2022-01-12, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FitnessAndWorkout
Ja Gotland är det ju första dom tar. Vad jag hört har ryssarna runka länge till tanken på annektera Gotland.

Ja jag tror det är 30.000 soldater i Sverige och inte fullt så många reservsoldater så 50.000 låter rimligt.

Jag tror Ukrainas 255.000 soldater avskräcker ryssland då Nato skickar vapen dit. Det tar 3 anfallare för att döda 1 försvarare brukar man säga så jag förstår inte på fullaste allvar hur någon tror de ska anfalla ukriana då Biden skicka dit vapen för flera miljarder senaste veckorna. Samt drönare från Turkiet.

Kanske det med Ukraina är bara ett sätt för att mörka och finta att man ska ta över Sverige? Dom är väll sur på oss än att vi släppte in tyskar i Sverige under ww2. Hämd på g?
2022-01-12, 23:12
Medlem
Jag blir så less denna regering. Antingen är man med i Nato eller så tar man helt avstånd från nato efter att ryssen säger att man kommer invadera Sverige om man inte slutar alla samarbeten. Då är man så jävla dum så man säger till ryssen att man vill fortsätta samarbeta med Nato? Alltså va??
2022-01-12, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmedenBruno
Är det någon som har plus artikeln som vet mer?

Tror mest att det är för att provocera och visa upp att dom får göra som dom vill utan några större konsekvenser. Vi har sett Ryssland provocera i Östersjön tidigare och kommer förmodligen de mer utav dom.

De skiter i Sverige men Gotland kan vara intressant. De vill skydda Northstream. De vill hindra att Nato får avfyrningsramper för kärnvapen nära dem. Ryssland (liksom Kina) vill ta igen länder de en gång haft makten över och där det bor många ryssar (resp kineser).

Ukraina och Belarus är därför viktigt för ryssarna. Baltstaterna skulle kunna ligga pyrt till. Polen och Östtyskland not so much. Sverige är ointressant.
2022-01-12, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tejprulle55
Under natten till idag har 3 ryska landstigningsfartyg seglat in på Östersjön. Varför?! Kommer ryssarna invadera Sverige? Behöver vi vara oroliga, vad tror ni??

Informationen jag läst finns här:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0G0A46/bilder-har-seglar-ryska-landstigningsfartyg-in-i-ostersjon

Vi har inget att sätta emot så kommer ryssen att invadera så kör vi samma taktik som mot muslimen. Vi rullar över på rygg och visar strupen. Works everytime!
2022-01-12, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
De skiter i Sverige men Gotland kan vara intressant. De vill skydda Northstream. De vill hindra att Nato får avfyrningsramper för kärnvapen nära dem. Ryssland (liksom Kina) vill ta igen länder de en gång haft makten över och där det bor många ryssar (resp kineser).

Ukraina och Belarus är därför viktigt för ryssarna. Baltstaterna skulle kunna ligga pyrt till. Polen och Östtyskland not so much. Sverige är ointressant.

Varför skulle dom inte vilja invadera Sverige? Det är väll kul.. för dom..

Men jag har svårt att förstå om resten av världen bara ser på. Finland och Sverige är 2 länder bland dom högsta BNP per capita, det är väll bara kapitalist USA några skatteparadis och oljeländer som har bättre BNP per capita än Sverige och Finland.
2022-01-12, 23:23
Avstängd
Det är internationellt vatten så varför skall inte Ryssland få köra runt med sina fartyg mellan sina egna hamnar?
2022-01-12, 23:24
Medlem
Citat:
Varför skulle dom inte vilja invadera Sverige? Det är väll kul.. för dom..

Men jag har svårt att förstå om resten av världen bara ser på. Finland och Sverige är 2 länder bland dom högsta BNP per capita, det är väll bara kapitalist USA några skatteparadis och oljeländer som har bättre BNP per capita än Sverige och Finland.

Vi sitter också på en av världens största urantillgångar (säg inte detta högt). Men uran vore nice när världen ska gå 100% kärnkraft.
2022-01-12, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KeepYourHeadUp4
Vilket förräderi prat. Heter du månne Stig?

Gotland är ett strategiskt mål i Östersjön och att Sverige inte mobiliserar eller ökar sin närvaro på ön är för mig helt ofattbart.

De fyller på luftvärn och det mobila kustartilleriet i skrivandets stund..
2022-01-12, 23:30
Medlem
Men jag har kollat på detta mycket på Youtube senaste tiden, mer än någon här. Och min analys är: JA ryssland kommer invadera Sverige och/eller Finland. Mest troligt Sverige för vi inte har en nato-opotion som Finland.

Varför?

Jo för Vladimir, den store folkvalde presidenten, säger att det är säkerhetsläget i norra Europa som avgörs hurvida Sverige och Finland kommer ta totalt avstånd från nato eller inte, han säger att det är en säkerhetsrisk för hans land om vi 2 länder har kontakt med nato, och han måste då vidta åtgärder, det Sverige gjorde var då att meddela ryssland att vi vill fortsätta samarbeta med nato.

Ryssland är inga terrorister, dom är bara dumma, spela med lite och gå sen med i nato hastigast hade varit en bra idé va?

Men vi män mellan 18-55år får väll åka på arbetsläger i Sibirien, oroa er inte.
2022-01-12, 23:34
Medlem
cirkuspoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tejprulle55
Under natten till idag har 3 ryska landstigningsfartyg seglat in på Östersjön. Varför?! Kommer ryssarna invadera Sverige? Behöver vi vara oroliga, vad tror ni??

Informationen jag läst finns här:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0G0A46/bilder-har-seglar-ryska-landstigningsfartyg-in-i-ostersjon

Rus, föregångaren till Ryssland startade på 800-talet och styrdes av Varangi, svenska vikingar. Sedan dess har vi försökt spöa varandra med rättså jämna mellanrum med stor entusiasm. Vem slogs vi med sist? Gissa vem vi kommer slåss med härnäst?
2022-01-12, 23:36
Medlem
Citat:
Kanske det med Ukraina är bara ett sätt för att mörka och finta att man ska ta över Sverige? Dom är väll sur på oss än att vi släppte in tyskar i Sverige under ww2. Hämd på g?

Känns inte som att det är en tillfällighet att detta händer just när läget med Ukraina trappas upp.
Kanske är jag paranoid men jag har sagt länge att ww3 kommer att bli ett faktum inom en snarare framtid och det här är väl ett steg i den riktningen? Känns inte bra!!
2022-01-12, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det är internationellt vatten så varför skall inte Ryssland få köra runt med sina fartyg mellan sina egna hamnar?

Ja och folk på flashback verkar ju inte veta om kaliningrad. Kan ju vara så att dom bara är ute på tur.

Men dom har varit länge och spejjat på Sverige. Nog är dom sugen nog. Akta mannen Akta mannen Akta Akta Akta mannen som 1cuz sjunger.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in