2022-01-13, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FitnessAndWorkout
Jag tror inte vi hade fått hjälp av nato länder.

Men hörde något att vi skrivit nå avtal med Storbritannien. Det skulle ju kunna vara nå men vet inte vad detta är riktigt för slags avtal.

Finland har vi avtal med så det är Ryssland mot Svergie och Finland iaf.

Ni måste räkna med Finlands Armé i detta också för vi samarbetar med dom i detta.

Sen vet jag inte faktiskt mer skrivna avtal.

Men jag förstår tänket vi är väldigt högt BNP per capita i Sverige. Det är bara kapitalist usa, skatteparadis och oljeländer som är högre så att vi är mer "värd" än ukraina och nato vill hjälpa oss. Men jag tvivlar på att det blir någon hjälp. Forget it.

Ja vi har ett djupt samarbete med Finland om vi hamnar i krig vilket är bra RIKTIGT BRA finnarna viker aldrig ner sig det vet ryssen.

Vi har även skrivit avtal nyligen med Frankrike vad jag vet. Storbritannien har vi haft samarbete med jämnt. Iaf sen efter andra världskriget. D E T Ä R L U G N T...😶‍🌫️
2022-01-13, 14:35
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newstyle
Men det stämmer i attackstyrka som du skriver att en anfallande vill vara 3 mot 1 om man går på det gamla tänket. Men det gäller nog tyvärr inte i dagens läge då krigföring till stor del nu handlar om flygganfall med drönare till att börja med, och sen massa missiler från ubåtar och skepp. Så tror inte Ryssland räknar med nåt 3 miljoner man för att kunna ta Sverige tyvärr en helt annat spelplan 2022..

I vilket fall som helst ser jag det som uteslutet att Ryssland attackerar Sverige ändå. Dom vet att vi skulle få hjälp av massa natoländer även fast vi inte officiellt är med där!

Mjah, i stort sett har inga angreppskrig lyckats genom historien.

Vad gäller angreppsratio så krävdes det långt mycket mer under WW2. Där var t ex 40 mot 1 en gångbar situation. Polen har den här (svenska) sången numer som deras inofficiella nationalsång:

https://youtu.be/epeQwq-aYV0
2022-01-13, 14:36
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Dom kanske bara menar det dom säger? Det blir världskrig om vi går med i nato. Jag ser inte vladimir som någon skämtgosse, jag tror han menar det han säger.

Men sen är han ju extra kåt på ukraina för han ser ju folket i Ryssland och Ukriana som "ett och samma", men att han skulle ta över hela ukraina tvivlar jag på, då får han 40+ miljoner emot sig. Det räcker nog med Donbass och det I gränsen till att börja med.

Bra korkat sätt att resonera av dom i så fall. Ni går inte med i Nato för då får ni se på fan, men samtidigt glider de runt i östersjön med landstigningsfartyg och spänner musklerna.

Går ju nästan att jämföra med kriminella gäng som ränner runt och hotar vanligt folk. Självklart går man till polisen för att visa att man inte faller för deras hot.

Klart vi ska med i Nato bara för att jävlas.
2022-01-13, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Ett angrepp på Sverige eller Finland = ett angrepp på EU också!

Ja exakt det kommer aldrig att hända om det inte skulle spåra helt och bli totalt världskrig. Och det vill nog ingen ha. Förutom jag själv då kanske, det hade varit nice...
2022-01-13, 14:37
Medlem
Citat:
Nej nej nej det står inte o faller med Sveriges medlemskap i Nato eller inte. Vi är ett litet pyttelitet land i världen vet du. Det retar nog upp ryssen mera om Finland går med i Nato då dom gränsar direkt till Ryssland.

Jag tror att världsfreden hotas mest av usa's planer med Kina då dom har mer och mer militär aktivitet runt Kinas fastland. Även Iran-Israel konflikten kan vara en fara för freden globalt men tror inte det riktigt ändå pga att Israel är så överlägset Iran militärt och har usa i ryggen.

Lugn vi här i lilla Sverige är inte så viktiga globalt även om vi lägger näsan i blöt hela tiden och ska va med och tycka och peka finger åt alla stormakter titt som tätt. Men det har vi ju alltid gjort.

Finns en anledning till varför SVERIGE och SCHWEIZ aldrig hamnar i krig eller konflikter historiskt sett. Är det nån mer som vet? Tänker inte gå in på anledning nu finns trådar om det redan men ni som vet ni vet😉

Det är historia vettu. Nya tider nu. Nog tror jag putin har flera saker han fantiserar om på kvällarna . Ta över Sverige och Finland och skriva avtal med nato-norge och sen ha massa rättigheter i alla gamla sovjet länder och kunna härja där fritt. Sen tänk om han hade haft Luxemburg.
Senast redigerad av FitnessAndWorkout 2022-01-13 kl. 14:47.
2022-01-13, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Mjah, i stort sett har inga angreppskrig lyckats genom historien.

Vad gäller angreppsratio så krävdes det långt mycket mer under WW2. Där var t ex 40 mot 1 en gångbar situation. Polen har den här (svenska) sången numer som deras inofficiella nationalsång:

https://youtu.be/epeQwq-aYV0

Jaså har dom det? Hahaha
2022-01-13, 14:38
Medlem
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DynamoBeirut
Vad är straffet om man totalvägrar infinna sig? Försökte googla snabbt men hittade inget.
Förr i Sverige; 1909 så blev en dömd till 3 månaders straffarbete då han vägrade att bära vapen tyvärr så dog denna snubben redan efter en månad av någon sjukdom förvärrat av fängelsevistelsen.

Och det blev en stor debatt om det var för långa straff.
I dag heter det ju vapenfri tjänst i landet lite lagom från att den gamla lagen från 1902 revs upp.
2022-01-13, 14:39
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ja det är om något enskilt land vill hjälpa mot stora starka ryssen.. tror verkligen inte det. Ska Danmark typ komma med 2000 man och hjälpa tänkte du ?

Eu har ingen armé men Macron har pratat om att skapa en för att slippa vara så beroende av USA.

Men snälla du. Den lilla inkomst Ryssland har är det som EU bidrar med. Ett angrepp på EU innebär total bojkott av de få produkter (dessutom redan dödsdömda fossila bränslen) de ändå lyckas sälja.

Ryssland är litet skitland ekonomiskt sett. Inte en enda vettig exportprodukt utöver gamla vapen och olja.
2022-01-13, 14:41
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Jag tror inte vi hade fått hjälp av nato länder.

Men hörde något att vi skrivit nå avtal med Storbritannien. Det skulle ju kunna vara nå men vet inte vad detta är riktigt för slags avtal.

Finland har vi avtal med så det är Ryssland mot Svergie och Finland iaf.

Ni måste räkna med Finlands Armé i detta också för vi samarbetar med dom i detta.

Sen vet jag inte faktiskt mer skrivna avtal.

Men jag förstår tänket vi är väldigt högt BNP per capita i Sverige. Det är bara kapitalist usa, skatteparadis och oljeländer som är högre så att vi är mer "värd" än ukraina och nato vill hjälpa oss. Men jag tvivlar på att det blir någon hjälp. Forget it.
Finlands armé?
det lär dröja tills de går ut från bastun.
2022-01-13, 14:41
Medlem
Så mycket fjollor i denna tråd. Var fan bor ni? Här i mitt i område bor det riktiga män. Som är villiga att stå upp. Ingen här ute kommer ge upp iaf. Ps deras vodka smakar vatten och kaviaren är inte värd priset på burken ens...
Senast redigerad av corv1 2022-01-13 kl. 14:45.
2022-01-13, 14:44
Medlem
Bara jag som tycker att militären gör sig till åtlöje när de visar upp en överviktad kvinna med en dalmatin som ska "patrullera" där hunden liksom går framför henne och hon måste gå på andra sidan

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/militar-upptrappning-patruller-i-hamnar-och-pa-visby-flygplats
2022-01-13, 14:44
Medlem
Citat:
Ja vi har ett djupt samarbete med Finland om vi hamnar i krig vilket är bra RIKTIGT BRA finnarna viker aldrig ner sig det vet ryssen.

Vi har även skrivit avtal nyligen med Frankrike vad jag vet. Storbritannien har vi haft samarbete med jämnt. Iaf sen efter andra världskriget. D E T Ä R L U G N T...😶‍🌫️

Vad innebär detta avtal med Frankrike?

Samarbeten betyder ingenting. Det är avtal som är viktiga.

Finland har vi avtal med att attack på ett av länderna är en attack på båda. Men kommer fransosen och hjälper oss ? Det är ju nå.

Frågan är om Storbritannien kommer och hjälper eller ej.

Samarbete ger inga garantier, det ser vi nu med Ukraina. Avtal är det som ger garantier.

Finland har vi avtal med ok?

Fransosen?

Britten?

Någon fler?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in