2022-01-13, 14:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Ryssland har inte längre förmågan att flytta större mängder soldater.
Källa på det? Eller är det också wikipedia?
2022-01-13, 14:00
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handelschon
Det fetade har nyligen behandlats i annan tråd. Enligt en global undersökning av WIN/Gallup International, från år 2015, så var 59% av de tillfrågade i Ryssland villiga att strida för sitt land; i Sverige 55% (https://www.gallup-international.bg/...their-country/). Viljan att slåss är, mer eller mindre, lika stor i Sverige som i Ryssland. Således efterfrågas en källa som bevisar motsatsen.

Skillnad på att säga att man skulle kriga, och verkligen göra det när det är dags.

Jag är rätt säker på att sannolikheten är rätt så hög på den ryska sidan att de menar det de säger, medan kanske 1/5 av de som sa Ja i Sverige menar det. Resten skulle fly, gömma sig eller kapitulera.
2022-01-13, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Nja… Jag hade inne ett par som gjort lumpen under 80- och 90-tal nu för några månader sedan. 25% av dem behövde vapenutbildning på nytt.

Ja ok dom behöver förnya utbildningen? Jo det stämmer garanterat nu när dom i stort sett skrotat repmånaden för de mesta kompanierna. Det är väl säkert bara specialförbanden som fortsatt har haft nåt som liknar en hederlig repmånad senaste decennierna? Ja då blir det en helt annan siffra på stridsberedda trupper det har du rätt i.

Men vi kan självklart mobilisera några hundra tusen på hyfsat kort tid om det behövs och vissa får göra en kortare repetition av vapenhantering och uppdatering av material.

Annars har vi ju många i detta land som jag vet vi kan skicka till fronten direkt utan utbildning och kan bli första klassens KANONMAT till att börja med 😃
2022-01-13, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FiF
Instämmer inte. USA vill ha världsherravälde. De är inte nöjda förrän de har fått det. Men Putin och Kina har allierade runt om i världen och fler verkar de få, i takt med att allt fler också har börjat inse vad USA går för. När den rätta sanningen om USA kommer fram en vacker dag, då när USA-monopolet på västländska nyheter har upphört och den egna historieförfalskningen är genomskådad, kommer många att bli förskräckta. Minst sagt.

Bra att öst sätter upp motstånd mot USA. Det gynnar ingen att ha en ensam diktator som styr över folk. Vare sig diktatorn är en person eller en nation.

Mitt argument är att USA redan har en sorts världsherravälde, och inte kan räkna med att få mer. Deras strategi går ut på att bevara sin nuvarande maktposition och förhindra att deras rivaler växer sig alltför starka.

Den "rätta sanningen" om USA är välkänd och inget som behöver "komma fram en dag". Vi vet precis hur världen ser ut under amerikansk dominans - vi har nämligen haft det sedan kalla krigets slut.
2022-01-13, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DynamoBeirut
Vad är straffet om man totalvägrar infinna sig? Försökte googla snabbt men hittade inget.
Fängeslestraff på det. men med tanke på hur många som skulle ditcha inkallelsen och bara vänta ut hela situationen så är det liten risk att staten skulle bemöda sig att leta upp dig och fängsla dig.
2022-01-13, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Skillnad på att säga att man skulle kriga, och verkligen göra det när det är dags.

Jag är rätt säker på att sannolikheten är rätt så hög på den ryska sidan att de menar det de säger, medan kanske 1/5 av de som sa Ja i Sverige menar det. Resten skulle fly, gömma sig eller kapitulera.
Joo det kan du tro med dom som du känner. Jag skulle kunna gå ut på min lilla landsväg där jag bor och få med mig iaf ca 40% av gubbarna för att försvara vårt och vårat. Dom andra skulle jag inte bemöda mig med att fråga ens.
Senast redigerad av corv1 2022-01-13 kl. 14:11.
2022-01-13, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titanon
Det där tar jag med en näve salt.

Tänk på hur polariserat Sverige har blivit.

Ska dagens söndercurlade zoomergenerationer som växt upp med influensers och normbrytande idéer ta upp vapen?
Ska den stora tysta massan som är missnöjd med Sverige ta upp vapen?

Den delen av Sverige som faktiskt är redo att slåss är för liten, för oerfaren och för underutvecklad.

Har Sverige ens en mobiliseringsplan?

Ta du det med en näve salt. Mitt förtroende för WIN/Gallup International är trots allt större än mitt förtroende för dig.

Citat:
Ursprungligen postat av shevita

Jag kan givetvis hävda motsatsen, men det är bara en åsikt (likt din) som inte stöds av WIN/Gallup Internationals rapport/undersökning.
2022-01-13, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Jo, i Kremls propagandaapparat är det det, året runt.

Han vågar inte angripa varken Finland eller Sverige, än mindre något NATO-land och tvivlar på att han vågar göra mer i Ukraina än han redan gjort.

Haha va?!?!?! Driver du?? Han annekterade krim 2014 .!

Sverige är perfekt att invadera.

Finland inte lika för dom har nato option.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Rimligen borde vi kunna ställa 1 050 000 soldater till vapen. På 1980-talet hade vi - som du skriver - 800 000 man på en befolkning om 8 miljoner. Nu är vi väldigt många fler, 10,5 miljoner invånare, så 10 % är det minsta vi kan begära. Även om demografin förändrats något så ska vi tänka på att unde kalla kriget hade vi knappt några kvinnliga soldater alls, medan vi idag torde kunna räkna in en hel del av det täcka könet också.

En angripare behöver ett ratio på 3 mot 1. Så ryssarna skulle behöva mobilisera ca 3 miljoner man för att ta hela Sverige om vi når upp till vår miljon. Det blir såklart en omöjlig ekvation för dem. Det är i princip hela deras militära kapacitet (idag).

Ja minst 1 mille tycker jag också vi kan ställa på benen när vi är över 10 mille. Mer ändå om det behövs när alla som inte gjort lumpen pga lättare fel som dålig syn o dålig rygg m.m m.m kan bli inkallade och få grundutbildning lite snabbt.

Sen har vi ju en mille till i invandrarna mellan 18-50 men att få ut dom att strida för Svealand mot ryssen är nog bara en fantasi😉
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titanon
Det där tar jag med en näve salt.

Tänk på hur polariserat Sverige har blivit.

Ska dagens söndercurlade zoomergenerationer som växt upp med influensers och normbrytande idéer ta upp vapen?
Ska den stora tysta massan som är missnöjd med Sverige ta upp vapen?

Den delen av Sverige som faktiskt är redo att slåss är för liten, för oerfaren och för underutvecklad.

Har Sverige ens en mobiliseringsplan?

Instämmer här. Inte en jävel kommer ta en fight när Ryssarna tar Gotland. Möjligen skickas flyvapnet mot sin undergång men sen är det slut. Förr i tiden gick allt ut på att det ska svida att ta Sverige, vi ska dräpa så många ryssar att dem helst avstår då dem inte har kraften kvar att fortsätta med sina strategiska mål. Det är ett minne blott eftersom vi röstat på veka regeringar, fostrat våra barn till att ge vika för allt och alla hela tiden. Och inte minst att vi alltid litar på dem som styr. Det enda Sverige är hyfsat bra på är balansgången mellan Nato och Ryssland. Oklart om den balansen sköts lika bra numera som förr.
2022-01-13, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Ryssland agerar ju inte direkt smart om de tror att deras uppvisning (som lätt kan uppfattas som hot) skulle få oss på andra tankar. Det blir väl snarare tvärtom.

Dom kanske är JÄVLIGT seriös. Går vi med i Nato blir det världskrig.
2022-01-13, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newstyle
Ja minst 1 mille tycker jag också vi kan ställa på benen när vi är över 10 mille. Mer ändå om det behövs när alla som inte gjort lumpen pga lättare fel som dålig syn o dålig rygg m.m m.m kan bli inkallade och få grundutbildning lite snabbt.

Sen har vi ju en mille till i invandrarna mellan 18-50 men att få ut dom att strida för Svealand mot ryssen är nog bara en fantasi😉

Den där sista delen av stridbar befolkning du nämner är ju självklart till för det fortsatta motståndet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in