Citat:
Ursprungligen postat av
Itzy000
Ofattbart tragiskt och oförlåtligt… inte läst boken för jag kommer bara må dåligt… denna historien är en skräckfilm och mardröm. Har en 3-åring och hjärtat går sönder bara man tänker på att han skulle utsättas för något liknande. Fan vad sur man blir på Kammarrätten, Esmeraldas advokat, soc och faktiskt på BVC-sköterskan också. Hon lade märke till att Esmeralda var väldigt hungrig, och i orosanmälan hon fått till sig stod det att hon var avmagrad… hur kan man inte lägga ihop 2 och 2 och pushat för att man skulle gräva djupare? Hon är liksom medicinskt utbildad med flera år års erfarenhet, hur kan Esmeraldas skick undgått henne när det fanns vittnen som trodde hon hade cancer?! Sen borde hon väl kunnat göra en orosanmälan bara på skicket föräldrarna måste varit i med tanke på vad de vägde och såg ut när de greps bara ett par veckor senare?! De måste sett ut som pundare tänker jag?
Nä slappt hela grejen… jag tänker också på den dåliga tajmingen att soc kom oanmält så sent på kvällen på juldagen…. Hade de kommit vid en annan tidpunkt hade föräldrarna inte kunnat mota bort dem så… som sagt, en så otroligt hemsk och sorglig historia.
Ja, det känns som att Esmeralda hade väldigt otur med den BVC-sköterskan som var med på öppna förskolan. Säkert lång erfarenhet, men förmodligen samtidigt naiv, kanske konflikträdd och eventuellt äldre och avtrubbad. Hon såg det väl som något slags rutinärende som hon inte la ner någon större hjärta och själ i. Som sagt, bara föräldrarnas skick borde fått henne att reagera! Detta var ju efter julafton, och då hade ju deras familj reagerat på hur de båda såg ut. Bara för att man inte är drogpåverkad just i stunden, så brukar man ändå kunna ana att det finns drogproblematik hos en person. Nej hennes agerande är fanimej under all kritik!
Ang. Besöket på juldagen så var väl inte klockan mer än runt 18.00? Kan minnas fel, men tror det var något sånt. Jag tycker de borde reagerat på att en snart 4-åring ligger och sover kl.18.00, på jullovet dessutom! T.o.m lillebror på typ 1 år var vaken, men inte hon!? Det, och pappans enligt uppgift, våldsamma och upprörda reaktion när socialsekreterarna hävdade att de kanske blev tvungna att göra ett omedelbart omhändertagande om de inte fick träffa Esmeralda. Han hade sagt att han skulle få ett nervsammanbrott! Är inte det en varningssignal?
Har en dotter i samma ålder som Esmeralda var när det beslutades att hon skulle flytta tillbaka, och slås av hur liten hon var när det hände. Ett sånt litet barn förstår ju inte vad som händer. Om det inte föreligger missförhållanden i familjehemmet borde det snudd på vara olagligt att riva upp ett sådant litet barn asså. Utöka umgänge med biologfamiljen absolut, om de kan visa att de är kapabla. Men att helt kapa alla band, det borde inte få ske!