2022-01-11, 17:25
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Skulle bli mycket förvånad om man skulle haka på NGSW. Det blir nog ett 10+ år gammalt vapen i 5.56 NATO man köper in och döper till AK6.
Citera
2022-01-12, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Skulle bli mycket förvånad om man skulle haka på NGSW. Det blir nog ett 10+ år gammalt vapen i 5.56 NATO man köper in och döper till AK6.
Är det något speciellt vapen du tänker på?

Man har sagt att självskyddsvapen ska vara i 5.56 och inget annat vapen ska köpas in i den kalibern. Vilket delvis är synd då ett vapen i 5.56 med ca 14 tums pipa kunde ha varit ett alternativ.

För att i stället bara köpa in den i 7.62 med 14-16 tums pipa. Där den då ska ha möjlighet att konverteras om lätt. Genom att bara byta pipa i åtminstone två av tre tilltänkta kalibrar. Vilket redan finns möjligheter i 5.56 som kan konverteras upp i större kulor.

Med NGSW har man väl bara två vapentillverkare som går vidare.

Estland köpte sina tre vapen alternativ med två i 5.56 och ett i 7.62 från samma tillverkare.
Senast redigerad av slurppen 2022-01-12 kl. 13:40.
Citera
2022-01-12, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Man har sagt att självskyddsvapen ska vara i 5.56 och inget annat vapen ska köpas in i den kalibern. Vilket delvis är synd då ett vapen i 5.56 med ca 14 tums pipa kunde ha varit ett alternativ.
Jag har bara hört att det lutar åt det. Finns det skrivet beslut på det, tänker att vi är ganska långt ifrån upphandling?
Citera
2022-01-12, 15:04
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Är det något speciellt vapen du tänker på?

Med NGSW har man väl bara två vapentillverkare som går vidare.

Ja det rimligaste vore väl att vänta och se vilket jänkarna godkänner genom sina rigorösa tester och sen haka på.

Anledningen till att man öht väljer att modernisera är ju att det som ligger närmast i tiden framöver inte är gerillakrigare i lakan utan soldater med modernare kroppsskydd som står emot 5.56 och 7.62.

Här är i jämförelse en sovjetisk skottsäker väst från 80-talet.

https://youtu.be/MbPT9z_RzYA

https://equipment.fandom.com/wiki/6B5-15_Vest

Ryssarna lär ha bättre doningar idag, vad Kineserna har vette fan.

I vilket fall är det att hoppa på ett tåg som gått med ammunition från Led Zeppelins tid.
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2022-01-12 kl. 15:08.
Citera
2022-01-12, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strv122b
Jag har bara hört att det lutar åt det. Finns det skrivet beslut på det, tänker att vi är ganska långt ifrån upphandling?
Michaels Frisell har uttalat sig i officerstidningen i oktober. Där han nämner De fyra vapnen. prickskyttegevär, Skarpskyttegevär Självskyddsvapen och en automatkarbin.
Länk till officerstidningen finns nertill i denna länk.
https://sempermiles.se/forsvarsnyheter-om-mtrl/nya-eldhandvapensystem-ar-nara-forestaende/

Jag trodde också det skulle ta nåra år. Men fått svaret från en som säger sig vara insatt att beslut och införande har skjutits fram några år tidigare. Enligt honom börjar vapen levereras 2024. Där de nya automatkarbiner ska börja levereras till hemvärnet som är sist 2028.

Där man har som uppdrag att köpa ett befintligt färdigt vapen utan allt för stora förändringar. Där enligt honom vill man ha att det blir ett vapen SSV i runt 10 tums pipa och ca ett kg lättare än ak5C.
Den andra automarkarbien blir med 14-16 tumspipa i kaliber 7.62. Men som ska vara förberedd att lätt kunna anpassas om det blir en annan kaliber där det är möjligt att byta den till två av tre aktuella kalibrar som nu kan vara aktuella.
Citera
2022-01-12, 21:59
Medlem
Citat:
Michaels Frisell har uttalat sig i officerstidningen i oktober. Där han nämner De fyra vapnen. prickskyttegevär, Skarpskyttegevär Självskyddsvapen och en automatkarbin.
Länk till officerstidningen finns nertill i denna länk.
https://sempermiles.se/forsvarsnyheter-om-mtrl/nya-eldhandvapensystem-ar-nara-forestaende/

Jag trodde också det skulle ta nåra år. Men fått svaret från en som säger sig vara insatt att beslut och införande har skjutits fram några år tidigare. Enligt honom börjar vapen levereras 2024. Där de nya automatkarbiner ska börja levereras till hemvärnet som är sist 2028.

Där man har som uppdrag att köpa ett befintligt färdigt vapen utan allt för stora förändringar. Där enligt honom vill man ha att det blir ett vapen SSV i runt 10 tums pipa och ca ett kg lättare än ak5C.
Den andra automarkarbien blir med 14-16 tumspipa i kaliber 7.62. Men som ska vara förberedd att lätt kunna anpassas om det blir en annan kaliber där det är möjligt att byta den till två av tre aktuella kalibrar som nu kan vara aktuella.
Ja det börjar hända saker generalerna Frisk och Bydén är duktiga på att driva framåt

Hur funkar det att borra upp en 5.56 till 6.8 och hur ser piplängderna ut som kortast för 6.8?
Citera
2022-01-12, 22:14
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Citat:
Ja det börjar hända saker generalerna Frisk och Bydén är duktiga på att driva framåt

Hur funkar det att borra upp en 5.56 till 6.8 och hur ser piplängderna ut som kortast för 6.8?

Beror väl lite på vilken 6,8 du menar. Den som fanns med i projektet i USA med förhöjd penetration är ju knappast aktuell då den närmast är som en 7,62 i patronstorlek och med ännu högre tryck. Kör man en sån i en 5,56-bössa så lär det bli jobbigt
Citera
2022-01-12, 22:28
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:

Ett krav blir att systemet blir modulärt. Det ska tillåta kaliberbyte utan fler modifieringar än att att pipa/patronläge och slutstyckshuvud byts - vilket ska kunna göras av vapentekniker.

Det finns MOTS som klarar dessa krav, så det är inget kostnadsdrivande.
Citera
2022-01-12, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IdiAminsKusin
Beror väl lite på vilken 6,8 du menar. Den som fanns med i projektet i USA med förhöjd penetration är ju knappast aktuell då den närmast är som en 7,62 i patronstorlek och med ännu högre tryck. Kör man en sån i en 5,56-bössa så lär det bli jobbigt
Jag fattar oxå att man kan hitta någon pistolammunition i 6.8mm från 1896 som inte funkar utan nu menade jag om det nu inte var underförstått 6,8 eller 6,5 i de kalibrar som har pratat om att ersätta 7.62/5.56
Citera
2022-01-12, 23:09
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Citat:
Jag fattar oxå att man kan hitta någon pistolammunition i 6.8mm från 1896 som inte funkar utan nu menade jag om det nu inte var underförstått 6,8 eller 6,5 i de kalibrar som har pratat om att ersätta 7.62/5.56

Ja, och det förstår jag. Och givet att man menar 6,8 SPC så funkar den i en låda för 5.56 ...medans en 6,8x51 kommer att få fasligt trångt och övertryck i en vanlig AR15. Det är ju så att båda dessa kalibrar pratats om i ersättandet av 5,56
Citera
2022-01-13, 07:58
Medlem
Citat:

Vad jag fattat från YT och en hel del artiklar är att 6.5 Grendel är det starkaste du kan få in i AR-15 systemet. Bottendiametern är egentligen för stor men det håller med bra komponenter efter vad jag läst. Allt jag läst säger att Creedmoor kräver AR-10. 6.8x51 och Creedmoor har ju större base diameter och mynningsenergi.

Det skulle ju gå att borra upp en 5.56 AR-10 men vad jag har sett är alla 5.56 baserade på AR-15.

Nu förutsatte jag system AR men det verkar ju vara det som alla talar om.
Citera
2022-01-13, 08:43
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Vad jag fattat från YT och en hel del artiklar är att 6.5 Grendel är det starkaste du kan få in i AR-15 systemet. Bottendiametern är egentligen för stor men det håller med bra komponenter efter vad jag läst. Allt jag läst säger att Creedmoor kräver AR-10. 6.8x51 och Creedmoor har ju större base diameter och mynningsenergi.

Det skulle ju gå att borra upp en 5.56 AR-10 men vad jag har sett är alla 5.56 baserade på AR-15.

Nu förutsatte jag system AR men det verkar ju vara det som alla talar om.
Vilka andra krigsmakter satsar på 6,5 Creedmoor? 5,56 och 7,62 är det som gäller tills USA byter till något annat ( om de byter dvs).
Hela poängen med 6,8x51 är att få tillräcklig kraft för att ta sig igenom moderna kroppsskydd.
Rimligen gör 7,62 samma jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in