2022-01-14, 12:13
Medlem
De flesta andra länder har haft en riktig delta våg innan, det har inte vi haft. Så vårt läge är lite unikt.
Citera
2022-01-14, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
... så går det när man tar råd av Clowner.

Nåväl... Jag hoppas ingen av dem råkar illa ut. Jag har en god vän som nyligen blev smittad och sa att de var den värsta sjukdomsupplevelsen. Så det finns skäl att vara försiktig - även med Omicron.
Hur vet du/han att det var omni? Värsta sjukdomsupplevelsen är relativt..
Citera
2022-01-14, 12:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
... så går det när man tar råd av Clowner.

Nåväl... Jag hoppas ingen av dem råkar illa ut. Jag har en god vän som nyligen blev smittad och sa att de var den värsta sjukdomsupplevelsen. Så det finns skäl att vara försiktig - även med Omicron.

Ja, väldigt olika hur det slår. Vet du hur din vän var vaccinerad? Inte alls, två eller tre sprutor?
Citera
2022-01-14, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Ligger norge före oss?

Hur gick det till menar du?

Ja, kikar man på när smittspridningen eskalerade igen nu i december så började väl ändå Norge före oss, se länk, eller hur menar du?

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric =new_cases_smoothed_per_million&Metric=Confirmed+c ases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Co lor+by+test+positivity=false&country=SWE~NOR
Citera
2022-01-14, 12:21
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Vilken löjlig bortförklaring han hade. "Satte i halsen" under intervjun. Åt han något under intervjun... Dessutom lät han rejält snorig.

Kanske var det han åt?
Citera
2022-01-14, 12:26
Medlem
"Tegnell menar att åtgärden med ett vaccinpass inte är tillräckligt med tanke på den snabba smittspridningen i samhället, men säger att det eventuellt kan bli aktuellt framöver."

Kan någon snälla svara på VARFÖR i hela helvetet det skulle vara aktuellt med vaccinpass på restaurang och gym när smittspridningen är låg men inte just nu när den är hög? Hur tänker dem?
Citera
2022-01-14, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det finns mekanistiska förklaringar för hela utfallet i pandemin, helt utan munskydd, skolstängningar, krogstängningar m.m. Som tyvärr går över huvudet på läkarna och politikerna. Jag tror inte folk i allmänhet förstår hur primitiv epidemiologin är tillsammans med deras stenåldersmodeller. Det är läkare som fipplar lite med matematik på sidan av.

Epidemiologerna i TV har noll koll på vågrörelselära, spridningsnätverk, heterogeniteter i sociala nätverk, m.m. De använder primitiva modeller som bara ger en grov uppskattning av smittan några veckor framåt. Det är som att kunna förutspå vädret några dagar i tiden, utan att förstå varför det inte snöar i Afrika.

En pandemi är i grund och botten en vågrörelse som propagerar i ett världsomspännande socialt nätverk. Det följer inte geografisk närhet, utan det drabbar först rese-/befolkningsintensiva metropoler som London. Därifrån flödar smittan utåt till mindre folkintensiva ställen
Ja helt klart är att de flesta epidemiologer haft väldigt mycket fel rakt igenom denna plandemi De borde skämmas och tvingas byra jobb hela högen. Utom Giesecke och möjligtvis Tegnell.
Citera
2022-01-14, 12:34
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ano123nym456
"Tegnell menar att åtgärden med ett vaccinpass inte är tillräckligt med tanke på den snabba smittspridningen i samhället, men säger att det eventuellt kan bli aktuellt framöver."

Kan någon snälla svara på VARFÖR i hela helvetet det skulle vara aktuellt med vaccinpass på restaurang och gym när smittspridningen är låg men inte just nu när den är hög? Hur tänker dem?

Då två sprutor mot Omikron tycks ge rätt värdelöst skydd mot smitta. Kanske skulle varit poäng om man uppdaterade statusen för att få ett vaccinpass. Annars vet jag inte.
Citera
2022-01-14, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AngLittle
Ja, kikar man på när smittspridningen eskalerade igen nu i december så började väl ändå Norge före oss, se länk, eller hur menar du?

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric =new_cases_smoothed_per_million&Metric=Confirmed+c ases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Co lor+by+test+positivity=false&country=SWE~NOR

Om man försöker följa smittspridningen så tycker jag inte det är lätt.

Det sägs att smittan ökar - men hur vet man det? Fallen ökar antagligen bara för att testandet har ökat.
Folk är helt enkelt förkylda eller har vanlig influensa - så går många fler och testar sig - och självklart upptäcks fler coronasmittade.
Det man måste veta är antalet testade.

Men jag hittar ingen uppgift om det - någon som vet?

Det här ger ju inget: https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-04-27..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=Tests&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Co lor+by+test+positivity=false&country=~SWE
Citera
2022-01-14, 12:43
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Hur vet du/han att det var omni? Värsta sjukdomsupplevelsen är relativt..
Inte med säkerhet men det finns ju i princip bara Omicron i landet.

Sjukdomsupplevelsen var 12.2 på min objektiva skala.
Citera
2022-01-14, 12:48
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ano123nym456

Antagligen för att de fattar att det inte spelar någon roll, alla som kan bli smittade kommer att bli smittade inom tre veckor.
Citera
2022-01-14, 12:51
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Magdalena Andersson, Per Bolund och Annie Lööf har alla Covid19. Det verkar inte som smittskyddsåtgärderna av typen hålla avstånd och bära kirurgskydd ibland riktigt räcker för att stoppa smittspridningen. Är det egentligen någon som är förvånad?

Är väl bara att hoppas på att de nu får en mild sjukdom tack vare att de förhoppningsvis alla är vaccinerade.

Bolund "tegnell hostade" ju i händerna innan mötet så han var ju helt klart symptomatisk. Hade han hållit sig hemma hade Magda ju inte blivit smittad. Undrar om han skakade hand med Magda med sin omikron händer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in