han en GM som står.

I det inringda tipset 1 mars så motsäger han inte detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in