2022-01-14, 09:18
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tommyguns
För jag trodde på idiotierna som sade ”det är ingen förlust innan du säljer” och det är nästan vad varenda person sagt.

Nej och det är det ju inte heller men det betyder bara att man inte ska sälja bara för att det är lite volla, inte att man ska sitta kvar med skitmackor hela vägen ner. Du får väl ta stoppen som en man och reflektera över din obefintliga investeringsstrategi.
Citera
2022-01-14, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yeahsurexxx
eh hallå? så att räkna ut ett R/R med ett stopp är alltså ingen bra ide.

lycka till med dina investeringar. lmfao.

Att sälja är inte en dålig idé. Att tvingas sälja är en dålig idé. Det är ligger ju inte mäklarens uppdrag att bestämma över kundernas investeringar.
Citera
2022-01-14, 09:26
Medlem
galengreks avatar
Jag är fortfarande intresserad vad det är för aktie, det låter väldigt mycket bs att något går ner så mycket, och utan att man reagerar också.
Jag har gått back -25% på en aktie jag har, men jag förstår varför den har gjort det och jag förväntas inte att tjäna mina pengar nu utan om 3-4år när företaget är healthy enough.

Säger ursäkta på förhand, men låter sjukt i min mening. Vad är det för aktie?
Citera
2022-01-14, 09:33
Medlem
Citat:
Nu är det minus 400,000

Problemet är att du gått in med för mycket pengar innan du blivit varm i kläderna.

Bara att ta förlusten eller sitta kvar, finns inget annat att göra.
Citera
2022-01-14, 09:33
Medlem
constants avatar
Citat:
Aktien har gått ner 5-10% varje dag i sex månader.
Om aktien skulle ha fallit 5% per börsdag så går innehavet från 450 000 sek till 50 000 sek på mindre än 41 dagar. Alltså ungefär åtta veckor.
Citera
2022-01-14, 09:34
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weallknowit
Tungt!

Automatisk stop loss bör inte finnas, men på en högrisk aktie är det bra att bestämma en nedre gräns och ta förlusten.

Jag gjorde själv dåliga investeringar i samband med dot-com bubblan, då många aktier gick ner till noll och andra tappade 80-90%.

Idag investerar jag diversifierat och i trygga, tråkiga aktier - de går inte upp 1000% på ett år, men tappar inte heller 90%. Dessutom funkar det för dessa aktier att behålla om det går dåligt en period för sedan vänder det.

Ta det som läropengar!!

Varför skulle en automatisk stopp loss ej finnas tycker du? Det är ju bra!
Citera
2022-01-14, 09:42
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Varför skulle en automatisk stopp loss ej finnas tycker du? Det är ju bra!
Hur skulle en sådan konstruktion se ut, utan att alla aktier i bolaget som sjunkit till den nivå som sätts samtidigt går ut till försäljning?
Citera
2022-01-14, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Nej och det är det ju inte heller men det betyder bara att man inte ska sälja bara för att det är lite volla, inte att man ska sitta kvar med skitmackor hela vägen ner. Du får väl ta stoppen som en man och reflektera över din obefintliga investeringsstrategi.

Ja så låter ni alltid när ni har facit i handen annars är det "var en man och vänta på uppgången" "Få inte panik".

Spela allan ballan är ni bra på iaf
Citera
2022-01-14, 09:56
Medlem
BuckshotBills avatar
Gjorde samma sak på Karo Bio en gång i tiden. De flesta väntade på att det skulle explodera uppåt och så blev Eprotirome underkänt i säkerhet i fas III och proppen gick ur. Gick från 500 000 till 30 000 där jag sålde och det var allt jag hade. Jag visste att det var hög risk men man måste våga för att vinna också. Så länge man är ung nog att återhämta sig någorlunda och har råd att förlora pengarna d v s man klarar sitt vanliga liv, så kan man gambla, men vissa ska ju förlora också, så är det.
Senast redigerad av BuckshotBill 2022-01-14 kl. 09:59.
Citera
2022-01-14, 09:56
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Hur skulle en sådan konstruktion se ut, utan att alla aktier i bolaget som sjunkit till den nivå som sätts samtidigt går ut till försäljning?

Tänk vad det skulle bli åka av när traders börjar sälja ner enskilda papper för att kunna återköpa dem för en spottstyver och småspararna har ingen chans att hejda det hela då det tvångsförsäljs.

Nej, automatiska stop loss vore episkt korkat, allra helst idag med robothandeln som skulle plocka upp sådana mönster på millisekunder.
Citera
2022-01-14, 09:59
Medlem
Han köpte säkert gamestop på peaken 🤦‍♂️
Citera
2022-01-14, 10:00
Medlem
Man ska sprida riskerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto