2022-01-13, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Har nu läst hela Melinda Jacobs bok.

Synd om mig, synd om mig, synd om mig. Slut. Hon har dock varit ärlig i boken. Soc hade nästintill lovat att Melinda skulle få ha Esmeralda hela uppväxten. Redan innan hon fick hem E eller visste något om föräldrarna hade hon det som krav. One way in, no way out.

Es bioföräldrar är hemska människor och ska inte vara i närheten av barn. Melinda verkar ta hand om barnen bra. Det ursäktar ändå inte hennes beteende. Hon har sedan dag ett motverkat all form av umgänge med bioföräldrarna. Säger rakt ut att E är hennes och att hon aldrig ska flytta. Vidrig människa. Erkänner till och med att hon var utanför bioföräldrarna och spanade och tänkte kidnappa tillbaka E.Efter Es död har hon horat ut sig till varenda TV-soffa och gör allt för att profitera på Es död.

Stackars stackars E.

Eeeeh ja hon kände på sig att något var fruktansvärt fel och ville göra allt hon kunde för att se till att Esmeralda var ok. Självfallet. Detta var ett barn hon hade tagit hand om som sitt eget i 3 år. Har du ens barn själv? Herregud.. jag skulle gjort samma sak.
Citera
2022-01-13, 19:44
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korneliaa
Eeeeh ja hon kände på sig att något var fruktansvärt fel och ville göra allt hon kunde för att se till att Esmeralda var ok. Självfallet. Detta var ett barn hon hade tagit hand om som sitt eget i 3 år. Har du ens barn själv? Herregud.. jag skulle gjort samma sak.
Det är inte en före detta fostermammas uppgift att kidnappa ett barn oavsett om man ”känner på sig” att något är fel.
Citera
2022-01-13, 20:30
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Det är inte en före detta fostermammas uppgift att kidnappa ett barn oavsett om man ”känner på sig” att något är fel.
Nä, men det är varje vuxen människas skyldighet att göra sitt yttersta för att barn inte ska dö.
Citera
2022-01-13, 20:55
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Nä, men det är varje vuxen människas skyldighet att göra sitt yttersta för att barn inte ska dö.
Läs boken och återkom. Enligt Melinda var Esmeralda ”hennes” och hon gjorde allt i sin makt för att försvåra.

Stackars E som aldrig hamnade på någon bra plats.
Citera
2022-01-13, 21:14
Avslutad
Citat:
Nu så kidnappade inte Melinda, Esmeralda.
Hon har gjort allt hon kunnat för att Rebecka skulle få sina träffar med Esmeralda. Träffar hon allt som oftast ställde in.
Rebecka och Patrik ljög och ville leka familj, det gick inte så bra.
Rebecka har pundat sönder sin hjärna och spelar teater, spelar ovetandes, oskyldig, under Patriks våld, han sa, han gjorde, han ville...
Lätt att skylla på någon som är död.
Rebeckas digitala spår ljuger inte.
Jag är övertygad om att de hade tänkt dra iväg med Sila*s och lämna "paketet" under sängen och lämnat Am*os åt sitt öde. Han visste för mycket och var till besvär.
Rebecka var den som låg bakom besluten, hur de skulle gå tillväga.
Hade Patrik inte frångått deras flyktplan (min teori) och kontaktat sina bröder, hade de lyckats hunnit fly till ett drogliberalt land och A hade hittat sin syster.
Jag undrar vad han hörde och såg, egentligen Esmeraldas sista dygn..
Citera
2022-01-13, 21:18
Avslutad
Citat:
Läs boken och återkom. Enligt Melinda var Esmeralda ”hennes” och hon gjorde allt i sin makt för att försvåra.

Esmeralda var älskad hos sin familj med Melinda.
Att inte knyta an till ett spädbarn, att särbehandla fosterbarn och egna barn, att låta någon växa upp och känna sig som om man inte hör till familjen, att man är en snyltgäst, en besökare, när de biologiska föräldrarna väljer droger framför sina barn? Är det bättre, att låta någon inte få villkorslös kärlek?
Citera
2022-01-13, 21:20
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Nu så kidnappade inte Melinda, Esmeralda.
Hon har gjort allt hon kunnat för att Rebecka skulle få sina träffar med Esmeralda. Träffar hon allt som oftast ställde in.
Rebecka och Patrik ljög och ville leka familj, det gick inte så bra.
Rebecka har pundat sönder sin hjärna och spelar teater, spelar ovetandes, oskyldig, under Patriks våld, han sa, han gjorde, han ville...
Lätt att skylla på någon som är död.
Rebeckas digitala spår ljuger inte.
Jag är övertygad om att de hade tänkt dra iväg med Sila*s och lämna "paketet" under sängen och lämnat Am*os åt sitt öde. Han visste för mycket och var till besvär.
Rebecka var den som låg bakom besluten, hur de skulle gå tillväga.
Hade Patrik inte frångått deras flyktplan (min teori) och kontaktat sina bröder, hade de lyckats hunnit fly till ett drogliberalt land och A hade hittat sin syster.
Jag undrar vad han hörde och såg, egentligen Esmeraldas sista dygn..
Håller med. E hade det naturligtvis bättre hos familjehemsmamman än hos R och P. Inget snack.

Det ursäktar inte att Melinda betett sig som en skit.
Citera
2022-01-13, 21:27
Medlem
Merrybums avatar
Citat:

Jag är inte speciellt intresserad av att läsa Melindas bok. Jag tycker hon verkar vara en skitjobbig person.

Dock, vi vet inte alls hur han ställt sig om Esmeralda hade haft bioföräldrar som var bra. Där hon fått ha umgänge med Esmeralda ibland och där hon fått se att Esmeralda var trygg. Så var ju inte fallet här.

Fosterföräldrar ska givetvis inte försvåra för bioföräldrar. Men fosterföräldrar är människor oxå och denna dom var felaktig. Att Melinda älskade Esmeralda är inte konstigt. Jag tror ingen kan ta hand om ett ett barn från att det är spädbarn och till tre års ålder utan att älska det. Det vore oxå högst tragiskt om fosterföräldrar förväntades göra det, i synnerhet för barnen.

I detta fall var det fel beslut att släppa LVU:et. Patrik och Rebecka var aktiva i missbruk ( exempelvis beställer Rebecka droger på väg hem från BB med Silas). De hade en förnekande inställning till varför saker blivet som de blivet med deras familjesituation.

Melinda får trotts löfte inte träffa Esmeralda, hon får signaler på att något är allvarligt fel med henne. Självklart blir hon utom sig av oro och reagerar. Själv tror jag att jag gått upp och slagit in lägenhetsdörren om en treåring jag älskade var u fara.

Men vi är överens om att det var väldigt synd om Esmeralda. För henne vore det bästa att fått växa upp hos Melinda. För även om jag tycker hon verkar vara en jobbig person, så hade Esmeralda levt och varit älskad. Just i detta nuet hade hon varit en precis vanlig och totalt för allmänheten okänd liten 5 åriga flicka i Vadstena.
Citera
2022-01-13, 21:28
Medlem
Merrybums avatar
Fel
Citera
2022-01-14, 16:34
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leonpeon
Nu kan man lyssna på denna hemska rättegång på youtube (primecrime) så hemskt att detta får hända men så skönt att mamman fick 8 år i hovrätten.
Jag lyssnade precis igenom allt. Några inlägg bakåt kan du läsa vad jag tänkte om det.

Verkligen skönt att hovrätten skärpte straffet, och att hon inte tilläts skylla allt på Patrik. Att hovrätten säger att om man är två vårdnadshavare tillsammans med barn i en lägenhet. Så har man inte hälften av ansvaret var, utan båda har 100% ansvar. Hon fick inte skylla att hon inte mindes om hon sett sin flicka de senaste dygnen på att hon hade ansvar för Silas och Patrik för Esmeralda. För som vårdnadshavare har hon ansvar för Esmeralda hela tiden.
Citera
2022-01-15, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leonpeon
Nu kan man lyssna på denna hemska rättegång på youtube (primecrime) så hemskt att detta får hända men så skönt att mamman fick 8 år i hovrätten.

Att det här fallet är fruktansvärt har inte undgått någon, vidrigare brottmål får man leta efter.

Att nu primecrime valt att lägga ut denna hemska rättegång på youtube för att promota sin app är minst sagt lika motbjudande. Denna rättegång borde absolut inte delas ut vitt och brett till allt och alla gratis på youtube utan borde istället ligga bakom primecrimes betalningsapp. Personen/personerna bakom appen lägger självklart ut materialet gratis på youtube för att få viewers och eventuella köpande månadskunder på bekostnad av en ihjälslagen flicka och en massa syskon till henne som också farit illa och dessutom är i övre tonåren. Mamman skiter jag högaktningsfullt i men de stackars kvarlevande syskonen ska inte säljas ut som reklam för denna app.

Illa, mycket illa direkt osmakligt!
Citera
2022-01-15, 09:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av iLivid
Att det här fallet är fruktansvärt har inte undgått någon, vidrigare brottmål får man leta efter.

Att nu primecrime valt att lägga ut denna hemska rättegång på youtube för att promota sin app är minst sagt lika motbjudande. Denna rättegång borde absolut inte delas ut vitt och brett till allt och alla gratis på youtube utan borde istället ligga bakom primecrimes betalningsapp. Personen/personerna bakom appen lägger självklart ut materialet gratis på youtube för att få viewers och eventuella köpande månadskunder på bekostnad av en ihjälslagen flicka och en massa syskon till henne som också farit illa och dessutom är i övre tonåren. Mamman skiter jag högaktningsfullt i men de stackars kvarlevande syskonen ska inte säljas ut som reklam för denna app.

Illa, mycket illa direkt osmakligt!
Nu är det inte så att det endast är denna förhandling som ligger ute.
Vem som helst kan beställa hem ljudfiler från rättegångar, på cd eller usb, mot kostnad.
Att anhöriga lider? Det kanske gärningsmännen/kvinnorna skulle tänkt på från början.
I just detta fall, är det mer synd om de efterlevande barnen än i andra mordfall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in