2022-01-13, 13:41
Medlem
GonerStoners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titanon
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/militar-upptrappning-patruller-i-hamnar-och-pa-visby-flygplats

HAHAHAHA! Jag dör nästan av skratt.

Försvarsmakten slår sig för bröstet att nu jävlar visar vi oss ute på Gotland så att svenska folket och ryssen vet att vi är redo!

I verkligheten så skickar man ut två gamla gubbar och en tant från hemvärnet med en hund som går runt och kollar lite halvseriöst...

Folk som verkligen tror att Sverige har något att sätta emot vid ett eventuellt krig med Ryssland är helt ute och cyklar.
Vi saknar både manskap, teknologin, utrustningen och framförallt viljan att slåss. Många hade välkomnat ryssen med öppna armar (jag bland andra).

Vid ett krig eller invasion tror jag dock det stannar med att Ryssen nöjer sig med Gotland och Öland, sen låter man fastlandet vara. Man installerar en ryssvänlig regering och sen rullar livet på (förhoppningsvis åt det bättre).

Om något eller några sätter skräck i Ryssen så måste det väl ändå vara hemvärnet på Gotland.
2022-01-13, 13:43
Medlem
shevitas avatar
Citat:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/militar-upptrappning-patruller-i-hamnar-och-pa-visby-flygplats

HAHAHAHA! Jag dör nästan av skratt.

Försvarsmakten slår sig för bröstet att nu jävlar visar vi oss ute på Gotland så att svenska folket och ryssen vet att vi är redo!

I verkligheten så skickar man ut två gamla gubbar och en tant från hemvärnet med en hund som går runt och kollar lite halvseriöst...

Folk som verkligen tror att Sverige har något att sätta emot vid ett eventuellt krig med Ryssland är helt ute och cyklar.
Vi saknar både manskap, teknologin, utrustningen och framförallt viljan att slåss. Många hade välkomnat ryssen med öppna armar (jag bland andra).

Vid ett krig eller invasion tror jag dock det stannar med att Ryssen nöjer sig med Gotland och Öland, sen låter man fastlandet vara. Man installerar en ryssvänlig regering och sen rullar livet på (förhoppningsvis åt det bättre).

Du låter nästan lite upprörd? Är du en ryss, alternativt en kommunist/landsförrädare?
2022-01-13, 13:46
Medlem
Krocketklubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeepYourHeadUp4
Sverige hade kunnat ha en högre andel infanterister som under Kalla Krigets dagar, då kunde vi mobilisera 800.000 man. Tillräckligt stor styrka för att avskräcka Ryssland från ett angrepp. Idag kan vi ställa upp med 50.000 enligt Wikipedia?

Var av 25% är lättkränkta milleniummongon.
2022-01-13, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grus-Olle
I synnerhet inte så länge försvarsmakten är fullt upptagna med att dansa i prideparaden.

https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/uppvisningar-och-evenemang/pride/

Ja, dom som drar i tyglarna för hur det ser ut i världen vet verkligen vad dom gör. Det är nästan ett mästerverk. Synd att dom är så jävla onda.
2022-01-13, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dissidentx
Vilken tur vi kan använda wikipedia som understöd för Sveriges miltärkommando, har du informerat ÖB?

Såg du frågetecknet i meningen? Ditt försök att göra dig lustig misslyckades. Jag är inte insatt i gällande hur många som Sverige kan mobilisera vilket jag var öppen med och tog siffran närmast till hands. Mår du bra av att internetfightas?

Bidra med en mer pricksäker siffra eller knip igen kakhålet.
2022-01-13, 13:49
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guru-Guru
ja, kanske det, men det är fortfarande mindre än vad vi har i s
Sverige procentuellt räknat.

Tog du den siffran rakt ur din röv eller? Antar att du gissar dig fram bara.

Ryssland har ca 10% muslimer.
Sverige har ca 8.1% muslimer.

Frågor på det?
2022-01-13, 13:50
Medlem
DynamoBeiruts avatar
Citat:
[url]https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/militaMånga hade välkomnat ryssen med öppna armar (jag bland andra).

Vad är straffet om man totalvägrar infinna sig? Försökte googla snabbt men hittade inget.
2022-01-13, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Du låter nästan lite upprörd? Är du en ryss, alternativt en kommunist/landsförrädare?

Ne, jag ser dock verkligheten för vad den är.
Sverige idag är inget land som är värt att försvara i mina ögon. Den politik vi fört de sista årtiondena och den mentaliteten vi strävat efter i samhället ger inte mig motivation att ta upp vapen och riskera livet för staten.

Varför ska jag slåss för fortsatta höga skatter, extrema vårdköer, en invandringspolitik som äter upp statskassan osv?

Samtidigt tycker jag synd om Sverige, vi förtjänar bättre. Speciellt vår försvarsmakt som slåss med näbbar och klor för att försöka hålla uppe en fasad om att vi har något att komma med.

All heder till de som strävar efter det militära livet och finner det intressant och roligt (har flera vänner som jobbar inom försvarsmakten), men vagga inte in er och oss andra i en falsk verklighet tack.
Det leder bara till att folk får sätta livet till i onödan i en hopplös kamp om krig uppstår.
2022-01-13, 13:54
Medlem
Citat:

Det fetade har nyligen behandlats i annan tråd. Enligt en global undersökning av WIN/Gallup International, från år 2015, så var 59% av de tillfrågade i Ryssland villiga att strida för sitt land; i Sverige 55% (https://www.gallup-international.bg/...their-country/). Viljan att slåss är, mer eller mindre, lika stor i Sverige som i Ryssland. Således efterfrågas en källa som bevisar motsatsen.
2022-01-13, 13:57
Medlem
Stark-Senaps avatar
Åter igen blir ni matade med ett fabricerat rysshot.
Militären vill ha mera pengar och högern vill gå med i Nato. Därav denna ständiga ryss som när som helst anfaller.
På 80-talet var det ryska ubåtar i varenda vik runt Sverige. Nu detta.

Frågan är varför det finns någon som tar dumheterna på alvar?
Varför och till vilken nytta skulle Ryssland anfalla Sverige?
2022-01-13, 13:57
Avstängd
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newstyle
Sverige kan ställa upp med fler än 50.000 utbildade och fullutrustade soldater. Alla som nån gång gjort lumpen och är -50 år kallas in till att börja med. Har ingen siffra på hur många men det är bra många fler än vad du skriver det kan jag säga

Rimligen borde vi kunna ställa 1 050 000 soldater till vapen. På 1980-talet hade vi - som du skriver - 800 000 man på en befolkning om 8 miljoner. Nu är vi väldigt många fler, 10,5 miljoner invånare, så 10 % är det minsta vi kan begära. Även om demografin förändrats något så ska vi tänka på att unde kalla kriget hade vi knappt några kvinnliga soldater alls, medan vi idag torde kunna räkna in en hel del av det täcka könet också.

En angripare behöver ett ratio på 3 mot 1. Så ryssarna skulle behöva mobilisera ca 3 miljoner man för att ta hela Sverige om vi når upp till vår miljon. Det blir såklart en omöjlig ekvation för dem. Det är i princip hela deras militära kapacitet (idag).
2022-01-13, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handelschon
Det fetade har nyligen behandlats i annan tråd. Enligt en global undersökning av WIN/Gallup International, från år 2015, så var 59% av de tillfrågade i Ryssland villiga att strida för sitt land; i Sverige 55% (https://www.gallup-international.bg/...their-country/). Viljan att slåss är, mer eller mindre, lika stor i Sverige som i Ryssland. Således efterfrågas en källa som bevisar motsatsen.

Det där tar jag med en näve salt.

Tänk på hur polariserat Sverige har blivit.

Ska dagens söndercurlade zoomergenerationer som växt upp med influensers och normbrytande idéer ta upp vapen?
Ska den stora tysta massan som är missnöjd med Sverige ta upp vapen?

Den delen av Sverige som faktiskt är redo att slåss är för liten, för oerfaren och för underutvecklad.

Har Sverige ens en mobiliseringsplan?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in