2022-01-12, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Du måste känna besvikelse att bli sjuk trots att du är fullvaccinerad.

Ja alltså det var ju inte vad man förväntade sig i början, men gick ganska snabbt innan man förstod att vaccinet inte gör en immun. I efterhand ångrar jag att jag tog det för att jag blev supersjuk av andra dosen men gjort är gjort, ingen idé att älta det.
Citera
2022-01-12, 18:25
Medlem
Imalosers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ok, var glad att du är dubbelvaccinerad! Krya på dig!
Ja får väl vara det. Mår rätt dåligt trots dubbelvaccinering, omicron som ska vara mildare, samt blodgrupp 0 (vilken skillnad det nu gör...) Tack!
Citera
2022-01-12, 18:28
Medlem
Citat:
Hahaha. Herregud…
Citera
2022-01-12, 18:31
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
100 svenskar inlagda på IVA nu ikväll med covid-19.
Av en befolkning på 10 miljoner.

Herregud, om sjukvården blir överbelastad av 100 personer så är det dags att kasta ut dagens politiker och ersätta med nya.

Och människor som inte tillhör någon riskgrupp kan sluta ta sina sprutor omedelbart.
Det är totalt meningslöst.

Du är medveten om att sjukvård är så mycket mer än IVA?
Citera
2022-01-12, 18:33
Medlem
Kate80s avatar
Citat:

Varför det? Det är som en förkylning för de allra flesta oavsett om man är vaccinerad.
Citera
2022-01-12, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Tack för länken. Den artikeln hade några intressanta formuleringar.

Citat från YLE:
Det är mycket som vetenskapen inte vet om covid-19:s långtidseffekter. Inte minst av den orsaken är det knappast värst smart att anmäla sig som provkanin och få det “undanstökat”.
Vaccinmotståndarna säger ofta att vi inte känner till vaccinets långsiktiga effekter. Men vaccinmotståndarna missar att samma sak gäller för viruset.

Citat från YLE:
Att leka (bokstavligen) med smittsamma, potentiellt dödliga virus, till vilka omikronvarianten måste räknas, är som att leka med elden, eller med starkström. Det kan gå lite hur som helst, och situationen kan spåra utom kontroll.
Det resonemanget kan tillämpas även på samhällsnivå. Det var en farlig strategi att medvetet släppa in viruset i landet, och försöka få viruset att sprida sig i befolkningen i kontrollerad takt. Utfallet av Anders Tegnells experiment var ingen framgång.

Citat från YLE:
Visserligen ska vi alla möta liemannen förr eller senare, men jag vet inte med er – jag vill helst stå så långt bak i kön som möjligt.
Ibland kan man få höra uppfattningen att det enda virus har gjort, har varit att tidigarelägga dödsfall som ändå skulle inträffat. Och det är ju helt rätt. Alla människor är, från det att dom föds, dömda att dö. Frågan är när. Anders Tegnells strategi har skickat många svenskar längre fram i kön till liemannen.

Var är Tegnell nuförtiden? Känns som det var länge sen man såg honom.
Citera
2022-01-12, 18:36
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Eller man kan omformulera det, de flesta som är intelligenta har tagit vaccinet.
Jag skulle vilja säga att om man är i en riskgrupp och inte har tagit vaccinet då är det rätt korkat.

Om det är ett tecken på intelligens att en frisk tonåring vaccinerar sig är väl inte helt solklart för mig.
Så länge argumentet var smittspridning så var det nog mer ett tecken på empati och solidaritet.
Men det argumentet har ju fallit.
Citera
2022-01-12, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Bra sammanställning!
Vad säger ni som tror att Sverige är SÄMST i världen och Europa om detta?

https://www.economist.com/graphic-detail/coronavirus-excess-deaths-tracker

Sverige har redan drabbats hårt under pandemin, framför allt förra året. Skadan är redan skedd.
Citera
2022-01-12, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det behövs en rejäl lockdown fram till dess att vi kan få ordentliga vaccin. Var det i mars Pfizer trodde de kunde ha ett vaccin som fungerar även mot Omikron-varianten?
Fram till dess borde statens uppgift att förhindra så många som möjligt från att bli infekterade av detta fruktade virus.

Dom har tagit fram vaccinet i mars sen ska det distribueras hit och folk ska vaccineras osv…
Detta kommer ha effekt tidigast i april, då har omnicron redan bränt igenom befolkningen.

I april kommer omnikron vara utbyt mot nån annan variant så omnicron vaccinet är onödigt och beställa in.
Citera
2022-01-12, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Sverige har redan drabbats hårt under pandemin, framför allt förra året. Skadan är redan skedd.
Menar du ”pandemi” före eller efter 2009 års omskrivning?
Citera
2022-01-12, 18:41
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Du menar så att vi får det som i många forna öststater där vaccinationstäckningen ofta är låg??

Problemet är säkert onte att det ligger 100 covidsjuka på IVA utan att det ligger ytterligare 100 patienter på IVA utöver det vanliga.
Betyder det att du stöttar stora inskräkningar i våra liv när det är 100 extra IVA patienter generellt?
Varje år framöver om det bli mycket RS, vinterkräksjuka etc?

Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Vill vi klara alla patienttoppar utan att det märks är det ju bara att höja skatten, men ofta är just skattehöjningar inte så populärt bland väljarna.
Vi har högre skatt, men betydligt färre platser än t.ex. Tyskland.
Så mer skatt är nog inte hela lösningen.
Citera
2022-01-12, 18:41
Medlem
Kate80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag vet flera som blivit väldigt sjuka. Tror inte det är propaganda.

Inte ens min mamma som har KOL, är 70+ och har allmänt dålig hälsa och immunförsvar blev särskilt sjuk. Hon visste inte ens om eller misstänkte att hon hade Covid utan fick reda på det när hon besökte sjukhuset av andra orsaker. Känner många som har eller haft covid och alla är eller var lindrigt sjuka. Vad är det för folk du känner egentligen?

Det är skrämselpropaganda eftersom den absoluta majoriteten inte blir särskilt sjuka. Det är ett fåtal som behöver vård. Om du inte är i riskgrupp kommer du med stor sannolikhet att klara covid bra och är du i riskgrupp kommer du att med stor sannolikhet klara covid bra om du är vaccinerad. Inget att oroa sig för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in