Jag är som sagt tämligen ointresserad att fortsätta en diskussion med vetenskapsförnekare som tror att vara obstinat som en 5-åring är ett argument och fortsätta upprepa en "fråga" eller påstående, trots att man vet svaret. Men, när denna djupt oärliga odåga så tydligt visar att jag hade rätt är det värt att peka ut:
Citat:
Ursprungligen postat av
Mongoprofeten
Då återstår frågan, hur överlevde astronauterna den starka strålningen mellan Jorden och Månen? Utan ett väldigt tjockt lager av bly?
Så, det var alltså helt riktigt av oss andra att anta, att månbilen bara är intressant så länge du inte kan se den. Om ditt enfaldiga krav uppfylls, ja då kommer i stället
nästa fråga. Precis som förutsatt.
Eftersom jag vet vilken typ av strålning vi talar om här (främst elektroner) så vet jag ju också hur man skyddar sig och att bly vore kontraproduktivt då det inte är ett low-Z-material. Polyeten och aluminium däremot, är. Vad för material man behöver och hut tjockt det behöver vara går förstås att räkna ut precis som man kan räkna ut vilken storlek på spegel/kamera kan ge vilken detaljupplösning på vilket avstånd. Men ingen kan krävas göra det gratis åt mongot, bara för att han sedan ska låtsas som det regnar och ställa samma "fråga" igen. Mongoprofetens avsikter är ju inte ärliga och han är ett kronvrak när det kommer till naturvetenskap.
Vi talar alltså om någon som inte klarar av den enklaste av optiska formler, trots att den är självförklarande och intuitiv. Ja, iaf intuitiv om man förstår begreppet "våglängd".
Gör dig inte besvär i fortsättningen.