2022-01-14, 08:00
Medlem
Sålde du Zordix när den återhämtade sig eller fortsatte du ännu lägre?
Citera
2022-01-14, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tommyguns
För jag trodde på idiotierna som sade ”det är ingen förlust innan du säljer” och det är nästan vad varenda person sagt.

Och allt från SPAC noteringen till dark pool trejdingen och kortningarna är fan kriminellt.

Du har helt rätt. Det är bara idioter som säger att det ”ingen förlust innan du säljer”.
Citera
2022-01-14, 08:02
Medlem
Tungt!

Automatisk stop loss bör inte finnas, men på en högrisk aktie är det bra att bestämma en nedre gräns och ta förlusten.

Jag gjorde själv dåliga investeringar i samband med dot-com bubblan, då många aktier gick ner till noll och andra tappade 80-90%.

Idag investerar jag diversifierat och i trygga, tråkiga aktier - de går inte upp 1000% på ett år, men tappar inte heller 90%. Dessutom funkar det för dessa aktier att behålla om det går dåligt en period för sedan vänder det.

Ta det som läropengar!!
Citera
2022-01-14, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlowTheClaymores
Det är just sådant verklighetsförnekande som gör att människor sitter kvar ända ner i avgrunden.

Skall man någonsin göra bra affärer så måste man acceptera och lära sig av sina misstag, inte lura sig själv att man inte gjort några.

Har man gjort en förlust på 400.000 kanske hela sitt sparkapital på grund av att man satsat på fel häst finns det liksom inte så mycket mer att förlora. Hellre skulle jag förlora de kvarstående 50.000 än att sälja och se hur aktier vänder om 2-3 år. Men alla är olika visst ta ut 50.000 och försöka investera rätt kommer förmodligen ta 5-6 år innan man fått igen förlusten. Mina pengar kan jag leva utan det var 1% av mina investeringar så det var en chansning som jag räknade med!
Citera
2022-01-14, 08:03
Medlem
Citat:
Aktien har gått ner 5-10% varje dag i sex månader. Jag är helt förstörd. Jag vägrar tro på vad jag ser. Jag har blivit lurad och det finns ingen väg ut. Allt som är kvar är nu 50,000kr vilket inte ens är värt att sälja.
Hälften av mina livs besparingar borta.

Frågeställning. Borde det finnas automatiskt stop loss som hindrar nya investerare från att förlora allt på kriminella lurendrejeri börsen?
Den kan inte ha tappat 5-10 % varje dag i ett halvår om du har 50 papp kvar
Citera
2022-01-14, 08:04
Medlem
Det är ju fruktansvärt att förlora så mycket. När man tänker på vad mycket bra saker man hade kunnat göra för de pengarna och hur mycket man har jobbat för att få ihop dem. När det gäller aktier finns det ingen ångervecka.
När aktien börjar sjunka tänker man att det måste stiga någon gång och så säljer man inte. Men i enstaka fall så händer inte det. Aktien bara fortsätter att sjunka och företaget blir värdelöst och läggs till slut ner. Det är därför man skall sprida sin portfölj på flera bolag, även om det kanske inte ger samma chans att få en riktig jackpot.
Citera
2022-01-14, 08:08
Medlem
Varför skriver du inte VILKA aktier det gäller.....????
Citera
2022-01-14, 08:11
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Aktien har gått ner 5-10% varje dag i sex månader. Jag är helt förstörd. Jag vägrar tro på vad jag ser. Jag har blivit lurad och det finns ingen väg ut. Allt som är kvar är nu 50,000kr vilket inte ens är värt att sälja.

Frågeställning. Borde det finnas automatiskt stop loss som hindrar nya investerare från att förlora allt på kriminella lurendrejeri börsen?

Men hur ska man kunna veta att en person är ny på aktier? Du är ju vuxen borde själv undersökt det! Om det stämmer som de nämnde!

Men det stämmer som de säger du förlorar ingenting förrän du säljer! Samma gäller vinst!
Tyvärr blir det en dyr läxa för dig.
Antingen säljer du nu tar förlusten, dra av det sedan på deklarationen eller så väntar du.

Jag köpte en "hälso aktie" för runt 11 kr för många år sedan, sedan börja de sjunka till 3- 4 kr, då låg jag på minus nära 70 000 kr. Den låg pendlade länge på 6- 7 kr. Jag funderade på sälja dem och ta förlusten, men jag väntade ( den hade aktieutdelning på 10 öre). i dag står den på runt 24 kr... Men har haft den ca 12 år innan det började hända något.
Citera
2022-01-14, 08:11
Medlem
CassandraCs avatar
Citat:

gambla inte med pengar du inte har råd att förlora, men har du 50k kvar så ta ut pengarna, realisera förlusten och gå vidare. börsen är bara gambling wrappat i ett fint skal.

shit happens, gå vidare. pengar är inte allt här i livet, jag tjänade 20 miljoner på kryptovalutor i 2020 och blev knappast gladare av detta, världen är fortfarande upp och ned och människor är mer korkade än någonsin.
Citera
2022-01-14, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realist1
Har man gjort en förlust på 400.000 kanske hela sitt sparkapital på grund av att man satsat på fel häst finns det liksom inte så mycket mer att förlora. Hellre skulle jag förlora de kvarstående 50.000 än att sälja och se hur aktier vänder om 2-3 år. Men alla är olika visst ta ut 50.000 och försöka investera rätt kommer förmodligen ta 5-6 år innan man fått igen förlusten. Mina pengar kan jag leva utan det var 1% av mina investeringar så det var en chansning som jag räknade med!
Sensmoral: Investera bara pengar som man har råd att förlora.

Jag skulle också behålla aktierna. Plocka ut 50 papp eller 0 kr kvittar
Citera
2022-01-14, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CassandraC
gambla inte med pengar du inte har råd att förlora, men har du 50k kvar så ta ut pengarna, realisera förlusten och gå vidare. börsen är bara gambling wrappat i ett fint skal.

shit happens, gå vidare. pengar är inte allt här i livet, jag tjänade 20 miljoner på kryptovalutor i 2020 och blev knappast gladare av detta, världen är fortfarande upp och ned och människor är mer korkade än någonsin.
All investering är väl inte gambling. Man satsar ju i företag som man tror på och kan läsa in sig på. Så det är ju inget blint lotteri.
Citera
2022-01-14, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blomsterkuk
Att tvingas sälja vid förlust med en obligatorisk stop-loss är ingen bra idé.

.

eh hallå? så att räkna ut ett R/R med ett stopp är alltså ingen bra ide.

lycka till med dina investeringar. lmfao.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in