2022-01-14, 07:14
Medlem
Kellermeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obscenitet
Låter väldigt klokt. Sömnen , hur mycket sover du nu? Vad är det som hindrar sömnen? Barnen?

Kan tyvärr (?) inte skylla på barnen särskilt mycket där längre - de somnar oftast hyfsat tidigt och brukar sova fram till morgonen.
Det är snarare det att mitt ”sömntåg” går klockan sju-ish på kvällen och sedan går nästa runt ett, halv två.. så har svårt att komma i säng och sedan rätt svårt att somna och vaknar inte helt sällan ett par gånger per natt..

Sen upp vid strax innan sex, så blir oftast runt fem-sex timmar vilket ju är lite för lite….
Citera
2022-01-14, 07:35
Medlem
Skalman19xxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellermeister
Haha, ja, även sambon har gått från rejält rippad tvättbräda till mer av en tvättmaskin så att säga..

Ja, benen är ju min akilleshäl (pun intended…) men är nog tyvärr något jag bara få leva med.. har haft strul långt över halva livet nu och ingenting verkar förbättra läget - vare sig vila, träning, stretch, antiinflammatoriska, sjukgymnast eller akupunktur..
jobbigast är när jag går och det börjar ”flamma upp” - det blir liksom bara värre och värre så länge jag går och efter ett tag tappar jag lite kontrollen över foten och kan inte lyfta upp den så att säga, så blir mer lik en anka hela tiden, klafsar i foten så att säga.. har dock konstaterat att det konstigt nog blir bättre av att gå i klackar så..

Haha, jo men det förstår jag lätt händer

Tråkigt det där. Tänker inte försöka ge några tips för det vore rysk roulette. Men hoppas att du med tiden kan förbättra det.
Men utifrån dina förutsättningar såå borde du inte pressa dig för hårt med att gå. Du kanske ska kompensera med rörelser för överkroppen eller typ cykla om det inte påverkar dig i samma omfattning.

Ang det med klackskor så beror det nog på rörelsen. Du rör inte foten lika mycket och drar ihop muskeln, utan en mer statisk belastning.

I huvudsak är det viktiga att förbättra sig själv från det man kan påverka.
Citera
2022-01-14, 08:40
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Kan tyvärr (?) inte skylla på barnen särskilt mycket där längre - de somnar oftast hyfsat tidigt och brukar sova fram till morgonen.
Det är snarare det att mitt ”sömntåg” går klockan sju-ish på kvällen och sedan går nästa runt ett, halv två.. så har svårt att komma i säng och sedan rätt svårt att somna och vaknar inte helt sällan ett par gånger per natt..

Sen upp vid strax innan sex, så blir oftast runt fem-sex timmar vilket ju är lite för lite….
Jag förstår att det är trist att gå och lägga dig sju…men om du gör det två gånger i veckan förslagsvis. Vad händer då med energinivån? Blir den bättre?
Citera
2022-01-14, 09:54
Medlem
Citat:
Jag förstår att det är trist att gå och lägga dig sju…men om du gör det två gånger i veckan förslagsvis. Vad händer då med energinivån? Blir den bättre?
Kan ju vara svårt att lägga sig innan barnen.
För min del vill jag gärna att de sover innan jag lägger mig.
Citera
2022-01-14, 14:53
Medlem
Kellermeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman19xx
Haha, jo men det förstår jag lätt händer

Tråkigt det där. Tänker inte försöka ge några tips för det vore rysk roulette. Men hoppas att du med tiden kan förbättra det.
Men utifrån dina förutsättningar såå borde du inte pressa dig för hårt med att gå. Du kanske ska kompensera med rörelser för överkroppen eller typ cykla om det inte påverkar dig i samma omfattning.

Ang det med klackskor så beror det nog på rörelsen. Du rör inte foten lika mycket och drar ihop muskeln, utan en mer statisk belastning.

I huvudsak är det viktiga att förbättra sig själv från det man kan påverka.

Jag tänker att det inte är allt för pressande för kroppen att gå, så länge jag får göra det i en takt som funkar för mig och kanske inte ska dra av alla 10 000 steg på en gång..

Ja, tydligen ska mitt problem sitta på framsidan av vadmuskeln, den som styr att flexa foten uppåt. Så antar att den muskeln belastas mindre med högklackat..
Sjukgymnasten tippade på kroniskt kompartmentsyndrom…
Senast redigerad av Kellermeister 2022-01-14 kl. 14:57.
Citera
2022-01-14, 14:56
Medlem
Kellermeisters avatar
Citat:

Jag sover ofta sämre om jag somnar så tidigt. Jag tror snarare att jag måste bli bättre på att faktiskt bara gå och lägga mig på schema så att säga - och sluta ligga och slösurfa/kolla serie/spela mobilspel i sängen…

Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Kan ju vara svårt att lägga sig innan barnen.
För min del vill jag gärna att de sover innan jag lägger mig.

Jag är ju tack och lov inte ensam med alla tre kidsen (utom vissa veckor) så det hade funkat i teorin. Barnen brukar dessutom oftast somna runt 19 så…
Citera
2022-01-14, 17:13
Medlem
Skalman19xxs avatar
Citat:
Jag tänker att det inte är allt för pressande för kroppen att gå, så länge jag får göra det i en takt som funkar för mig och kanske inte ska dra av alla 10 000 steg på en gång..

Ja, tydligen ska mitt problem sitta på framsidan av vadmuskeln, den som styr att flexa foten uppåt. Så antar att den muskeln belastas mindre med högklackat..
Sjukgymnasten tippade på kroniskt kompartmentsyndrom…

Du känner och märker bäst av själv vad som känns bra och vad som blir för mycket. Lyssna på kroppen iaf.

Fick googla det, har aldrig hört talas om det tidigare. Lät inte alls roligt med den åkomman iaf. Går att operera tydligen om du önskar ta itu med det en dag.
Citera
2022-01-14, 17:19
Medlem
Citat:
Jag sover ofta sämre om jag somnar så tidigt. Jag tror snarare att jag måste bli bättre på att faktiskt bara gå och lägga mig på schema så att säga - och sluta ligga och slösurfa/kolla serie/spela mobilspel i sängen…

Jag är ju tack och lov inte ensam med alla tre kidsen (utom vissa veckor) så det hade funkat i teorin. Barnen brukar dessutom oftast somna runt 19 så…
Det där med att ligga och slösurfa/kolla serie/spela mobilspel i sängen… är ett satans otyg som ofta sabbar sömnen.
Jag har valt bort tv i sovrummet sen jag flyttade senast bara för att "slippa" den biten.
Sovrummet ska bara förknippas med att sova.... och kanske... nåja
Citera
2022-01-14, 19:28
Medlem
Kellermeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman19xx
Du känner och märker bäst av själv vad som känns bra och vad som blir för mycket. Lyssna på kroppen iaf.

Fick googla det, har aldrig hört talas om det tidigare. Lät inte alls roligt med den åkomman iaf. Går att operera tydligen om du önskar ta itu med det en dag.

Ja, men det är tydligen en rätt jobbig operation och inte direkt någon ”garanti” för att det blir bra så har i alla fall såhär långt valt att avstå..

Men men, än så länge går det ganska bra med stegen, det enda var på andra tillfället på joggandet men jag tror det kommer bli bättre nästa gång! *naiv kabske*
Citera
2022-01-14, 19:30
Medlem
Kellermeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Det där med att ligga och slösurfa/kolla serie/spela mobilspel i sängen… är ett satans otyg som ofta sabbar sömnen.
Jag har valt bort tv i sovrummet sen jag flyttade senast bara för att "slippa" den biten.
Sovrummet ska bara förknippas med att sova.... och kanske... nåja

Jag veeeeeet, jag vet..
Vi har en tv i sovrummet men den använder vi inte (och jag tänkte slänga ut den när jag får renovera sovrummet!!) utan det är iPaden som drar.. men ja, det är något jag behöver bli bättre på!
Citera
2022-01-14, 19:34
Medlem
thebroffessors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gyros
Ok! Om du uppnår ditt mål och lägger ut en riktigt grym rövbild så lovar jag att spela in en video där jag kommer och har din bild på datorskärmen. Hoppas det kan vara en liten morot i det hela.
Hahahaha bästa jag läst.

Till ts, lycka till du känns motiverad och jag tror du fixar det enkelt.

Tänk på att när du väl har kommit in i träningen då kommer du inte att vara lika taggad som du är nu på det, då det bara blir ”tråkigare” och bara en del av vardagen. Men ge inte upp då utan fortsätt.
Citera
2022-01-14, 19:40
Medlem
Citat:
Jag veeeeeet, jag vet..
Vi har en tv i sovrummet men den använder vi inte (och jag tänkte slänga ut den när jag får renovera sovrummet!!) utan det är iPaden som drar.. men ja, det är något jag behöver bli bättre på!
Verkligen.
Köp Samsung nästa gång
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in