2022-01-13, 03:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bidet2
Det är såklart att digitala saker kan ha ett värde, jag titta på en streamingtjänst därför har ju den tjänsten ett värde för mig, samma sak med ett spel. Bitcoin har noll värde för mig eller för någon annan, det enda det används till är att köpa och hoppas att någon större dåre vill köpa den igen för ett högre pris. Det är skillnaden.

Bara för att du kan skicka något till ett annat land så har det inte ett värde i sig.

Usecase 1: Innan skickade jag ofta ett par tusen kronor till min kompis i Kina genom westunion, avgift blev 200 kr. och det tog flera dagar. Men sedan 2014 har jag byt till bitcoin och det sparade jag minst 150 kr. i avgift varje gång, bitcoin landas på hans konto i okcoin exchange i 30 min, sedan kunde han sälja direkt och få pengarna betalt till hans bankkonto om några minuter. Hela processorn tog max en timme. Nu hade kina förbjudet alla exchange, men det är säkert många andra länder fortfarande ha nytta av krpto

Usecase 2: En kompis i USA har 10 bitcoin, nu kan jag låna pengar från honom då hans bitcoin kan pantsats hos coinbase och få USD some är värde av 3 bitcion, cirka 120K USD. Han vill inte sälja men nu har han kredit som kan hjälpa mig

En liten tanken från usecase 2: Även finns det ingen som vill köpa bitcoin från coinbase för ett högre pris, coinbase själv kan fortfarande få ut kredit och köpa mer bitcoin själv och driva pris högre och högre. Det är exakt hur FED gör med hus/aktie marknaden, de skapar pengar(kredit) och driva upp priset själv när ingen vill ha de när priset håller kraschar
Senast redigerad av vatten2013 2022-01-13 kl. 03:57.
2022-01-13, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatten2013
Usecase 1: Innan skickade jag ofta ett par tusen kronor till min kompis i Kina genom westunion, avgift blev 200 kr. och det tog flera dagar. Men sedan 2014 har jag byt till bitcoin och det sparade jag minst 150 kr. i avgift varje gång, bitcoin landas på hans konto i okcoin exchange i 30 min, sedan kunde han sälja direkt och få pengarna betalt till hans bankkonto om några minuter. Hela processorn tog max en timme. Nu hade kina förbjudet alla exchange, men det är säkert många andra länder fortfarande ha nytta av krpto

Usecase 2: En kompis i USA har 10 bitcoin, nu kan jag låna pengar från honom då hans bitcoin kan pantsats hos coinbase och få USD some är värde av 3 bitcion, cirka 120K USD. Han vill inte sälja men nu har han kredit som kan hjälpa mig

En liten tanken från usecase 2: Även finns det ingen som vill köpa bitcoin från coinbase för ett högre pris, coinbase själv kan fortfarande få ut kredit och köpa mer bitcoin själv och driva pris högre och högre. Det är exakt hur FED gör med hus/aktie marknaden, de skapar pengar(kredit) och driva upp priset själv när ingen vill ha de när priset håller kraschar

För det första, du är skattepliktig på dina bitcoin köp såvida du inte skänker bort dom, då blir mottagaren skattepliktig, låter som ett väldigt jobbigt sätt att skicka pengar och sen behöva deklarera. Det är så jag förstår lagen iaf.

Ditt exempel på hur coinbase kan driva priset ut i oändlighet stämmer inte, om priset sjunker nog mycket så kommer coinbase behöva sälja sina positioner i bitcoin för att täcka sina lånade positioner.

T.ex Microstrategy sitter på över 100k bitcoins, deras gav är runt 30k usd. Deras långivare kommer inte förnya lånen om btc priset ligger på 25k skulle jag gissa, microstrategy blir då tvungen att dumpa bitcoin på öppna marknaden.

Sen är inget av det du nämner unikt för bitcoin, det finns många andra kryptos som är både snabbare och billigare att skicka runt världen.
2022-01-13, 08:33
Medlem
Leastons avatar
Citat:
För det första, du är skattepliktig på dina bitcoin köp såvida du inte skänker bort dom, då blir mottagaren skattepliktig, låter som ett väldigt jobbigt sätt att skicka pengar och sen behöva deklarera. Det är så jag förstår lagen iaf.
Om allt sker på bråkdelen av en sekund, vilket det för för dom som använder Strike (tex alla som skickar hem pengar till tex El Salvador och liknande länder) så blir det inte en skattefråga.

Istället för att dessa fattiga människor skall betala 100 tals kronor för varje transaktion, som tar lång tid och att dom dessutom måste bege sig till närmaste bankkontor som kan vara flera mil bort, så får dom allt till sin telefon, direkt och gratis och dom kan spendera det direkt.

Det är svårt för oss i I-länder att ta in storheten i detta, men det finns hundratals miljoner människor som kommer kunna få ett mycket bättre liv när detta sprider sig allt mer.

Ja, du kan uppfinna bidet2 krypto, som gör samma sak men lycka till att få någon spridning av denna krypto...
2022-01-13, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Om allt sker på bråkdelen av en sekund, vilket det för för dom som använder Strike (tex alla som skickar hem pengar till tex El Salvador och liknande länder) så blir det inte en skattefråga.

Istället för att dessa fattiga människor skall betala 100 tals kronor för varje transaktion, som tar lång tid och att dom dessutom måste bege sig till närmaste bankkontor som kan vara flera mil bort, så får dom allt till sin telefon, direkt och gratis och dom kan spendera det direkt.

Det är svårt för oss i I-länder att ta in storheten i detta, men det finns hundratals miljoner människor som kommer kunna få ett mycket bättre liv när detta sprider sig allt mer.

Ja, du kan uppfinna bidet2 krypto, som gör samma sak men lycka till att få någon spridning av denna krypto...

Urfattiga människor har inte råd med wallets, smartphones, eller internet.

Sen kan bitcoins transaktionskostnader gå upp och ner från flera hundra kronor till 20 kronor.

Anledningen varför det tar lång tid och kostar en avgift att skicka pengar via banken är inte teknologiska orsaker, det är regleringar som skapar dessa tids och penningkostnader.

Tror du inte krypto får samma typer av regleringer i framtiden om det skulle bli stort?
2022-01-13, 09:05
Medlem
Leastons avatar
Citat:

Det skall dock sägas att ovan use case ändå inte är någonting mot att företagen kan göra motsvarande. Istället för att betala miljarder i avgifter till banker för att nyttja deras tjänster så gör dom det lika gratis och blixtsnabbt, helt utan 3:e part som skall ha betalt.

Att vara företag och operera i Sydamerika, Turkiet, Grekland eller Asien är förenat med livsfara. Dels för att man inte har någon aning om vad den inhemska valutan är värd en vecka senare och dels för att man inte har någon aning om vad regeringen får för sig att göra. Det är inte ovanligt att regeringar i sådana länder stoppar pengar från att lämna landet (eller växlas in från den rasande inhemska valutan till dollar).

Kan dessa företag istället ha full kontroll på sina värden genom Bitcoin så blir det en helt annan risk för dessa. Att minska risker i finansvärlden kan betyda miljoner, om inte miljarder, i vinster.

När finansvärden skyfflar miljarder, med instant settlement (istället för 2-15 dagar clearing), helt gratis, så finns det ingen hejd hur stor Bitcoin kommer kunna bli.
Senast redigerad av Leaston 2022-01-13 kl. 09:15.
2022-01-13, 09:11
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Alla "urfattiga" i El Salvador har både mobiltfn och internet.

Det finns +700 miljoner internetuppkopplade telefoner i "urfattiga" afrika.
Citat:
Sen kan bitcoins transaktionskostnader gå upp och ner från flera hundra kronor till 20 kronor.
Med strike skickar du gratis via Bitcoin nätverket. Läs vad jag skriver.

Citat:
Anledningen varför det tar lång tid och kostar en avgift att skicka pengar via banken är inte teknologiska orsaker, det är regleringar som skapar dessa tids och penningkostnader.
Likväl så tar det lång tid och kostar pengar, oavsett varför. Med strike går det blixsnabbt och det är helt gratis..

Citat:
Tror du inte krypto får samma typer av regleringer i framtiden om det skulle bli stort?
Det kommer regleras, till det bättre då Bitcoin kommer bli lättare och mindre riskabel för den vanliga användaren att använda. Jag ser fram emot detta.
2022-01-13, 09:29
Medlem
Leastons avatar
Vi tar en repetition för bidet2

Vad har Bitcoin för värde?

Den är decentraliserad, det finns ingen som kan bestämma sig för att spä ut värdet eller ändra på attributen.
Den är okonfiskerbar, en myndighet kan inte beslagta eller frysa dina Bitcoins.
Den är ocensurerbar, ingen kan stoppa dig från att göra de transaktioner du vill göra
Den är delbar, du kan skicka en halv Bitcoin eller en tusendels Bitcoin.
Den är tillgänglig, du kan när som helst göra transaktioner var som helst.
Den är portabel, du kan ta med dig värden för flera miljarder var som helst genom att memorera 12 ord i huvudet.
Den är otroligt säker och otroligt svår att hacka eller manipulera.
Den är programmerbar, du kan programmera in smarta kontrakt och 2:a lagerslösningar ovanpå Bitcoin lagret.
Den är otroligt sällsynt. Det finns bara 21 miljoner Bitcoin i hela universum och inget kan ändra på detta.
Den är robust och tålig, den ruttnar inte eller på annat sätt åldras över tid.
Den är verifierbar, vem som helst kan sätta upp en egen nod om man inte vill förlita sig på extern part.
Den är fungibel, en Bitcoin i Tyskland är samma som en Bitcoin i Japan och som en Bitcoin i Boliva.

Om man inte förstår att allt detta ger ett enorm mängd användningsområden och därför ett enormt värde till Bitcoin, så är det troligtvis för att man inte förstår den verkliga innebörden av "pengar" eller "transaktioner". Man tror att det börjar och slutar med ett mynt som tas upp ur en läderplånbok och stoppas ner i en kassaapparat som betalning för typ en potatis.
2022-01-13, 10:58
Medlem
Citat:
Betalningen till tredjeparten sker i bitcoin, skatteverket vill dock inte ha några ponzicoins.
Om det varit "ponzicoins" hade väl Skatteverket inte ens tagit emot betalning via tredjepart även om dom direkt växlar till fiat

Chef på Skatteverket: "Hmm vi kanske borde låta folk betala sin skatt med pengar dom fått via ett pyramidspel"
Senast redigerad av david-taxi 2022-01-13 kl. 11:09.
2022-01-13, 11:05
Medlem
Citat:

Jo, det finns smartphones och Internet i fattiga länder där folk inte ens har bankkonto.

Nej, det är inte regleringarna som gör att det tar tid. Det är bristen på likviditet. Skickar jag pengar till USA via banken så skickar inte min bank några pengar. Dom skickar ett meddelande. Pengarna måste redan finnas på mottagarens bank.
2022-01-13, 11:17
Medlem
Citat:
Vi tar en repetition för bidet2

Vad har Bitcoin för värde?

Den är decentraliserad, det finns ingen som kan bestämma sig för att spä ut värdet eller ändra på attributen.
Den är okonfiskerbar, en myndighet kan inte beslagta eller frysa dina Bitcoins.
Den är ocensurerbar, ingen kan stoppa dig från att göra de transaktioner du vill göra
Den är delbar, du kan skicka en halv Bitcoin eller en tusendels Bitcoin.
Den är tillgänglig, du kan när som helst göra transaktioner var som helst.
Den är portabel, du kan ta med dig värden för flera miljarder var som helst genom att memorera 12 ord i huvudet.
Den är otroligt säker och otroligt svår att hacka eller manipulera.
Den är programmerbar, du kan programmera in smarta kontrakt och 2:a lagerslösningar ovanpå Bitcoin lagret.
Den är otroligt sällsynt. Det finns bara 21 miljoner Bitcoin i hela universum och inget kan ändra på detta.
Den är robust och tålig, den ruttnar inte eller på annat sätt åldras över tid.
Den är verifierbar, vem som helst kan sätta upp en egen nod om man inte vill förlita sig på extern part.
Den är fungibel, en Bitcoin i Tyskland är samma som en Bitcoin i Japan och som en Bitcoin i Boliva.

Om man inte förstår att allt detta ger ett enorm mängd användningsområden och därför ett enormt värde till Bitcoin, så är det troligtvis för att man inte förstår den verkliga innebörden av "pengar" eller "transaktioner". Man tror att det börjar och slutar med ett mynt som tas upp ur en läderplånbok och stoppas ner i en kassaapparat som betalning för typ en potatis.

Inget av det du räknar upp är unikt för bitcoin, det finns kryptovalutor som delar attribut. Det kan skapas ett oändligt antal kryptovalutor med exakt samma attribut eller bättre.
2022-01-13, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Jo, det finns smartphones och Internet i fattiga länder där folk inte ens har bankkonto.

Nej, det är inte regleringarna som gör att det tar tid. Det är bristen på likviditet. Skickar jag pengar till USA via banken så skickar inte min bank några pengar. Dom skickar ett meddelande. Pengarna måste redan finnas på mottagarens bank.

Googla "why do international transfers take so long" så får du läsa att fraud prevention är anledningen för att det tar tid.
2022-01-13, 11:23
Medlem
Citat:
Inget av det du räknar upp är unikt för bitcoin, det finns kryptovalutor som delar attribut. Det kan skapas ett oändligt antal kryptovalutor med exakt samma attribut eller bättre.
Ja, du kan kopiera koden och skapa Bitcoin 2.0, men varför skulle folk byta till något som bara namnet skiljer dom åt? Folk är redan överens om att BTC är det som ska användas (for now).

"Bitcoin 2.0" måste vara mycket bättre än BTC för att folk ska vilja byta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in