2022-01-13, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmartasteTjejGang1
Ju fortare muslimlandet Swedistan kan tvångsförvaltas av Ryssland desto snabbare kan muslimerna åka hem. Eftersom svenska regeringen och svenska försvarsmakten vill islamisera varenda kvadratcentimeter av svensk landyta hatar de Ryssland, eftersom de vet muslimerna skulle bli utkastade direkt vid ryskt övertagande!

Islam är den näst största religionen i Ryssland räknat i antalet anhängare. Mellan 15 miljoner och 20 miljoner ryska medborgare beräknas bekänna sig till islam.
2022-01-13, 13:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SmartasteTjejGang1
Ju fortare muslimlandet Swedistan kan tvångsförvaltas av Ryssland desto snabbare kan muslimerna åka hem. Eftersom svenska regeringen och svenska försvarsmakten vill islamisera varenda kvadratcentimeter av svensk landyta hatar de Ryssland, eftersom de vet muslimerna skulle bli utkastade direkt vid ryskt övertagande!
Ryssland har ju högre andel muslimer per capita än Sverige
2022-01-13, 13:16
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dissidentx
Vilken tur vi kan använda wikipedia som understöd för Sveriges miltärkommando, har du informerat ÖB?
Ryssland har inte längre förmågan att flytta större mängder soldater.
2022-01-13, 13:17
Medlem
dacks avatar
Då fartygen kommer från Severnyy Flot med bas i Severomorsk vitahavsflottan så ligger det nära till hands att de skall gå på varv i Sankt Petersburg för reparation utrusning.

Ryssland har ju hållit på att bygga upp sin flotta nu i 10 års tid med både nybyggen och reparation och nya upprustningar av de befintliga fartygen.
Så det är inte konstigt att det även då blir omgrupperingar mellan de olika flottbaserna.
2022-01-13, 13:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ser inte ut som något standardförfarande. Hur pass mkt svensk militäraktivitet är det på Gotland egentligen?

EDIT:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/militar-upptrappning-patruller-i-hamnar-och-pa-visby-flygplats

Inte så farligt visar det sig. Det är 3st soldater och 1st hund ur Bevakningsplutonen som mobiliserats ut.
Tack. Såg inte denna länk i tid. Jag har redan översatt den här nyheten för ryska läsare. Men se hur jag lyckades använda ett utdrag från den ryska Wikipedia:
"Ön Gotland i Östersjön är en välsmakande godbit för den ryska militären – det är i alla fall Sverige säkra på. Sedan 1679 har Gotland alltid tillhört Sverige, med undantag för några veckor under det rysk-svenska kriget 1808-1809, då det ockuperades av ryska trupper och förklarades som en rysk provins.
Denna period på Gotland kallas historiens fredligaste ockupation. Ryska officerare, till skillnad från lokalbefolkningen, talade utmärkt franska och dansade, för vilket de var populära bland lokala kvinnor. Och sedan dess har de ständigt väntat på en ny rysk ockupation."

... ganska roligt!
Senast redigerad av Rysk-pravda 2022-01-13 kl. 13:25.
2022-01-13, 13:19
Medlem
Guru-Gurus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Islam är den näst största religionen i Ryssland räknat i antalet anhängare. Mellan 15 miljoner och 20 miljoner ryska medborgare beräknas bekänna sig till islam.
ja, kanske det, men det är fortfarande mindre än vad vi har i s
Sverige procentuellt räknat.
2022-01-13, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guru-Guru
ja, kanske det, men det är fortfarande mindre än vad vi har i s
Sverige procentuellt räknat.

Putin verkar inte ha några större problem med muslimer.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/putin-invigde-enorm-moske
2022-01-13, 13:24
Medlem
Känns långsökt, men planet jag nämnde innan (kustbevakningen som glider utanför Skånes kust atm), kan dom vara ute och spana på ryska fartyg längst kusten? Kollar man Flightradar och Vesselfinder så prickar planet in oerhört exakt över fartygen i låg hastighet.
2022-01-13, 13:24
Medlem
Guru-Gurus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Putin verkar inte ha några större problem med muslimer.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/putin-invigde-enorm-moske
Inte så länge Erdogan är hans polare.
2022-01-13, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KeepYourHeadUp4
Sverige hade kunnat ha en högre andel infanterister som under Kalla Krigets dagar, då kunde vi mobilisera 800.000 man. Tillräckligt stor styrka för att avskräcka Ryssland från ett angrepp. Idag kan vi ställa upp med 50.000 enligt Wikipedia?

Sverige kan ställa upp med fler än 50.000 utbildade och fullutrustade soldater. Alla som nån gång gjort lumpen och är -50 år kallas in till att börja med. Har ingen siffra på hur många men det är bra många fler än vad du skriver det kan jag säga
2022-01-13, 13:36
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/militar-upptrappning-patruller-i-hamnar-och-pa-visby-flygplats

HAHAHAHA! Jag dör nästan av skratt.

Försvarsmakten slår sig för bröstet att nu jävlar visar vi oss ute på Gotland så att svenska folket och ryssen vet att vi är redo!

I verkligheten så skickar man ut två gamla gubbar och en tant från hemvärnet med en hund som går runt och kollar lite halvseriöst...

Folk som verkligen tror att Sverige har något att sätta emot vid ett eventuellt krig med Ryssland är helt ute och cyklar.
Vi saknar både manskap, teknologin, utrustningen och framförallt viljan att slåss. Många hade välkomnat ryssen med öppna armar (jag bland andra).

Vid ett krig eller invasion tror jag dock det stannar med att Ryssen nöjer sig med Gotland och Öland, sen låter man fastlandet vara. Man installerar en ryssvänlig regering och sen rullar livet på (förhoppningsvis åt det bättre).
2022-01-13, 13:40
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newstyle
Sverige kan ställa upp med fler än 50.000 utbildade och fullutrustade soldater. Alla som nån gång gjort lumpen och är -50 år kallas in till att börja med. Har ingen siffra på hur många men det är bra många fler än vad du skriver det kan jag säga

Nja… Jag hade inne ett par som gjort lumpen under 80- och 90-tal nu för några månader sedan. 25% av dem behövde vapenutbildning på nytt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in