2022-01-14, 02:39
Medlem
senaste dr Johns genomgång, bla om sjukhusinläggningar i USA
the vast majority of our COVID-positive cases are at the hospital for reasons related to their COVID infection. If you’re on the margin of coming into the hospital, COVID tips you over
COVID might not be listed as a reason for admission, but no COVID, no admission
These incidental infections are not so incidental for people with chronic conditions

We have a lot of chronically ill people in the U.S., and it’s like all of those people are now coming into the hospital at the same time

So, its 3 categories
For covid
With covid that exacerbated a chronic condition
Truly incidentals
https://www.youtube.com/watch?v=a1R09yIKqq4
Citera
2022-01-14, 02:59
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Njae, jag är inte rädd utan mera förvånad att din "förmåga" att läsa mellan raderna styr dig så mycket.
Jag tillbringade nyligen 2,5 månader i Marocko, Senegal, Gambia och Kap Verde, kom hem i mitten av december.

Om man lyssnar på ansvariga inom vården istället för att läsa mellan raderna i dagspress så är ungefär 2/3 som testar positivt för covid vid inläggning inlagda för att få vård mot covid.
1/3 är primärt inlagda för andra sjukdomar, men måste ju ändå hanteras som covidpatient vilket ställer högre krav på isolering och skyddsutrustning.

Jaha, och jag kom nyss från Le Havre. Jag skiter i dina afrikanska destinationer faktiskt.
Citera
2022-01-14, 03:03
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Nu tycker jag att Surtruten är en av få sansade och rationella användare i den här tråden som gjort sig förtjänt av större respekt än att bli tillfrågad huruvida hen är tappad, men det är svårt att argumentera emot dig här, åtminstone i sak. Precis alla rapporter visar på att omikron är många gånger mildare än tidigare varianter. Detta gäller såväl empiriskt (kolla IVA-fallen i Sydafrika, Storbritannien, Danmark, andra länder där antalet fall skenat) som biologiskt (rapporter visar på mindre reproduktion i lungorna osv.).

Att fortfarande hävda att det möjligtvis skulle kunna vara i närheten av lika allvarligt som de tidigare varianterna blir larvigare för var dag som går. Varför behöver vi en tidning som oförblommerat berättar för oss hur det ligger till? Någonstans måste vi tillåta oss att börja tänka själva. Jämför med om samma krav på evidens skulle krävas för att förklara ovaccinerade människors överrepresentation på IVA. Man ska såklart komma ihåg att korrelation≠kausalitet, men varför är det så viktigt att köra det in absurdum just när det gäller omikronvarianten?

Med allt detta sagt tillstår jag att grundpåståendet "inte en jävel läggs in pga omikron" är lite väl tillspetsat.

Ok, respekt för ditt väl avvägda inlägg och ett förlåt till afrikandresenären Surtruten. Men jag hävdar ändå att vi inom kort kan avskriva denna uppblåsta pandemi och sedermera tillskriva den en endemi. Helt tillika säsongsinfluenda, och de facto tycks årets säsongsinfluensa vara betydligt argare än omikron.
Citera
2022-01-14, 04:13
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Ok, respekt för ditt väl avvägda inlägg och ett förlåt till afrikandresenären Surtruten. Men jag hävdar ändå att vi inom kort kan avskriva denna uppblåsta pandemi och sedermera tillskriva den en endemi. Helt tillika säsongsinfluenda, och de facto tycks årets säsongsinfluensa vara betydligt argare än omikron.
Tack!
Jag var väl lite spetsig i mitt första inlägg, så lite ilska får jag tåla.

Jo, jag hoppas och tror också att pandemin är nära slutet, men samtidigt har viruset lurat oss förut och det kan nog tyvärr hända igen.
Citera
2022-01-14, 06:40
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, det går otroligt snabbt. Undrar hur det kommer se ut på sjukhusen. Kan även bildas en platå.

Jag tycker siffrorna från UK är det vi skall gå på. SA var jag lite försiktig med att jämföra med då deras förutsättningar kan vara väldigt annorlunda (sommar, hög smitta tidigare, ung befolkning osv)

I UK har det vänt ordentligt nu. De delar som var först ute (London mfl) har ju redan börjat minska inom vården. Men det mest positiva är ju att IVA minskar ganska ordentligt utan att ens ha ökat ett skit med omikron..

Jag tror vi är nära slutet för denna gången (tills något nytt mys dyker upp)
Citera
2022-01-14, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Jag tycker siffrorna från UK är det vi skall gå på. SA var jag lite försiktig med att jämföra med då deras förutsättningar kan vara väldigt annorlunda (sommar, hög smitta tidigare, ung befolkning osv)

I UK har det vänt ordentligt nu. De delar som var först ute (London mfl) har ju redan börjat minska inom vården. Men det mest positiva är ju att IVA minskar ganska ordentligt utan att ens ha ökat ett skit med omikron..

Ja precis, även jag tror det kan närma sig slutet. Danmark och Norge har också börjat öppna upp så förhoppningsvis sker det snart här också.
Citera
2022-01-14, 07:41
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring

Säkerligen någon annan spännande variant som just nu genomgår "Serial passage through humanized mice" Omikron tog ju 1.5 års arbete så tar lite tid
Citera
2022-01-14, 07:48
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
the vast majority of our COVID-positive cases are at the hospital for reasons related to their COVID infection. If you’re on the margin of coming into the hospital, COVID tips you over
These incidental infections are not so incidental for people with chronic conditions

We have a lot of chronically ill people in the U.S., and it’s like all of those people are now coming into the hospital at the same time

So, its 3 categories
For covid
Truly incidentals

Ja, i USA är det många som bara behöver en liten knuff av Omikron för att hamna på sjukhus. Skrämmande utveckling att det finns så mycket kroniska sjukdomar.

En symbios mellan livsmedelsindustrin och big pharma i USA? Vi ser tyvärr samma sorgliga utveckling här. Går man in i en livsmedelsaffär så finns det sjukt mycket ohälsosam prefabricerad mat.
Citera
2022-01-14, 07:59
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Begreppet samhällsfarligt handlar om samhället, inte individen. Rabies har 100% dödlighet för den som inte fått behandling innan symptom uppvisas, men samhället riskerar inte att gå under för det. För den smittade individen är det såklart farligt (en dödsdom), men någon större risk för samhället är det inte. Priset det kostar samhället är väl den palliativa vården patienten får, men den bör vara försumbar.

Du förstår självklart detta, men hörnet du målat in dig i blir trängre och trängre, så du måste till slut spela extra dum för att rättfärdiga den ängslan som styr hela ditt liv.

Hade rabies varit luftburet och haft samma smittsamhet som omikron är jag övertygad om att sjukdomen klassats som samhällsfarlig. Tycker det är du som målat in dig i ett hörn med denna jämförelse.
Citera
2022-01-14, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej, viruset är inte mer eller mindre farligt för det. Omikron var lika farligt för en månad sedan jämfört med vad det kommer vara om en månad. Ska man skala upp klassningen vid nästa våg?

Du förstår inte begreppet samhällsfarlig. Du tänker bara på patogenicitet.
Citera
2022-01-14, 08:08
Medlem
qwerty-66s avatar
Extrema metoder i Kina när en positiv person hittas. Alla i närheten hamnar i brutal karantän.

Quarantine boxes and quarantine camps in China....

https://youtu.be/hNVt82bn-NY
Citera
2022-01-14, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2

So, its 3 categories
For covid
Truly incidentals
Man kanske kan tänka sig - om hans hypotes stämmer - att vaccin inte fungerar för dessa grupper av kroniskt sjuka individer som ”sitter och väntar” på att bli intagna för någon helt annan åkomma, varken för dem själva eller för dem som de kommer i kontakt med. Kanske vore det bättre med vård (jag antar att det är med vårdpersonal i tex hemmet som smittan överförs) av de som nyss genomgått sjukdomen som vore det bästa.

Det gäller väl för övrigt de flesta. Dvs det vore bättre med nytillfrisknad personal - oavsett vaccinationsstatus - eftersom tidigare varianter sällan drabbat samma person med korta intervaller, i de fall någon alls har drabbats flera gånger. Vaccin, däremot, har väl inte visat sig hjälpa mot smittspridning, utan bara för sitt syfte att förhindra svår sjukdom (dock inte hos dessa grupper om dr Campbells teori stämmer). Vaccinet riskerar alltså att ge en falsk trygghet i dessa situationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in