2022-01-13, 14:14
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Rimligen borde vi kunna ställa 1 050 000 soldater till vapen. På 1980-talet hade vi - som du skriver - 800 000 man på en befolkning om 8 miljoner. Nu är vi väldigt många fler, 10,5 miljoner invånare, så 10 % är det minsta vi kan begära. Även om demografin förändrats något så ska vi tänka på att unde kalla kriget hade vi knappt några kvinnliga soldater alls, medan vi idag torde kunna räkna in en hel del av det täcka könet också.

En angripare behöver ett ratio på 3 mot 1. Så ryssarna skulle behöva mobilisera ca 3 miljoner man för att ta hela Sverige om vi når upp till vår miljon. Det blir såklart en omöjlig ekvation för dem. Det är i princip hela deras militära kapacitet (idag).
1 miljon soldater är en utopi. Det innebär 10℅ av befolkningen. Ryssland har 2℅ av befolkningen idag medräknat reservister.
Ska vi upp i samma procent innebär det 200 000 man, dvs 145 000 till mot idag. Det är kanske inte otänkbart på längre sikt. Men nu är det ju inte samma typ av krig längre som det var då under och efter 2a världskriget. Och vårt försvar är inte, och har i modern tid inte varit, uppbyggt för att helt avvärja en invasion, utan att fördröja.

Jag tror att inköp av mer luftvärn, artilleri, flygplan, ubåtar, stridsvagnar är betydligt mer välplacerade pengar. Och kanske öka antalet fotfolk till 80-100 000 på sikt.
2022-01-13, 14:15
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FitnessAndWorkout
Dom kanske är JÄVLIGT seriös. Går vi med i Nato blir det världskrig.
Vad jag menar är att deras taktik för att skrämma oss kanske inte kommer att fungera. Skrämmer de oss så kanske vi springer med svansen mellan benen och slutligen går med i Nato för att vi inte har någon annanstans att vända oss.
2022-01-13, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newstyle
Ja minst 1 mille tycker jag också vi kan ställa på benen när vi är över 10 mille. Mer ändå om det behövs när alla som inte gjort lumpen pga lättare fel som dålig syn o dålig rygg m.m m.m kan bli inkallade och få grundutbildning lite snabbt.

Sen har vi ju en mille till i invandrarna mellan 18-50 men att få ut dom att strida för Svealand mot ryssen är nog bara en fantasi😉

Men det stämmer i attackstyrka som du skriver att en anfallande vill vara 3 mot 1 om man går på det gamla tänket. Men det gäller nog tyvärr inte i dagens läge då krigföring till stor del nu handlar om flygganfall med drönare till att börja med, och sen massa missiler från ubåtar och skepp. Så tror inte Ryssland räknar med nåt 3 miljoner man för att kunna ta Sverige tyvärr en helt annat spelplan 2022..

I vilket fall som helst ser jag det som uteslutet att Ryssland attackerar Sverige ändå. Dom vet att vi skulle få hjälp av massa natoländer även fast vi inte officiellt är med där!
2022-01-13, 14:20
Medlem
shevitas avatar
Citat:

Lugna ner dej. Du kollar på för mycket film.
2022-01-13, 14:24
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
1 miljon soldater är en utopi. Det innebär 10℅ av befolkningen. Ryssland har 2℅ av befolkningen idag medräknat reservister.
Ska vi upp i samma procent innebär det 200 000 man, dvs 145 000 till mot idag. Det är kanske inte otänkbart på längre sikt. Men nu är det ju inte samma typ av krig längre som det var då under och efter 2a världskriget. Och vårt försvar är inte, och har i modern tid inte varit, uppbyggt för att helt avvärja en invasion, utan att fördröja.

Jag tror att inköp av mer luftvärn, artilleri, flygplan, ubåtar, stridsvagnar är betydligt mer välplacerade pengar. Och kanske öka antalet fotfolk till 80-100 000 på sikt.

Precis

Jag tror också att en investering i så många långdistansrobotar (storlek större) som möjligt vore smart. Det ska inte bara krigas på svensk mark. Det är helt annan femma när ens egna territorium och civilbefolkning blir hotade av fienden.
2022-01-13, 14:25
Medlem
Finns säkert några Gotlands ubåtar i området. Tre båtar kommer dom ingenstans med.
2022-01-13, 14:26
Medlem
Citat:
Men det stämmer i attackstyrka som du skriver att en anfallande vill vara 3 mot 1 om man går på det gamla tänket. Men det gäller nog tyvärr inte i dagens läge då krigföring till stor del nu handlar om flygganfall med drönare till att börja med, och sen massa missiler från ubåtar och skepp. Så tror inte Ryssland räknar med nåt 3 miljoner man för att kunna ta Sverige tyvärr en helt annat spelplan 2022..

I vilket fall som helst ser jag det som uteslutet att Ryssland attackerar Sverige ändå. Dom vet att vi skulle få hjälp av massa natoländer även fast vi inte officiellt är med där!

Jag tror inte vi hade fått hjälp av nato länder.

Men hörde något att vi skrivit nå avtal med Storbritannien. Det skulle ju kunna vara nå men vet inte vad detta är riktigt för slags avtal.

Finland har vi avtal med så det är Ryssland mot Svergie och Finland iaf.

Ni måste räkna med Finlands Armé i detta också för vi samarbetar med dom i detta.

Sen vet jag inte faktiskt mer skrivna avtal.

Men jag förstår tänket vi är väldigt högt BNP per capita i Sverige. Det är bara kapitalist usa, skatteparadis och oljeländer som är högre så att vi är mer "värd" än ukraina och nato vill hjälpa oss. Men jag tvivlar på att det blir någon hjälp. Forget it.
2022-01-13, 14:29
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:

Ett angrepp på Sverige eller Finland = ett angrepp på EU också!
2022-01-13, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Vad jag menar är att deras taktik för att skrämma oss kanske inte kommer att fungera. Skrämmer de oss så kanske vi springer med svansen mellan benen och slutligen går med i Nato för att vi inte har någon annanstans att vända oss.

Dom kanske bara menar det dom säger? Det blir världskrig om vi går med i nato. Jag ser inte vladimir som någon skämtgosse, jag tror han menar det han säger.

Men sen är han ju extra kåt på ukraina för han ser ju folket i Ryssland och Ukriana som "ett och samma", men att han skulle ta över hela ukraina tvivlar jag på, då får han 40+ miljoner emot sig. Det räcker nog med Donbass och det I gränsen till att börja med.
2022-01-13, 14:31
Medlem
Citat:

Nej nej nej det står inte o faller med Sveriges medlemskap i Nato eller inte. Vi är ett litet pyttelitet land i världen vet du. Det retar nog upp ryssen mera om Finland går med i Nato då dom gränsar direkt till Ryssland.

Jag tror att världsfreden hotas mest av usa's planer med Kina då dom har mer och mer militär aktivitet runt Kinas fastland. Även Iran-Israel konflikten kan vara en fara för freden globalt men tror inte det riktigt ändå pga att Israel är så överlägset Iran militärt och har usa i ryggen.

Lugn vi här i lilla Sverige är inte så viktiga globalt även om vi lägger näsan i blöt hela tiden och ska va med och tycka och peka finger åt alla stormakter titt som tätt. Men det har vi ju alltid gjort.

Finns en anledning till varför SVERIGE och SCHWEIZ aldrig hamnar i krig eller konflikter historiskt sett. Är det nån mer som vet? Tänker inte gå in på anledning nu finns trådar om det redan men ni som vet ni vet😉
2022-01-13, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Ett angrepp på Sverige eller Finland = ett angrepp på EU också!

Ja det är om något enskilt land vill hjälpa mot stora starka ryssen.. tror verkligen inte det. Ska Danmark typ komma med 2000 man och hjälpa tänkte du ?

Eu har ingen armé men Macron har pratat om att skapa en för att slippa vara så beroende av USA.
2022-01-13, 14:34
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Jag tror inte vi hade fått hjälp av nato länder.

Men hörde något att vi skrivit nå avtal med Storbritannien. Det skulle ju kunna vara nå men vet inte vad detta är riktigt för slags avtal.

Finland har vi avtal med så det är Ryssland mot Svergie och Finland iaf.

Ni måste räkna med Finlands Armé i detta också för vi samarbetar med dom i detta.

Sen vet jag inte faktiskt mer skrivna avtal.

Men jag förstår tänket vi är väldigt högt BNP per capita i Sverige. Det är bara kapitalist usa, skatteparadis och oljeländer som är högre så att vi är mer "värd" än ukraina och nato vill hjälpa oss. Men jag tvivlar på att det blir någon hjälp. Forget it.
EU har ju en klausul för att hjälpa varandra vid angrepp, varav många är med i Nato. Och vi stridsövar ju mkt och har nära samarbete med Nato, om man därtill lägger det faktum att vår granne Norge, dit vi har en lång och svårförsvarad gräns mot, är med i Nato så är jag ganska säker på att vi skulle få Nato-hjälp iaf om en invasion av fastlandet var stundande. Det har nog ganska försvarstaktiska förklaringar med eftersom att ett övertagande av Sverige skulle göra Norge väldigt sårbart.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in