2022-01-12, 20:06
Medlem
Jim-Joness avatar
Grannen som har dragit trewatt från hennes carport för att minimera sinna elkostnader?
Citera
2022-01-12, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedster
Ännu en dumfitta.... hur många år har det inte varit dyrt med eluppvärmning?! Bara installera något annat eller deluppvärmning med andra energislag

Under 2020 betala jag i snitt någonstans kring 10-15 öre/kwh för det rörliga. I april 2020 var snittet 0,6 öre/kwh. Vet inte om jag kallar det dyrt.
Citera
2022-01-12, 20:10
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jim-Jones
Grannen som har dragit trewatt från hennes carport för att minimera sinna elkostnader?

Villa på 135 kvadrat elektriska element i varje rum . Dvs direktverkande el.

Vad innebär direktverkande el?
Direktverkande el innebär att man har el-element, som omvandlar el till värme. Energimässigt innebär detta att du får lika mycket energi i form av värme, som den energi som förbrukas (el).
Citera
2022-01-12, 20:13
Medlem
Jim-Joness avatar
Du missar detaljen att hon förväntade sig en ökning med några tusen kronor från den elräkning hon brukar få vilket innebär att hon inte har förbrukat något så värst mycket mer el. Sedan kan hon så klart bo på en plats som det har varit OSEDVANLIGT kyligt på under december månad. Men ändå, 20 000 kronor.
Citera
2022-01-12, 20:20
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jim-Jones
Du missar detaljen att hon förväntade sig en ökning med några tusen kronor från den elräkning hon brukar få vilket innebär att hon inte har förbrukat något så värst mycket mer el. Sedan kan hon så klart bo på en plats som det har varit OSEDVANLIGT kyligt på under december månad. Men ändå, 20 000 kronor.

Kanske har bastuaggregat också mycket bastubadande är inte billigt.
Citera
2022-01-12, 20:29
Medlem
HarryManbacks avatar
Jag som tyckte mina 3K var högt. Har ju mineat dygnet runt sedan förra året. Går plus ändå trots elräkningen.

Hur många farmer har Anna tro?

Eller så har hon direktverkande el, antar hon bor i villa...
Citera
2022-01-12, 20:31
Medlem
HarryManbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Direktverkande el är en riktig pengasluk. Även en julavärmepump för 10 lax inklusive installation ger iaf 3x i det klimatet.

Man får tänka lite och inte kräma på som om det vore 1985. Konsekvenserna av flera decennium av dumma beslut börjar tyvärr få konsekvenser. Bullish för Nibe.

Tumme upp för den analysen. NIBE är en väldigt trevlig aktie .
Citera
2022-01-12, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Man betalar bara nätavgiften varje kvartal och det man förbrukar varje månad .

”Man” helt fel förstås, jag har tex månadsräkning från vattenfall för nätavgiften. Förvisso eftersom jag bad om det.
Citera
2022-01-12, 21:21
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Man betalar bara nätavgiften varje kvartal och det man förbrukar varje månad .

Fel ja.
Har månadsfaktura från vattenfall för nätet. Min elleverantör har kvartalsfaktura.
Citera
2022-01-12, 21:24
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Fel ja.
Har månadsfaktura från vattenfall för nätet. Min elleverantör har kvartalsfaktura.

Ok jag har tvärtom .Elförbrukning månadsvis och nätavgiften kvartalsvis.
Citera
2022-01-12, 21:30
Medlem
Jag betvivlar inte hennes historia, fick själv en riktig käftsmäll när jag kikade på min decemberfaktura. 2kr/kWh före skatt och avgifter. Dra åt helvete!
Citera
2022-01-12, 21:35
Medlem
Raggarspinns avatar
Annas horribla förbrukning av el är en av anledningarna till elbrist och höga elpriser i Sverige. Och de ska regeringen kompensera med 2000kr. 8200kwh för en liten villa på 135kwh i december!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in