Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-01-13, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag har svårt komma ihåg vem det var som sa det, så jag har svårt söka upp citatet om en andra skyltfönster. Finns det inte en resebutik vid banken?

Men han ser ju inte de tre passera honom...

Så det är rimligt med en GM som stannar nmågra sekunder om du får bestämma varför han stannar? Då är vi tillbaka på ruta ett när jag sa att GM kan ha stannat till... Bra
Jag ser det som mer rimligt att GM stannar till eller går betydligt långsammare vid yttre trottoarkanten för att invänta tills LOP närmar sig korsningen. Då ökar GM farten, viker in och promenerar jämsides sista 5 meterna innan skotten faller. Detta är mer rimligt för att inte blotta sig än att först skugga bakifrån i syfte att inte ses, istället för att helt plötsligt gå förbi LOP och vänta vid Dekorima med risk för att blotta sig framför AB eller annat vittne. Jag förstår verkligen inte logiken med en väntande GM vid dekorima om vi förutsätter att GM har skuggat och kommit bakifrån, vilket är det vi bör utgå från eftersom tensonmannen troligtvis också är GM.
Citera
2022-01-13, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nej jag har aldrig pratat om en GM som stannar en längre period vid dekorima. Sekunder har jag sagt. Precis som IM säger 1986.

Men LOP måste ha gått förbi AB, och han har inget minne av att de gått förbi honom vad det verkar. Så om AB kan ha ryggen till LOP eller vad som nu orsakar att han inte ser som, så kan han ha ryggen till när GM passerar och sen står några få sekunder....
Förstår fortfarande inte logiken med att först skugga bakifrån för att sen gå förbi LOP och ställa sig vid hörnan. Vad tjänar man på det som GM? Att Lisbeth inte sagt att hon sett en väntande GM vid dekorima stärker också att detta inte hänt. Nog fan borde Lisbeth ha märkt att en person, i detta fall GM, gått förbi dem och ställt sig vid hörnet. Oavsett om GM väntat i nån sekund.
Citera
2022-01-13, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Du kan inte tänka tanken att GM gömmer sig i gränden för att lägligt komma fram när paret närmar sig!
Börjar gå efter dom och då vänder sig AB om och ser det hela som ett sällskap.
Använd din kreativa sida och tänk utanför boxen, en sak är säker dig, blir det ingen utredare av ,du är för trångsynt!
Det finns ingen GM som följer efter för att avsluta sin fredagspromenad med att skjuta statsministern.
Det är inga eller få vittnen som stödjer en förföljare,dessutom tror jag Palme själv borde ha känt av det och sökt skydd.
Det finns vittnet Shaeffer som vittnar om att hon möter en men som kommer och går med bestämda steg MOT mordplatsen som har ungefär samma signalement som GM.
Alla skumma gubbar såg ut som GM ......
Jag utgår från ögonvittnena. De ger en helt annan bild än svajiga Morelius. Jag utgår också från att GM inte kan ha väntat vid gränden eftersom NF inte ser någon vid gränden eller hörnet minuten innan skotten. Jag utgår också från att GM är grandmannen. Därför förefaller det naturligt att GM kommer bakifrån och inte väntar vid Dekorima. Om GM hade väntat vid dekorima så borde förutom AB, även Lisbeth ha sett detta. Men hon nämner ingenting om en väntande GM vid dekorimaentrén. Sammantaget är det troligast att GM kommer bakifrån och skjuter utan att ha väntat vid dekorima.

Mårten Palme säger att Grandmannen följer efter LOP. Kvinnan i bilen ser en ihopkurad person gå bakom ett par som sen hör skotten vid kungsgatan. Fauzzi ser en man gå efter LOP. Delsborn uppfattar det som ett sällskap. AB uppfattar det som ett sällskap som promenerar och har det trevligt. Hur går det ihop med en väntande GM som promenerar på några sekunder bredvid LOP och sen avlossar skotten?
Citera
2022-01-13, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Kanske du är för dum för att begripa. Ser han GM och LOP när de är på väg emot honom? Om inte, varför?
Ställ dig istället frågan varför AB inte ser denna stillastående GM under ett upplyst fönster bara några meter framför. Förklara varför LOP inte ser en väntande dekorimaman. Inse någon gång, väntande dekorimaman går inte ihop. Oavsett om denne väntade i några sekunder eller minuter. Det finns ingen logik eller vinning i att först skugga LOP bakifrån för att sedan gå förbi och vänta vid dekorima i några sekunder.
Citera
2022-01-13, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hatavaccinpass
Ställ dig istället frågan varför AB inte ser denna stillastående GM under ett upplyst fönster bara några meter framför. Förklara varför LOP inte ser en väntande dekorimaman. Inse någon gång, väntande dekorimaman går inte ihop. Oavsett om denne väntade i några sekunder eller minuter. Det finns ingen logik eller vinning i att först skugga LOP bakifrån för att sedan gå förbi och vänta vid dekorima i några sekunder.

Att AB inte kan redogöra för någon Dekorima-man betyder inte att man kan utesluta en sådan. Har han ingen särskild anledning att notera en sådan person minns han inte heller nödvändigtvis honom. Han har ju enligt ditt bergssäkra scenario passerats av både LOP och GM. Strax innan av NF. Har det inte skett eftersom han inte registrerat detta? Saken är att ett antal personer har rört sig i hans omedelbara närhet utan att han har något minne av det efteråt vilket är fullt begripligt. Det enda undantaget är sällskapet på tre personer. Varför han minns just dem får sin förklaring nån sekund senare.

Är skitsamma för mig om GM står och väntar vid Dekorima eller skuggar Palme hela vägen. Menar bara att inget alternativ har några starka belägg. En person kan ha uppehållit sig en kortare stund vid Dekorima utan att AB noterar det eller har några minnen av det efteråt. På samma sätt tycker jag inte det IM omständligt redogör för ger tillräckligt stöd för en Dekorima-man.

Det mindre ändamålsenliga med att genskjuta LOP och invänta dem kan diskuteras.
Citera
2022-01-13, 22:34
Medlem
Gothuss avatar
Även (advokat) Pelle Svensson ger sig in i det sista på att fälla Christer Pettersson och Leif Tingström.
Tingström reste ibland till mellanöstern och hjälpte araberna att mixtra med teknik och bomber, som han var duktig på.
Hade han något avogt emot israelerna?
Först gick Pelle Svensson all in på att scientologkyrkan låg bakom MOP efter att fyra avhoppare kom till honom och berättade att det måste vara scientologerna som mördat Palme.
De fyras namn vill jag gärna ha.
Pelle hade förövrigt god kontakt med Bulgarien och de brottare som utgjorde maffian där.
Några av de mördades, bulgarer/israeler av svarta september i Munchen1972 där Pelle Svensson blev vittne.
Senast redigerad av Gothus 2022-01-13 kl. 22:43.
Citera
2022-01-13, 23:05
Medlem
mvagrippas avatar
Åke Larsson tillhör de minst omtalade vittnena från mordplatsen. Han kör den bil som Anna Hage och Karin Johansson fått skjuts med. Åke står med bilen i norrgående riktning på Sveavägen beredd att svänga vänster och köra västerut på Tunnelgatan. Han ser Olof Palme falla framåt men tror det är ett fyllegräl .

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMWUloTlNaa1A4WTA/view?resourcekey=0-GJRWvbIvhrditmOwXhgOtw

En förbryllande detalj är att han direkt efter skotten ser en man som springer ifrån mordplatsen , över Sveavägen , i nordvästlig riktning, mot Sveavägens västra trottoar. Förhörsledaren undrar om mannen springer mot Luntmakargatan , vilket måste vara en felsägning när vi talar om västra trottoaren . Det bör istället vara Adolf Fredriks kyrkogata.

ÅKe är helt klart osäker på sin iakttagelse. Funderar om det kan vara en taxichaufför som springer tillbaka till sin bil , men det stämmer inte med vittnesmålen från Hans Johansson och Anders Delsborn .Vittnen kan minnas fel och påverkas. Och det behövs några andra vittnen som bekräftar Åkes story för att den ska bli riktigt het. Men med tanke på att han har bilen igån är han ett av få vittnen som har uppmärksamheten riktad mot Sveavägen direkt efter skotten. De flestas fokus är på den nedskjutne mannen på trottaren .
Citera
2022-01-13, 23:43
Medlem
Rimligen vllle mördaren göra sig av med mordvapnet så fort som möjligt.
Allra helst mordnatten eller dagen därpå.
Troligen gör han sig av med det själv, eller någon som han kan lita på väldigt mycket.

En naturlig plats att göra sig av med vapnet i en stad som Stockholm är ju en å eller vattendrag.
Kan någon tipsa om det finns någon sammanställning i vilka vattendrag i Stockholmstrakten som det tipsats om och i vilka det dykts i? Jag vet att det sökts i Edsån och dykts i vattendragen däromkring. Och senaste året hittades vapen i tex Bällstaån. Minns också att tex Pelle Svensson påstod att vapnet låg i Klara sjö, och att det även tipsats om Alby osv.

Beroende på vem och hur mordet begåtts så kan även tänkas att gärningsmannen lagt vapnet på ett sätt att han skulle kunna återta det, eller har koll på var det ligger. En plats han känner väl sedan tidigare. Ta tex Mockfjärdvapnet som hittades tillslut i en sjö efter flera försök.

Det jag blev nyfiken på var att det ju i Februari 1986 var smällkallt, och det låg is troligen på många vattendrag. Kollade på SMHI historik och under hela Februari och äve Januari 1986 var det nästan konstant minusgrader. Detta borde ju ringa in möjligheterna var vapnet skulle rent praktiskt kunna dumpas.

Finns det undersökningar eller tex flygfoto (vet att Holmer fotade hustaken - offentliga bilder?) på var i Stockholm det var is vid denna tid? Vet även tex om det var Gert Fylking som nämnde att vapnet dumpats från en Finladsfärja, men frågan är om gärningsman eller dumpare hade så mycket is i magen att ha kvar vapnet under en tid, typ boka biljett, riskera bli upptäkt, fångad etc. Rimligen borde vapnets gömts/dumpats ganska snabbt, och i Stockholmstrakten tror jag.

Christer Pettersson har ju tex gjort en del kryptiska uttalananden som "vapnet finns inte på jordens yta" (=under vattnet?) och tex "var tog vapnet vägen.... finnen säger att han vet var det ligger' (vem är finnen, är det hans bästa vän Risto Birkstrand som han träffar dagen därpå, eller Harri Miekkalina etc?). Finns säkert massa fler uttalanden och tips, vet inte om det finns någon som dykt ner i det och kanske har nån längre analys av det någonstans. Även CP:s gamla flckvän Anki Sjöberg hade ju en del info i sina brev och är säkert hörd flera gånger. Har någon tillgäng till dessa brev/förhör? Lennart Håård / AB har det säkert, men vet inte om det finns i utredningen att tillgå omaskat, hade varit intressant att läsa.
Citera
2022-01-14, 00:00
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det är inte tusentals vapen som tillhör i tjänst varande poliser med fantasifulla förklaringar att de inte hade wt fast det är deras utrustning. Det är inte tusentals vapen som är intressanta kring de här poliserna som sade sig börja skolka från sitt jobb just i samband med att mordet skedde i just deras vistelseområde.

Jag tror alla begriper det!

Källorna är flera. Dels kollegor dels olika skyttesammanhang.

Men som sagt total sekretess. Det är stenen att lyfta inte dina fantasier hit och dit. Utgå från mordplatsen inte från yttre rymden.
Alla namn som förespråkar polisspåret och SÄPO.
Du, Lars Enqvist, Maj Wechselman, der Stern(tabloid). Vem mer?
Citera
2022-01-14, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Att AB inte kan redogöra för någon Dekorima-man betyder inte att man kan utesluta en sådan. Har han ingen särskild anledning att notera en sådan person minns han inte heller nödvändigtvis honom. Han har ju enligt ditt bergssäkra scenario passerats av både LOP och GM. Strax innan av NF. Har det inte skett eftersom han inte registrerat detta? Saken är att ett antal personer har rört sig i hans omedelbara närhet utan att han har något minne av det efteråt vilket är fullt begripligt. Det enda undantaget är sällskapet på tre personer. Varför han minns just dem får sin förklaring nån sekund senare.

Är skitsamma för mig om GM står och väntar vid Dekorima eller skuggar Palme hela vägen. Menar bara att inget alternativ har några starka belägg. En person kan ha uppehållit sig en kortare stund vid Dekorima utan att AB noterar det eller har några minnen av det efteråt. På samma sätt tycker jag inte det IM omständligt redogör för ger tillräckligt stöd för en Dekorima-man.

Det mindre ändamålsenliga med att genskjuta LOP och invänta dem kan diskuteras.
Man kan inte utesluta någonting. Det går inte heller att utesluta att en grön gubbe från mars förklädd till en mansperson på 180 cm mördade Palme. Det här handlar inte om att säga hur det var. Det handlar om att göra en rimlighetsanalys och sedan gå vidare. Det finns för mycket som talar för en skuggande GM som kommer bakifrån och skjuter än en väntande dekorimaman.

Det är skillnad på NF eller ett sällskap som promenerar i godan ro, då det som du korrekt säger inte finns något skäl att registrera detta. Det är dock skillnad på en person som ställer sig och väntar vid dekorima stillastående bara några meter från AB. Att ställa sig under ett upplyst skyltfönster vid midnatt drar åt sig mer uppmärksamhet förståeligt nog. Om denna väntande gärningsman inte heller registreras av LP, hur troligt är det då att GM väntade vid dekorima?

Myten om den väntande gärningsmannen lever endast tack vare Morelius högst tvivelaktiga vittnesmål. Från att i första förhöret prata om sekunder för att i senare förhör prata om minuter. Från att prata om entrén till att prata om avfasningen.
Citera
2022-01-14, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freefork
Troligen gör han sig av med det själv, eller någon som han kan lita på väldigt mycket.

En naturlig plats att göra sig av med vapnet i en stad som Stockholm är ju en å eller vattendrag.
Kan någon tipsa om det finns någon sammanställning i vilka vattendrag i Stockholmstrakten som det tipsats om och i vilka det dykts i? Jag vet att det sökts i Edsån och dykts i vattendragen däromkring. Och senaste året hittades vapen i tex Bällstaån. Minns också att tex Pelle Svensson påstod att vapnet låg i Klara sjö, och att det även tipsats om Alby osv.

Beroende på vem och hur mordet begåtts så kan även tänkas att gärningsmannen lagt vapnet på ett sätt att han skulle kunna återta det, eller har koll på var det ligger. En plats han känner väl sedan tidigare. Ta tex Mockfjärdvapnet som hittades tillslut i en sjö efter flera försök.

Det jag blev nyfiken på var att det ju i Februari 1986 var smällkallt, och det låg is troligen på många vattendrag. Kollade på SMHI historik och under hela Februari och äve Januari 1986 var det nästan konstant minusgrader. Detta borde ju ringa in möjligheterna var vapnet skulle rent praktiskt kunna dumpas.

Finns det undersökningar eller tex flygfoto (vet att Holmer fotade hustaken - offentliga bilder?) på var i Stockholm det var is vid denna tid? Vet även tex om det var Gert Fylking som nämnde att vapnet dumpats från en Finladsfärja, men frågan är om gärningsman eller dumpare hade så mycket is i magen att ha kvar vapnet under en tid, typ boka biljett, riskera bli upptäkt, fångad etc. Rimligen borde vapnets gömts/dumpats ganska snabbt, och i Stockholmstrakten tror jag.

Christer Pettersson har ju tex gjort en del kryptiska uttalananden som "vapnet finns inte på jordens yta" (=under vattnet?) och tex "var tog vapnet vägen.... finnen säger att han vet var det ligger' (vem är finnen, är det hans bästa vän Risto Birkstrand som han träffar dagen därpå, eller Harri Miekkalina etc?). Finns säkert massa fler uttalanden och tips, vet inte om det finns någon som dykt ner i det och kanske har nån längre analys av det någonstans. Även CP:s gamla flckvän Anki Sjöberg hade ju en del info i sina brev och är säkert hörd flera gånger. Har någon tillgäng till dessa brev/förhör? Lennart Håård / AB har det säkert, men vet inte om det finns i utredningen att tillgå omaskat, hade varit intressant att läsa.

Finns ju även den som stannar vid en sjö i Dalarna o går ut på isen o kommer tillbaka snabbt. Vilken dag var det?
Citera
2022-01-14, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freefork

Kan någon tipsa om det finns någon sammanställning i vilka vattendrag i Stockholmstrakten som det tipsats om och i vilka det dykts i? Jag vet att det sökts i Edsån och dykts i vattendragen däromkring. Och senaste året hittades vapen i tex Bällstaån. Minns också att tex Pelle Svensson påstod att vapnet låg i Klara sjö,

Jag har funderat i liknande banor. Jag är speciellt nyfiken på hur förhållandena var vid Bällsta bron. Det verkar vara grunt där (bara ca 2 m) och inte så strömt så där bör ha varit is. Eller är det någon som vet mer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in