2022-01-07, 18:23
  #1321
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittNyaSaliv
enCore Energy har har nu fulländat sin bestigning av Azarga Uranium och jag tackar för fina 45% sedan köp av AZZ-aktier i juli och september. AZZ köpte jag enbart med tanke på den fina tickern, då undertecknad är en man som föredrar kärleksstunder utan ögonkontakt. Nu kommer dock portoföljen i fortsättningen besudlas av tickern EU.

https://encoreuranium.com/wp-content/uploads/2022/01/EU-NR2022-AZZ-Acquisition-Closing-FINAL.pdf
Haha. Det visar varför memes och trams är överlägset all annan strategi på börsen.

Ny uppdatering från Kazatomprom på Art Hydes twitter. Bra snubbe att följa utöver Quakes.
Citat:
Kazatomprom sees high risk of Disruptions
Igår var det no risk.

Från en annan Twitter:
Citat:
Breaking: Massive unrest reported in #Shymkent, the third largest city of #Kazakhstan and the main country's #uranium hub. All major uranium mines are nearby the city with many offices / supply chains in the city. Including Inkai.
Citera
2022-01-07, 18:27
  #1322
Medlem
Paddington75s avatar
Var också sugen på ETF'erna men orkade inte gå utanför Nordnets och Avanzas trygga vrå så har istället kammat igenom respektives ETF's holdings och tagit bort det som inte går att köpa via NN/AVZ utan att blanda in mäklare (tror jag).

Man kommer åt ca 60%. Båda ETF'erna äger därefter Kazatomprom om 10-15% så inräknat den går det att apa efter till 70-75% via AVZ/NN.

URA - Global X Uranium ETF

URNM - Northshore Global Uranium Mining ETF

Holdings som finns i båda:
Citera
2022-01-07, 23:55
  #1323
Medlem
brolinlevers avatar
Sassy Resources Corp, är numer med i Athabasca efter att ha köpt HIGHROCK URANIUM PROJECT av Forum. Det känns som att Forum verkligen pressat ur den här dealen allt om marken är något att ha. Mycket bullish också att nya företag vill in i Uran. Sassy kommer trycka mycket aktier framöver samt lämna över en hel del kulor om de utvecklar projektet.

"We are sassy. We think big. We make it happen." Cringe som min tonårsgrabb skulle sagt, det går inte att köpa ett bolag som har det som slogan. Sassy = läckra, häftiga för er som inte behärskar engelska.

Rekommenderar klippet medPhil Hartman från saturday night live med sin legendariska karaktär som säger sassy väldigt mycket och är väldigt rolig IMO.

https://www.youtube.com/watch?v=dW223heMb5c
Citera
2022-01-08, 00:13
  #1324
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Följ Edward Dutton så hittar du plenty om hur mutationer ackumuleras i befolkningen med diverse galenskap som följd. Då kan du släppa konspirationsteorier. Orsakerna är helt OT i denna tråden så vill du ha diskussion om det, starta tråd i annat forum. Jag diskuterade frågan om väst kommer investera i kärnkraft eller inte. Jag lutar åt att det trots galenskapen kommer hända.

Det går att göra pengar på galenskap/dekadens, men det går också att förlora om den är så stark att den blir oförutsägbar. Uran och kärnkraft är ett område där det går att casha in. Spelbolag och fertilitetsbehandlingar är andra.

Du får fundera över vilka det är som applåderar Greta och vad syftet är. Kom igen..
I övrigt tror jag mig veta vem som mutade Vattenfalls VD, Anna Borg.
"Man" bytte t o m ut delar av styrelsen för att lättare kunna stänga reaktorer. Hm!

Samma sak sker i Tyskland. -White guilt.
Citera
2022-01-08, 08:40
  #1325
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Du får fundera över vilka det är som applåderar Greta och vad syftet är. Kom igen..
I övrigt tror jag mig veta vem som mutade Vattenfalls VD, Anna Borg.
"Man" bytte t o m ut delar av styrelsen för att lättare kunna stänga reaktorer. Hm!

Samma sak sker i Tyskland. -White guilt.
Jag startade en tråd i ett annat delforum där ämnet kan grävas i lite djupare: Vattenfall, Miljöpartiet och nedlagda reaktorer.

Det kan vara bra att ha en separat tråd där fulspelet kan belysas. Ämnet är intressant.

I övrigt stängde vi ju riktigt fint igår. Uranet hade åkt i toastolen rejält utan kaozet i kz nu när alla risk on assets blir nukade.
Citera
2022-01-08, 13:27
  #1326
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
I övrigt stängde vi ju riktigt fint igår. Uranet hade åkt i toastolen rejält utan kaozet i kz nu när alla risk on assets blir nukade.
Det blir ju oerhört pikant läge om det brakar loss for real i Kazakhstan med ryska tanks och hela sovjetklabbet som en black swan event som sänker marknaden men samtidigt driver upp priser på uran och andra energikällor men samtidigt skakar de stora marknaderna.

Var hittar man top notch intervjuer/artiklar med riktiga ryss- och öststats foreign policy-experter egentligen? Känns som man behöver läsa in sig mer på sånt nu och hela grejen med Ryssland - kaz - Kina och säkerhetspolitik kring det. Jag kan inte säga att jag är nån stjärna på det där, utan kan behöva en mer nyanserad bild än ovan.

En annan tanke jag har är kring SPUT sen när uranet står i typ 100 plus och det börjar bli mer på MSM och politikerhorornas radar. Får vi ett red dawn scenario o Kaz med kineser inblandade kan det bli betydligt mer än så. Det här att Sprott då lär sitta på minst 80-100 miljoner pounds som de inte använder till nåt annat än att rigga marknaden för en säkerhets- och energipolitiskt nödvändig råvara. Kan det inte finnas risk att farbror staten gör något åt detta? Vi ser ju allt mer kommunistiska tendenser även i USA. Vi som är inne i uranbubblan bryr oss ju inte så mkt om moralen i detta men det har ju varit en del utomstående som direkt reagerat på att hela situationen är mycket märklig att nån finansfirma sitter och driver upp priser på detta sätt. Tänk er när AOC och de andra får nys om detta.

Det borde hända mer nästa vecka nu när SPUT har tjackat på sig rätt mycket igen, 1,3 Mpounds eller vad det var, de har väl bränt av hälften av stålarna och har ca 70 miljoner kvar att stacka för
Citera
2022-01-08, 14:56
  #1327
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddington75
Var också sugen på ETF'erna men orkade inte gå utanför Nordnets och Avanzas trygga vrå så har istället kammat igenom respektives ETF's holdings och tagit bort det som inte går att köpa via NN/AVZ utan att blanda in mäklare (tror jag).

Man kommer åt ca 60%. Båda ETF'erna äger därefter Kazatomprom om 10-15% så inräknat den går det att apa efter till 70-75% via AVZ/NN.

URA - Global X Uranium ETF

URNM - Northshore Global Uranium Mining ETF

Holdings som finns i båda:

Bra jobb där Paddington, har själv tänkt göra det här men har inte orkat, så finemang.
Citera
2022-01-09, 21:42
  #1328
Medlem
tartars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Det blir ju oerhört pikant läge om det brakar loss for real i Kazakhstan med ryska tanks och hela sovjetklabbet som en black swan event som sänker marknaden men samtidigt driver upp priser på uran och andra energikällor men samtidigt skakar de stora marknaderna.

Var hittar man top notch intervjuer/artiklar med riktiga ryss- och öststats foreign policy-experter egentligen? Känns som man behöver läsa in sig mer på sånt nu och hela grejen med Ryssland - kaz - Kina och säkerhetspolitik kring det. Jag kan inte säga att jag är nån stjärna på det där, utan kan behöva en mer nyanserad bild än ovan.

En annan tanke jag har är kring SPUT sen när uranet står i typ 100 plus och det börjar bli mer på MSM och politikerhorornas radar. Får vi ett red dawn scenario o Kaz med kineser inblandade kan det bli betydligt mer än så. Det här att Sprott då lär sitta på minst 80-100 miljoner pounds som de inte använder till nåt annat än att rigga marknaden för en säkerhets- och energipolitiskt nödvändig råvara. Kan det inte finnas risk att farbror staten gör något åt detta? Vi ser ju allt mer kommunistiska tendenser även i USA. Vi som är inne i uranbubblan bryr oss ju inte så mkt om moralen i detta men det har ju varit en del utomstående som direkt reagerat på att hela situationen är mycket märklig att nån finansfirma sitter och driver upp priser på detta sätt. Tänk er när AOC och de andra får nys om detta.

Det borde hända mer nästa vecka nu när SPUT har tjackat på sig rätt mycket igen, 1,3 Mpounds eller vad det var, de har väl bränt av hälften av stålarna och har ca 70 miljoner kvar att stacka för

3.5 miljarder dollar för en månad sen kvar
Citera
2022-01-10, 21:00
  #1329
Medlem
bajssprutans avatar
Inte så farlig bombning av uranusarna trots att marknaden sket i brallan som fan idag. Bullish!

Det verkar finnas kloka personer i vår regering trots allt. Artikel i Di

Citat:
Den svenska regeringen håller med EU-kommissionen om att kärnkraften kan bidra till att unionen når sina klimatmål.

Men på ett par punkter anser regeringen att förslaget borde ändras, bland annat att kärnkraften ska plockas bort ur taxonomins hållbarhetsklassning 2045.

”Vi tycker att det är fel att sätta ett stoppdatum för kärnkraften i taxonomin. Betraktar man kärnkraften som hållbar där, så torde det vara ett förhållande som kan gälla även efter 2045”, säger finansmarknadsminister Max Elger (S).

”Vi tycker att man ska utgå från huruvida kärnkraften bidrar till klimatrelaterade mål eller inte.”

Regeringen gillar heller inte kommissionens krav på att det måste finnas ett färdigt slutförvar för att investeringen ska räknas som hållbar.

Finansmarknadsminister Max Elger verkar vara ett strålande undantag från politiker överlag med en riktigt imponerande utbildning.
Citat:
Utbildning
Ekonomie Dr, HHS 2001–2007

Civilekonom, HHS 1994–2001
Inte många sossar som har en doktorsexamen i nationalekonomi med inriktning makroekonomi och tillväxtteori.
Då vet vi att det finns någon som fattar vårt prekära läge med energikris bakom spakarna.
Citera
2022-01-10, 21:49
  #1330
Medlem
Paddington75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Det verkar finnas kloka personer i vår regering trots allt. Artikel
Ja det var angenäm läsning, cynikern inombords vill kasta tårta och skrika kappvändare men en får ta det som bjuds. Mycket bra.

Kliar mig lite i huvudet kring varför han i egenskap av statsråd hakar upp sig på 2045-taket när han är väl medveten om att det är noll problem att revidera längre fram. Oceaner av tid, s.a.s. Men så länge härket inte blir fördröjt pga dylika petitesser får det väl gå an det med.
Citera
2022-01-11, 06:00
  #1331
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddington75
Ja det var angenäm läsning, cynikern inombords vill kasta tårta och skrika kappvändare men en får ta det som bjuds. Mycket bra.

Kliar mig lite i huvudet kring varför han i egenskap av statsråd hakar upp sig på 2045-taket när han är väl medveten om att det är noll problem att revidera längre fram. Oceaner av tid, s.a.s. Men så länge härket inte blir fördröjt pga dylika petitesser får det väl gå an det med.
Jag är positivt överraskad att inte alla i regeringen är lallande idioter som psycho-eyes-Strandhällskan som inte ens vet hur många reaktorer vi har. Max verkar faktiskt ha något i huvudet.

2045-taket är nog för att tydligt visa att det är värt att investera i ny kk. Bara 23 år till dess. Ska jag bygga en reaktor för miljarder vill jag ha garantier på att politikerdräggen inte får tuppjuck och ska börja avveckla direkt den 1e Januari 2046.
Citera
2022-01-13, 11:06
  #1332
Medlem
Friar Tucks avatar
Har en del uranaktier, men tror tänkte få lite mer exponering mot kärnkraft från bolag som inte producerar uran. Någon som har några tips?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in