2022-01-12, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Hanna Öberg och även Kruger var 74 och etta i början av säsongen.

Och? Så du menar att det var därför det var logiskt att låta Ponsi köra mixstafetten? Förstår inte riktigt vad du vill ha sagt.
Citera
2022-01-12, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pg46
Sara er allerede bedre enn Tilda (og Ella Halvarsson), og med mye høyere potensiale. Jeg ville ihvertfall aldri latt dem stå i veien for hennes utvikling.

Det kan jag hålla med om, men det är ingen som kommer stå i vägen för någon i det här fallet, det finns gott om resurser i svenskt skidskytte numera. När Sara går upp i A-landslaget tror jag till stor del beror på när hon är klar med skolan och kan flytta upp till Östersund.

Nu får vi se när man väljer att ge henne en världscupchans. Antholz hade varit logiskt, men samtidigt är jag inget stort fan av att skicka upp juniorer på hög höjd som första tävling utan acklimatisering. Det brukar inte gå så bra. Därför är jag i nuläget lite mer inriktad på att hon fortsätter jobba på i IBU-cupen och EM, så att hon troligtvis säkrar en friplats till världscupavslutningen i Holmenkollentrots att hon behöver stå över några tävlingar när det är JVM. Där vore det desto roligare att se henne åka.
Citera
2022-01-12, 14:15
Medlem
Vad tror vi om stina idag?

Jag säger 2 bom och en 22 plats.
utan att ens att ha slagit på tv och sett vad det rä för väder där.
Citera
2022-01-12, 14:34
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Det kan jag hålla med om, men det är ingen som kommer stå i vägen för någon i det här fallet, det finns gott om resurser i svenskt skidskytte numera. När Sara går upp i A-landslaget tror jag till stor del beror på när hon är klar med skolan och kan flytta upp till Östersund.

Nu får vi se när man väljer att ge henne en världscupchans. Antholz hade varit logiskt, men samtidigt är jag inget stort fan av att skicka upp juniorer på hög höjd som första tävling utan acklimatisering. Det brukar inte gå så bra. Därför är jag i nuläget lite mer inriktad på att hon fortsätter jobba på i IBU-cupen och EM, så att hon troligtvis säkrar en friplats till världscupavslutningen i Holmenkollentrots att hon behöver stå över några tävlingar när det är JVM. Där vore det desto roligare att se henne åka.
Var väl hög höjd i Obertillach? Och där åkte hon snabbt.
Citera
2022-01-12, 16:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Rimligt.

Det var kanske inte så rimligt att köra Stina idag om du tänker efter. Bettan hade inte gjort det sämre.. Både Erdal och Botet fick ännu en chans idag efter deras insatser i IBU-cupen..Rimligt..
Citera
2022-01-12, 16:57
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pg46
Sara er allerede bedre enn Tilda (og Ella Halvarsson), og med mye høyere potensiale. Jeg ville ihvertfall aldri latt dem stå i veien for hennes utvikling.

Kan inte vara särskilt svårt att vara bättre än någon som heter Halvarsson.
Citera
2022-01-12, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Vad tror vi om stina idag?

Jag säger 2 bom och en 22 plats.
utan att ens att ha slagit på tv och sett vad det rä för väder där.

93.e plats, nu borde olympiska kommittén ta ut henne till OS och sedan kan hon få köra alla 4 sträckorna i OS stafetten
Citera
2022-01-12, 18:02
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hankypanky14
Det var kanske inte så rimligt att köra Stina idag om du tänker efter. Bettan hade inte gjort det sämre.. Både Erdal och Botet fick ännu en chans idag efter deras insatser i IBU-cupen..Rimligt..

Högberg sköt fyra bom idag och var 1 minut och 14 sekunder efter Sara Andersson i ren åktid samt 35 sekunder i åktid efter tyskan Hettich som förra veckan var 56:a i sprinten i Oberhof. Stina däremot har fyra topp-20-placeringar i världscupen denna säsong och då har hon inte åkt alla världscuptävlingar. Obegripligt hur man kan tycka att Högberg borde ha fått chnsen istället för Stina.
Citera
2022-01-12, 18:19
Medlem
Vad som är det värsta är egentligen inte bommarna på skjutvallen.Såsom Nilsson själv konstaterar så kommer skyttet att vara av betydligt varierande kvalite..och det är inte speciellt underligt givet den korta tid som hon ägnat åt skidskytte.

Med farten i ren skidåkning gäller inte ovanstående omsvepning dock.
Det är inget snack om saken att Stina tappat oerhört mycket i spåret.
Att idag se henne bli ifrånåkt av den svaga norskan Femsteinevik var bedrövligt att se.

Jag fattar inte hur det kan ha gått så illa.Hon åker ju som en halvdrucken pensionär.Hennes teknik i fria stilen ser fumlig ut och att hon inte levererar i åkfart,alls..vad man kunde anta att hon skulle göra är faktamässigt fastslaget.

Kort sagt..gör Stina inte något åt sin skidåkning som resulterar i en distinkt kvalitetsökning så är hon dömd på förhand i sporten skidskytte.Idag var det patetiskt att se henne i spåret.
Citera
2022-01-12, 19:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Högberg sköt fyra bom idag och var 1 minut och 14 sekunder efter Sara Andersson i ren åktid samt 35 sekunder i åktid efter tyskan Hettich som förra veckan var 56:a i sprinten i Oberhof. Stina däremot har fyra topp-20-placeringar i världscupen denna säsong och då har hon inte åkt alla världscuptävlingar. Obegripligt hur man kan tycka att Högberg borde ha fått chnsen istället för Stina.

Kan bara konstatera att Stina på två tävlingar gått från 5:e plats till 44: e plats på 3 skjutningar..och åkte in på 93:e plats idag. Detta i ett lag med bättre bredd än Norge, Frankrike och Tyskland.( enligt dig). Så en åkare som gör sådana här resultat i ett världslag skall inte kunna petas..hmmm

Då har verkligen Lukas bestämt sig..
Citera
2022-01-12, 19:32
Medlem
Tatt i betraktning at Sverige stillte med rent junior lag så gjorde guttene det også bra i IBU cupen, 3 stykker på de første 32 plassene, med Alfred Eriksson på 22 plass som best.

Nedturen var jo Erik Larsson som endte på 92 plass med 13!!! strafferunder.
Citera
2022-01-12, 19:52
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hankypanky14
Kan bara konstatera att Stina på två tävlingar gått från 5:e plats till 44: e plats på 3 skjutningar..och åkte in på 93:e plats idag. Detta i ett lag med bättre bredd än Norge, Frankrike och Tyskland.( enligt dig). Så en åkare som gör sådana här resultat i ett världslag skall inte kunna petas..hmmm

Då har verkligen Lukas bestämt sig..

Det går väl lite upp och ner för alla. Hanna Öberg var ju typ 78:a i sitt första världscuplopp för säsongen. Inte oväntat att Stina som är så pass ny som skidskytt är ojämn. Men rimligt att Mona, Stina och Skottheim får göra upp om de två sistaplatserna till OS. Och jag tycker inte Högberg har visat en sådan nivå att man nu skulle blanda in henne helt plötsligt i denna kamp (särskilt inte med det hon presterade idag).

Om du inte tycker Sverige har bäst bredd när man tittar på topp-6 i varje nation så får du gärna tala om vilken nation du tycker har bäst bredd och på vilka grunder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in