2022-01-14, 13:21
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Spelar du dum nu (fetade)?
Tvärtom är det fastslaget att man mycket väl kan smitta som vaccinerad. Har du verkligen missat det?

Ja, det måste jag ha missat att det är fastslaget. Har inte så mycket tid att sitta på nätet längre, som förr. Men lägg gärna ut en evidensbaserad studie som visar detta, så ska jag läsa den i kväll!
Citera
2022-01-14, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Vet vi att dom ÄR vaccinerade? Det är bara ett par stycken som har låtit fotografera sig medan de får sticket. Löfven och Söder, som jag har sett.

Jag förutsätter att våra politiker som förespråkar vaccin är vaccinerade. Vore en större skandal om så inte är fallet.
Citera
2022-01-14, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Inte med säkerhet men det finns ju i princip bara Omicron i landet.

Sjukdomsupplevelsen var 12.2 på min objektiva skala.
Suck! Nej det finns inte bara omnicron i Sverige.

12;2 som en svår influensa?
Citera
2022-01-14, 13:23
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ja, det måste jag ha missat att det är fastslaget. Har inte så mycket tid att sitta på nätet längre, som förr. Men lägg gärna ut en evidensbaserad studie som visar detta, så ska jag läsa den i kväll!
Jag tänker anta att du trollar och ignorera dig.
Eller tror du - på allvar - att vaccinerade inte kan smitta?
Lever du under en sten?
Citera
2022-01-14, 13:26
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Det är väl antagligen något inflammationshämmande i häxblandningen också... och självklart upplever man då en förbättring, om man har någon autoimmun sjukdom, vilket din sambo antagligen har. Men en frisk människa har ju ingen nytta av att äta sådant, snarare tvärtom.

Haha, nu gör du ett personligt antagande att det skulle vara negativt.... Quercetin/Curcumin tex hjälper ju mot allergi o Ivermectin/Vitamin D anticancerogent så går att diskutera
Citera
2022-01-14, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Då hade vi delta som vaccinen hjälpte bättre mot. Dessutom hade nog många färskare skydd på den tiden. Efter några månader kvarstår ju inte så mycket av ett vaccinationsskydd. Med dagens vaccin och dagens virus tror jag inte vaccinpass gör särskilt stor skillnad.
Då hänger du med och demonstrerar mot vaccinpass nästa helg?
Citera
2022-01-14, 13:28
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Men då var ni väl utomhus, eller? För att kunna bedöma relevansen i den undersökningen, måste man ju känna till en massa faktorer. Friskis brukar väl ofta vara utomhus eller i stora hallar med relativt få deltagare), så att man kan sprida ut sig? Medan gym brukar bestå av många träningsmaskiner inklämda i små lokaler.

Sjukdomsförloppet blir kortare, mindre intensivt och därmed blir det även mindre spridning av viruspartiklar, om de ändå ger sig av till gymmet fast de känner sig sjuka. Men OK, det är möjligt att det har marginell betydelse nu med omicron. Jag tyckte bara att det var konstigt att Tegnell å ena sidan sa att det var farligt att gå på gym och restaurang (för det var ju det han sa), och å andra sidan inte rekommenderar Regeringen att stänga verksamheterna tills vi är förbi toppen.

Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Nej inomhus.
Man hade färre platser på pass och i lokalen.
Noll ökad risk för smitta.
Här är studien.
Citat:
Rapporten redovisar en studie som jämfört risken att diagnosticeras med covid-19 mellan aktiva och inaktiva medlemmar hos idrottsföreningen Friskis och Svettis Stockholm (F&S) under 2020. Resultaten tyder på att det i ett sammanhang där smittskyddsåtgärder vidtagits, inte finns något tecken på att de som tränar på träningsanläggning har en annan risk att få covid-19 än de som inte gör det.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/r/risk-for-covid-19-bland-friskis-och-svettis-medlemmar-i-stockholm-sverige-2020/
Citera
2022-01-14, 13:28
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ano123nym456
"Tegnell menar att åtgärden med ett vaccinpass inte är tillräckligt med tanke på den snabba smittspridningen i samhället, men säger att det eventuellt kan bli aktuellt framöver."

Kan någon snälla svara på VARFÖR i hela helvetet det skulle vara aktuellt med vaccinpass på restaurang och gym när smittspridningen är låg men inte just nu när den är hög? Hur tänker dem?
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Antagligen för att de fattar att det inte spelar någon roll, alla som kan bli smittade kommer att bli smittade inom tre veckor.

Då kan det vara bra att skynda sig med att ge påfyllnadsdoser med vaccin. Hur är tillgången till vaccintider runt om i Sverige?

Här i Uppland är det fullbokat på många av region Uppsalas vaccinationslokaler. Men det har funnits lediga tider hos Länsvaccinationer i Stenhagen utanför Uppsala. Dessa tider är enbart tillgängliga för personer över 31 års ålder, eftersom det är Modernas vaccin som ges.

Kommer vi att få se en kapplöpning mellan vaccin och virus?
Citera
2022-01-14, 13:31
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Suck! Nej det finns inte bara omnicron i Sverige.

12;2 som en svår influensa?
Vecka 52 var det 75% omicron.

Vecka 1, hittills rapporterat, var det 90% omicron.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/sars-cov-2-virusvarianter-av-sarskild-betydelse/
Citera
2022-01-14, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ano123nym456
"Tegnell menar att åtgärden med ett vaccinpass inte är tillräckligt med tanke på den snabba smittspridningen i samhället, men säger att det eventuellt kan bli aktuellt framöver."

Kan någon snälla svara på VARFÖR i hela helvetet det skulle vara aktuellt med vaccinpass på restaurang och gym när smittspridningen är låg men inte just nu när den är hög? Hur tänker dem?

Om man ersätter vaccinpasset med något annat tex ett nytaget test kan jag förstå logiken. Annars vore det ju konstigt att avskaffa vaccinpassen och återinföra dom om 3 veckor.
Citera
2022-01-14, 13:40
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Vecka 52 var det 75% omicron.

Vecka 1, hittills rapporterat, var det 90% omicron.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/sars-cov-2-virusvarianter-av-sarskild-betydelse/
Our world in data visade ett tag 100 % omicron för Sverige, men nu är det ändrat till 76 %. Mätningar gäller 2v fram till 10 januari. Det bör ha ökat lite sedan dess, men ett tag visade de som sagt 100 % för Sverige, vilket kan ha lett till en del missuppfattningar.

Det ökar snabbt, för diagrammet från 5 januari visade att Sverige hade 36 %. Å andra sidan är siffrorna inte helt rättvisande eftersom det kanske sekvenseras ner när man misstänker Omicron.

https://ourworldindata.org/grapher/covid-variants-bar?country=AUS~GBR~USA~BEL~ITA~FRA~ESP~DEU~BWA~ZA F~CAN~SWE~DNK~FIN~NOR
Citera
2022-01-14, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hur ska du göra 60+ att att bli 20+?

Att vara äldre än 60 (60+) är redan äldre än att vara 20 (20+), så enligt all rimlig logik är det redan så.

Skämt åsido så förstår jag vad du menar men förstår inte hur massvaccinering av friska yngre hjälpt multisjuka äldre då alla snart kommer vara smittade ändå och vaccinet ständigt ligger två steg bakom evolutionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in