2022-01-12, 18:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kate80
Inte ens min mamma som har KOL, är 70+ och har allmänt dålig hälsa och immunförsvar blev särskilt sjuk. Hon visste inte ens om eller misstänkte att hon hade Covid utan fick reda på det när hon besökte sjukhuset av andra orsaker. Känner många som har eller haft covid och alla är eller var lindrigt sjuka. Vad är det för folk du känner egentligen?

Det är skrämselpropaganda eftersom den absoluta majoriteten inte blir särskilt sjuka. Det är ett fåtal som behöver vård. Om du inte är i riskgrupp kommer du med stor sannolikhet att klara covid bra och är du i riskgrupp kommer du att med stor sannolikhet klara covid bra om du är vaccinerad. Inget att oroa sig för.

Bra att det gick bra för din mamma. Viruset tycks ha blivit snällare. Vaccinen gör nog god nytta också. Bara hoppas det går bra som sagt.
Citera
2022-01-12, 18:47
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Testat positivt idag för corona. Så det var nog en så kalla co-infection. Covid banade vägen för bakterier när immunförsvaret var upptaget med annat.

Du skall nog ställa dig frågan vad det är som poppar upp när ditt immunförsvar belastas med annat (covid). Det är inte normalt med undertryckta symtom som kanske skulle kunna leda till blodförgiftning. Se till att du blir utredd!
Citera
2022-01-12, 18:54
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Sverige har redan drabbats hårt under pandemin, framför allt förra året. Skadan är redan skedd.

Vad menar du? Det är siffror för hela perioden..
Citera
2022-01-12, 18:59
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Du menar så att vi får det som i många forna öststater där vaccinationstäckningen ofta är låg??

Problemet är säkert onte att det ligger 100 covidsjuka på IVA utan att det ligger ytterligare 100 patienter på IVA utöver det vanliga.

Vill vi klara alla patienttoppar utan att det märks är det ju bara att höja skatten, men ofta är just skattehöjningar inte så populärt bland väljarna.

För mig som skattebetalare så handlar det väldigt mycket om VAD pengarna används till.
Om någon ville höja skatten för mig med några hundratusen som skall gå enbart till vården och jag vet att resten av mina skattepengar går till vettiga saker, hade jag inte gnällt en sekund.

Nu är det lite si och så med vart pengarna spenderas.. Enligt mig iaf
Citera
2022-01-12, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Sverige har redan drabbats hårt under pandemin, framför allt förra året. Skadan är redan skedd.

Ja, Sverige blev ramt hårdt frem for alt i starten af pandemien.
Fra The Economist artiklen
Countries in northern Europe have generally experienced much lower mortality rates throughout the pandemic. Some Nordic nations have experienced almost no excess deaths at all. The exception is Sweden, which imposed some of the continent’s least restrictive social-distancing measures during the first wave.
Citera
2022-01-12, 19:02
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Ujujuj. Nu måste de värsta alarmisterna vrida sig i plågor över hur Norge (och danmark) hanterar omikron..

”Nu vill dom att fler skall smittas”

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/ALkMKj/naa-vil-de-at-flere-skal-smittes
Citera
2022-01-12, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jo, jag hörde att Karin uttryckte sig lite annorlunda på senaste pressträffen. Tegnell tycks de stuvat under någonstans. Man undrar vad det kan bero på...., Tegnell har synts allt mindre sedan de bytte GD. Jag vidhåller mitten/slutet av februari. Vi får se vem som får rätt helt enkelt.
Så FHM har reviderat "modellerna"? Snarare reviderat sin gissningslek. Det har de gjort många gånger. Hur är det nu med munskydden förresten? Hjälper de eller inte?
Du har yrat om att omikronsnuvan peakar i "månadsBRYTET" feb/mars.

Munblöja hjälper nog lika lite som alla andra korkade åtgärder och restriktioner. Det enda som verkligen hjälper tror jag är om folk känner riktig rädsla för viruset och stänger in sig . Personer som vandrar runt med munblöja är nog rädda och/eller lider av hälsoångest i mkt högre grad jmf med folk som inte bär munblöja. Så ev kan någon lyckats snappa upp ett indirekt, skenbart samband mellan munblöja och minskad smittspridning.

PS. Tegnell har gjort ett fantastiskt jobb och har troligtvis jobbat mer de senaste två åren än vad du lyckats åstadkomma under din livstid. Han om någon förtjänar lite ledighet och lugn och ro.
Senast redigerad av jerka11 2022-01-12 kl. 19:17.
Citera
2022-01-12, 19:13
Medlem
qwerty-66s avatar
Region Skåne ökar testkapaciteten till 75000 i veckan. Med tanke på att väntetiden är 4 dagar så kommer det ju knappast räcka. Men antalet positiva kommer ju öka något iallafall....

"Ökar antal tester per vecka
- Dessa nytillkommande tester ökar den skånska testkapaciteten med 15.500 till totalt cirka 59 500 tillgängliga tester varje vecka. "
Citera
2022-01-12, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
T.ex. i Rinkeby och Rosengård?
Var de med högst utbildning bor vet jag inte. De är nog utspridda lite överallt.
Citera
2022-01-12, 19:16
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Ujujuj. Nu måste de värsta alarmisterna vrida sig i plågor över hur Norge (och danmark) hanterar omikron..

”Nu vill dom att fler skall smittas”

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/ALkMKj/naa-vil-de-at-flere-skal-smittes

Haha, Sveriges initiala flockimmunitetsstrategi fast transparent i klartext...

Folkehelseinstituttet har lagt an en helt ny tone i sin ferske risikorapport. Nå handler det om å venne folk til tanken om at de skal smittes.
Citera
2022-01-12, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Esrum
Ja, Sverige blev ramt hårdt frem for alt i starten af pandemien.
Fra The Economist artiklen
Countries in northern Europe have generally experienced much lower mortality rates throughout the pandemic. Some Nordic nations have experienced almost no excess deaths at all. The exception is Sweden, which imposed some of the continent’s least restrictive social-distancing measures during the first wave.

Och pandemin pågår fortfarande. Så något slutresultat för vilka som drabbats värst har vi inte förrän tidigast 2023.
Citera
2022-01-12, 19:21
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Du skall nog ställa dig frågan vad det är som poppar upp när ditt immunförsvar belastas med annat (covid). Det är inte normalt med undertryckta symtom som kanske skulle kunna leda till blodförgiftning. Se till att du blir utredd!

Hur får man en sån utredning och hur går det till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in