Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-01-14, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Angående ”välplacerat”, så är väl alla dödande skott med det syftet i någon mening det. Kan leda till tankefel.

Fast kulbanan är ju uppifrån och ner högt upp i ryggen. Så GM måste ju lyft armen rätt högt för att få till den kulbanan. Varför siktar han så högt? Menar du att han siktar mot huvudet och av misstag "tappar ner" pipan så att skottet går nedåt?
Citera
2022-01-14, 08:37
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Ibland är det bra att ha historik. Den som offentligt försäkrade att polisspår utretts noggrannt först var Ragnar Edelman.

IDAG vet vi att det inte är sant!

http://runeberg.org/img/palmenytt/1998/0096.1.jpg

Alltid bra med historik. Även när det kommer från murkna källor. Men här har faktiskt Tobias Húbinette rätt för en gångs skull. Från att ha varit ungfascist gick Ragnar Edenman till att bli socialdemokratisk utbildningsminister. Mig veterligen visade han aldrig någon ånger för sin ungdoms ideologi . Det står för mig klart att det här rörde sig om en person vars omdöme inte alltid var att lita på.

https://tobiashubinette.wordpress.com/2020/02/26/ragnar-edenman-nysvenska-rorelsen-socialdemokraterna/
Citera
2022-01-14, 08:46
Medlem
Undrar vilka upplysningar Lisbet Palme ville lämna till Ingvar Carlsson och Ulf Dahlsten se efter 02,00

https://drive.google.com/file/d/1YnzwCUBJmgjwRvXI8Kzwpc2iKZnC5k-p/view
PM 023 Statssekreterare Ulf Dahlsten
Citera
2022-01-14, 09:46
Medlem
Signalement på civilklädda poliser som var på uppdrag för att kolla skinheads på Gamla Stans tunnelbanestation.
Deras ålder verkar inte stämma med vittnet Ullas walkie-talkie observation.

" 1. Mörkhårig 180-185 cm stor kraftig med ljusblå täckjacka, vita handskar med blixtlås på ovansidan,
barhuvad, bar på en bärbar radio system 80 , 25-30 år.

2. Blond (mellanblond), brun mockajacka, svarta handskar, 180 cm lång, utan bärbar radio, 25-30 år

https://drive.google.com/file/d/1d1wiXSB574ZsaaQ0yt2BzmXUQkOyw3Qy/view
19860314 ABAB-vakt tunnelbanan Z 8373
Citera
2022-01-14, 09:51
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det fetade stämmer inte. GM skulle bara kunnat ha skjutit som i videon om han var 2 m lång. Skottet i OP går in högt mellan skulderbladen och snett neråt. Dessutom var vapnet längre och avfyrades med flera dm avstånd från mynningen. Glöm handen på axeln; det stämmer inte med kända tekniska fakta.
Jag har för mig att något vittne (HJ?) i rätten säger att det såg ut som att GM nästan borrade ner vapnet i ryggen på OP.

Någon som känner igen detta?
Citera
2022-01-14, 10:03
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hatavaccinpass
Jag ser det som mer rimligt att GM stannar till eller går betydligt långsammare vid yttre trottoarkanten för att invänta tills LOP närmar sig korsningen. Då ökar GM farten, viker in och promenerar jämsides sista 5 meterna innan skotten faller. Detta är mer rimligt för att inte blotta sig än att först skugga bakifrån i syfte att inte ses, istället för att helt plötsligt gå förbi LOP och vänta vid Dekorima med risk för att blotta sig framför AB eller annat vittne. Jag förstår verkligen inte logiken med en väntande GM vid dekorima om vi förutsätter att GM har skuggat och kommit bakifrån, vilket är det vi bör utgå från eftersom tensonmannen troligtvis också är GM.

Problemet är att du söker logik varför GM skulle passera. Men det finns ju massor av scenarion då GM måste passera.

Du vill ha det till ett väldigt rationellt tänk och försiktighet i skuggandet. Men om LOP bromsar upp så är det ju inte direkt rationellt och försiktigt av GM att själv stanna eller börja gå extremt långsamt. Då är det ju som att be om att bli upptäckt.

Med din teori så måste du bortse helt från IM, och den kan man ju göra, men det bygger in en svaghet. Jag anser att IM är tydlig med att han ser en man stå vid fasaden några få sekunder och kliva ut. Det motsäger liksom inte vittnesmålen från AD och AB.
Citera
2022-01-14, 10:06
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Förstår fortfarande inte logiken med att först skugga bakifrån för att sen gå förbi LOP och ställa sig vid hörnan. Vad tjänar man på det som GM? Att Lisbeth inte sagt att hon sett en väntande GM vid dekorima stärker också att detta inte hänt. Nog fan borde Lisbeth ha märkt att en person, i detta fall GM, gått förbi dem och ställt sig vid hörnet. Oavsett om GM väntat i nån sekund.

Varför är det konstigare att hon inte skulle se en sån GM än det faktum att hon inte heller noterar AB eller NF?
Citera
2022-01-14, 10:13
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nej jag har aldrig pratat om en GM som stannar en längre period vid dekorima. Sekunder har jag sagt. Precis som IM säger 1986.

Men LOP måste ha gått förbi AB, och han har inget minne av att de gått förbi honom vad det verkar. Så om AB kan ha ryggen till LOP eller vad som nu orsakar att han inte ser som, så kan han ha ryggen till när GM passerar och sen står några få sekunder....
IM säger inte att GM stod stilla och klev fram när LOP passerat. Han säger att han såg två personer komma gående och sedan klev det upp en man bakom dem. Han drar slutsatsen att mannen som klev upp bakom är samme man som dessförinnan stod stilla vid Dekorima, vilket bör vara AB. IM säger inte att han såg i en och samma sekvens att mannen stod stilla och sedan klev upp bakom LOP. Om GM gick efter LOP på samma trottoar och sedan stod stilla vid Dekorima måste han ha passerat LOP och AB väldigt nära Dekorima. Till vilken nytta? Ingenting tyder på att GM gjorde det och det är ett ologiskt beteende. Om GM kom till platsen från annat håll är det logiskt att han stannade, men det finns ju omständigheter som tyder på att GM gick bakom LOP på samma trottoar innan mordet.
Citera
2022-01-14, 10:21
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Jag utgår från ögonvittnena. De ger en helt annan bild än svajiga Morelius. Jag utgår också från att GM inte kan ha väntat vid gränden eftersom NF inte ser någon vid gränden eller hörnet minuten innan skotten. Jag utgår också från att GM är grandmannen. Därför förefaller det naturligt att GM kommer bakifrån och inte väntar vid Dekorima. Om GM hade väntat vid dekorima så borde förutom AB, även Lisbeth ha sett detta. Men hon nämner ingenting om en väntande GM vid dekorimaentrén. Sammantaget är det troligast att GM kommer bakifrån och skjuter utan att ha väntat vid dekorima.

Mårten Palme säger att Grandmannen följer efter LOP. Kvinnan i bilen ser en ihopkurad person gå bakom ett par som sen hör skotten vid kungsgatan. Fauzzi ser en man gå efter LOP. Delsborn uppfattar det som ett sällskap. AB uppfattar det som ett sällskap som promenerar och har det trevligt. Hur går det ihop med en väntande GM som promenerar på några sekunder bredvid LOP och sen avlossar skotten?
IM är inte svajig. Han är till skillnad från många andra vittnen tydlig med vad han minns och hur han tror att minnesbilderna hänger ihop.
Citera
2022-01-14, 10:58
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Jag är speciellt nyfiken på hur förhållandena var vid Bällsta bron. Det verkar vara grunt där (bara ca 2 m) och inte så strömt så där bör ha varit is. Eller är det någon som vet mer?

Isen lägger sig ordentligt i Bällstaån.

I samband med fyndet där ritade jag in på en karta (https://imgur.com/a/4ltahMj) var jag tror att det var/hölls öppet vatten i Stockholm om vintrarna vid tiden. Det fanns säkert fler sjönära industriverksamheter till vilka hölls öppen ränna.

Med reservation för att jag inte vet nåt om detta egentligen.
Citera
2022-01-14, 11:02
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Fast kulbanan är ju uppifrån och ner högt upp i ryggen. Så GM måste ju lyft armen rätt högt för att få till den kulbanan. Varför siktar han så högt? Menar du att han siktar mot huvudet och av misstag "tappar ner" pipan så att skottet går nedåt?

Jag tror nog inte mer än att det inte går att dra några fruktbara slutsatser ur sådana där detaljer vid exempelvis skottögonblicket. Är så många olika faktorer som inverkar på exakt hur det blir, varav ett stort mått av slump. Att det fanns överväganden bakom smådetaljer i utförandet tror jag att man kan glömma. Var så ändå fallet, så är det inte möjligt att utröna i efterhand.

Av intresse, menar jag, är istället att det skjuts just i ryggen och det med ett skott, val av plats, vapen och ammunition, att det sker omaskerat osv.
Citera
2022-01-14, 12:07
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
IM säger inte att GM stod stilla och klev fram när LOP passerat. Han säger att han såg två personer komma gående och sedan klev det upp en man bakom dem. Han drar slutsatsen att mannen som klev upp bakom är samme man som dessförinnan stod stilla vid Dekorima, vilket bör vara AB. IM säger inte att han såg i en och samma sekvens att mannen stod stilla och sedan klev upp bakom LOP. Om GM gick efter LOP på samma trottoar och sedan stod stilla vid Dekorima måste han ha passerat LOP och AB väldigt nära Dekorima. Till vilken nytta? Ingenting tyder på att GM gjorde det och det är ett ologiskt beteende. Om GM kom till platsen från annat håll är det logiskt att han stannade, men det finns ju omständigheter som tyder på att GM gick bakom LOP på samma trottoar innan mordet.

Hänvisar till senaste dygnets diskussion för tydligare svar. Jag hävdar att IM säger att GM stod still vid väggen några sekunder och sedan klev upp bakom. Det som tyder på detta är IM:s vittnesmål, enligt mig.

Det behöver inte vara till nytta för GM. Finns scenarion där han råkar hamna före.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in