2022-01-14, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hankypanky14
Ja, i sprint..men inte i stafetten. Du måste läsa vad jag skriver. Du vill bara hitta fel..som inte finns.

Hmmmmmmmmmmm...................................... .................................
Citera
2022-01-14, 16:47
Bannlyst
Stina Nilsson gick om direkt Mona Brorsson som reserv i OS-stafetten.
Citera
2022-01-14, 16:51
Medlem
Kanontävling idag på flera sätt! Glad att jag tog lite ledigt och följde den i direktsändning!

Dels tycker jag laguppställningen var jätteintressant. Jag känner inte lika mycket för stafetterna längre när systrarna Öberg radar upp framgångar. Intressantare att få se fyra relativt jämnstarka åkare, med stor spänning kring om var och en presterar topp eller har en sämre dag.

Idag var alla fyra åkarna på topp! Jag är inte jätteinsatt i åkare från andra länder, utöver Norge, som var frånvarande. Så jag tänker att även OM nu Norge haft med sina bästa så skulle Sverige allt annat lika ändå kommit på pallen med sitt i detta fall "B-lag".

Synd att en av åkarna inte får åka till OS, inte minst utifrån att allihop faktiskt skulle kunna bidra till medalj i en OS-stafett.
Mona... Tycker hon förtjänar att få vara med. Åker bra. Fick nu äntligen ordning på ståskyttet.
Stina... Åker snabbt, skjuter oftast bra. Skjuter inte jättesnabbt, men inte heller jättelångsamt.
Anna... Jag rankar faktiskt henne som trea av dagens stafettåkare, mest för att det känns som att hennes högstanivå inte riktigt kan mäta sig med Monas och Stinas. Men jag kanske har fel, och Anna har ju åkt bra på sistone.
Johanna... Vilket skytte! Inte lika bra åkning men åkformen skulle kunna infinna sig till OS. Eftersom hon inte varit med så mycket på sistone kan jag nog tycka att hon skulle kunna få stå över OS.
Citera
2022-01-14, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Blir svårt att mäta i tid vad straffrundorna gör för krafterna, onekligen. Inte minst då straffrundor i sista stå även kan påverka motivationen. Tar vi ett extremt utryckt exempel som senast sprinten, kan man se att flera av dom som sköt fullt åkte snabbast på första och tredje varvet(även en bit ned i listan). Ponsiluoma bommade två i sista och hade samma utveckling, men många andra som drog på sig bommar klarade inte av det utan hade tredje varvet som sitt klart sämsta. Bland annat Samuelsson. Om man djupdök i den statistiken skulle man kanske få fram klarare mönster, men i stort förhåller det sig säkert ofta så att skyttet gör mycket för hur det sen går på nästa varv. Om det är stor skillnad redan vid en bom(150m), eller behövs två eller fler(300m+) vore lite intressant.

Ja, vore intressant att få veta. Säkert delvis individuellt hur mycket olika åkare påverkas.

Stina sa idag att det inte var så jätteinspirerande(?) att åka efter att hon skjutit tre(?) bom (i ett tidigare lopp), så det finns säkert även en psykologisk effekt.
Citera
2022-01-14, 17:49
Medlem
Man hoppas ju att Skottheim får chansen i distansen i Antholtz, lyckas hon hålla i skytteformen kan det bli en riktigt bra tävling för henne.

OS-truppen får väl ses som helt spikad, kul att det var en tävling där alla tre åkarna det stod emellan gjorde bra insatser. Surt för Skottheim så klart att det svenska damlaget är såpass starkt att hon faller på målsnöret men det kommer andra tävlingar att köra i för henne, det var inte Johannornas år i år för att få köra OS.

Annars känns det ju väldigt bra inför OS, två spetsåkare och ytterligare fyra med potential att nå topp 10 och vissa högre därtill.
Citera
2022-01-14, 18:23
Medlem
FNLSs avatar
Så länge man envisas med Persson på första skulle jag sätta Brorsson på andra, närmast före Nilsson.

Flyttar man däremot Persson till andra skulle jag öppna med Magnusson. Långsammaste skidåkaren ska köra först, där får man mest gratis. Möjligen om hen är stresskänslig kan hen flyttas till andra när det är lite lugnare på vallen.

Båda Öberg kan avsluta. Den som presterar bäst och stabilast på OS får ankra laget.
Citera
2022-01-14, 18:26
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hankypanky14
Stina Nilsson gick om direkt Mona Brorsson som reserv i OS-stafetten.

Snudd. Vi vet alla att Stina har det här i säg. Kan prestera på max i en OS-final när alla blickar är emot henne. Det är då hon trivs. Men så här länge i en annan sport. Hon har psyket helt klart.
Citera
2022-01-14, 18:27
Medlem
Jag tycker att det var Stina Nilssons bästa insats någonsin i ett skidskyttespår.
Tog hon 30 på världsklass Wierer?För orutinerad och för fladdrig för att få åka stafett i OS..men det finns ju potential i vad som verkade vara för henne närmast optimala förhållanden.

För krokigt åkmässigt för Skottheim.Det är skarpa papper på att få en plats i vad som är världens breddmässigt bästa landslag..och Skottheim missar Peking 2022.

Mycket bra insats av ett B lag från Sverige.Detta klarar inte vi i någon annan disciplin än skidskytte damer.

Väldigt trevligt att se den svårt befläckade Brorsson ge något svar på tal tillbaka och visa att hon inte är endast en liten lort sista skyttet med kniv på strupe.Hon var glad som en höna efteråt,och det kan ju förstås på det rent mänskliga planet.Till stafettplats bör det dock inte räcka likafullt..men en finfin Coronareserv är hon ju.

Anna Magnusson är mitt val jämte Linn-Hanna-Elvira..och har så varit hela tiden.
Drottningssträckan idag visar inte emot.I OS så gäller det stabilitet och tidigare meriter.Det är bara Anna som har det...hon är värd ett OS guld med de problem hon haft,och hon är bäst skickad för jobbet utanför de givna.
Citera
2022-01-14, 18:34
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonewallJackso
Efter dagens insats är det ändå kanske fördel Magnusson, men mycket kan hända på en månad. De behöver ju inte ta ut laget idag.

Här är sträcktiderna i dagens stafett, där Stina var klart snabbast av svenskorna.

Sträcka 2: Stina Nilsson 17:23.2
Sträcka 3: Mona Brorsson 17:42.4 (+19.2)
Sträcka 1: Johanna Skottheim 18:08.1 (+44.9) Något längre än övriga sträckor.
Sträcka 4: Anna Magnusson 18:11.4 (+48.2)
Citera
2022-01-14, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Så länge man envisas med Persson på första skulle jag sätta Brorsson på andra, närmast före Nilsson.

Flyttar man däremot Persson till andra skulle jag öppna med Magnusson. Långsammaste skidåkaren ska köra först, där får man mest gratis. Möjligen om hen är stresskänslig kan hen flyttas till andra när det är lite lugnare på vallen.

Båda Öberg kan avsluta. Den som presterar bäst och stabilast på OS får ankra laget.

Kör Mona ska hon iaf köra en mittensträcka. Hon är bra på att hålla eget tempo och kan göra sitt eget lopp. Både Anna och Linn är som bäst i rygg och lämpade att starta. Tvekar på att köra båda, men tror det möjligen är huvudspåret.

Stina ett alternativ på en mittensträcka om andra bommar formen, klart godkänd reserv.. Får hon köra sprinten och gör det väldigt bra, rentav möjligen förstavalet på en andrasträcka.

Fomen om en månad styr det här, det går inte att ta i förväg när det är så pass många som kan göra bra sträckor. Vi ska komma ihåg att mycket vind är förväntad, det blir något annat än Ruhpolding.
Senast redigerad av frankkk 2022-01-14 kl. 18:41.
Citera
2022-01-14, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Här är sträcktiderna i dagens stafett, där Stina var klart snabbast av svenskorna.

Sträcka 2: Stina Nilsson 17:23.2
Sträcka 3: Mona Brorsson 17:42.4 (+19.2)
Sträcka 1: Johanna Skottheim 18:08.1 (+44.9) Något längre än övriga sträckor.
Sträcka 4: Anna Magnusson 18:11.4 (+48.2)

Jämförelse utan betydelse.
Erik Östlund vann VM guld i stafett 1987,helt välförtjänt dessutom...och utan skyttemoment.
Stafett ÄR stafett..ingen jäkla tio i topp lista.
Citera
2022-01-14, 18:47
Bannlyst
Sträcktider för de 7 bästa nationerna i stafetten ( förstasträckan åker lite längre)

1. Almibakeva 17.21
2. Nilsson 17.22
3. Braisaz-Bouchet 17.30
4. Roeseland 17.35
5. Chevalier 17.36
5. Vittozzi 17.36
7. Herrmann 17.37
8. Reztsova 17.41
9. Brorsson 17.42
10. Simon 17.49
10. Mironova 17.49
12. Wierer 17.52
13. Voight 17.53
14. Chevalier-Bouchet 17.55
15. Hildebrand 17.56
16. Leshchanka 18.06
17. Skottheim 18.08
17. Kazakevich 18.08
17. Knotten 18.08
20. Kruchinkina 18.09
21. Magnusson 18.11
22. Sanfilippo 18.17
23. Erdal 18.23
23. Vasnetcova 18.23
25. Femsteinvik 18.33
26. Comola 18.33
27. Sola 18.41
28. Hinz 18.51
Senast redigerad av Hankypanky14 2022-01-14 kl. 18:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in