2022-01-12, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Jag titta.på rostfritt stål i sommras som legatbute sen 1945 , såg ut som nytt , västkusten med oceanisk salthalt.

Angående RF

Det är hårt men går av plötsligt , mjukare stål böjs bara så man blir förvarnad vid inspektion.

Det är inte alltid lämpligt med rf m.a.o

Dock är det som jag sa, rostfritt stål rostar det med, men jäkligt långsamt….

Kan visa dig hur rostfritt stål kan se ut efter ett gäng år ute på Nordsjön inom oljeindustrin där duger inte vilket rostfritt som helst…
Citera
2022-01-12, 18:12
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Dock är det som jag sa, rostfritt stål rostar det med, men jäkligt långsamt….

Kan visa dig hur rostfritt stål kan se ut efter ett gäng år ute på Nordsjön inom oljeindustrin där duger inte vilket rostfritt som helst…

Ja det finns ju massa olika kvaliter som sagt...kinarostfritt t.ex
Citera
2022-01-12, 18:31
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kione211
Rostfritt är inte så motstånd mot...
Finns legeringar som kan flexa mer
Rostfritt avgassystem går av

Rostfritt är generellt mjukare. Speciellt autenitiskt rostfritt vilket är det man använder till detta.
Men förmodligen menar du inte hårdhet eftersom det är oväsentligt i sammanhanget. Du menar förmodligen brottförlängning, och den faktiskt är mycket högre för rostfria stål. Alltså enkelt förklarat att man kan stretcha materialet utan att det brister.

Och så finns inget som heter flex inom stål.

ALLA stål har ganska exakt samma "flex"
Om du hade en linjal eller liknande i stål. Då går åt exakt samma kraft för att böja den 1 cm så att den fjädrar tillbaka oavsett vilken stålsort det gäller.
Citera
2022-01-12, 18:37
Medlem
Rostfritt existerar inte. Finns bara korisions beständiga i olika grader.
Citera
2022-01-12, 18:39
Medlem
Kione211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Rostfritt är generellt mjukare. Speciellt autenitiskt rostfritt vilket är det man använder till detta.
Men förmodligen menar du inte hårdhet eftersom det är oväsentligt i sammanhanget. Du menar förmodligen brottförlängning, och den faktiskt är mycket högre för rostfria stål. Alltså enkelt förklarat att man kan stretcha materialet utan att det brister.

Och så finns inget som heter flex inom stål.

ALLA stål har ganska exakt samma "flex"
Om du hade en linjal eller liknande i stål. Då går åt exakt samma kraft för att böja den 1 cm så att den fjädrar tillbaka oavsett vilken stålsort det gäller.
Har pratat med folk på jobbet och de har sagt att de använder någon slags mässing legering på båtar för att det inte blir utmattade lika snabbt som rostfritt. Jag drog slutsatsen att det även gäller karosser.
Citera
2022-01-12, 18:44
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducey10

Därför används utrycket rosttrögt
Citera
2022-01-12, 19:00
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Din kommentar är bögeri på hög nivå! Det finns rostfritt, i olika kvaliteter, tar du en AISI 316 (syrafast) och sätter det i din västkustbåt, så rostar det inte! Rostfritt! Punkt!
Citera
2022-01-12, 19:39
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Har pratat med folk på jobbet och de har sagt att de använder någon slags mässing legering på båtar för att det inte blir utmattade lika snabbt som rostfritt. Jag drog slutsatsen att det även gäller karosser.

Njaeo, menar de verkligen båtar i rostfritt, för det tror jag är väldigt ovanligt för att inte säga icke existerande. I alla fall på små båtar. Och på stora båtar skulle det vara absurt dyrt.
Menar de inte alubåtar. Med aluminium är det alltid stora problem med utmattning.
Rostfritt är vanligtvis sämre hållfasthet än "vanligt" stål. Det finns givetvis alla kvaliteter.

Men om vi säger att Vanligt stål är mer hållfast än vanligt rostfritt.
Utmattning är dock en helt annan sak, Det är när det börjar spricka trots att man belastar lägre än vad den statiska hållfastheten klarar. Men att det spricker ändå för att man gör det många gånger.

Typ en linjal klarar att böjas med 1kg utan att bli böjd = 1kg hållfasthet
Men böjer du den med 0,5kg 10 00ggr så går den ändå av = utmattningshållfasthet
Citera
2022-01-12, 19:43
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Din kommentar är bögeri på hög nivå! Det finns rostfritt, i olika kvaliteter, tar du en AISI 316 (syrafast) och sätter det i din västkustbåt, så rostar det inte! Rostfritt! Punkt!

Jo det rostar. Det är bara att det inte ser ut som när vanligt stål rostar att det blir brunt.
Och det tar längre tid.
I detta fall kommer det troligtvis bli punktkorrosion. Visar sig till en början som små porer som ganska snabbt blir större gropar.
Senast redigerad av Bulkninja 2022-01-12 kl. 19:54.
Citera
2022-01-12, 19:45
Medlem
Kione211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Njaeo, menar de verkligen båtar i rostfritt, för det tror jag är väldigt ovanligt för att inte säga icke existerande. I alla fall på små båtar. Och på stora båtar skulle det vara absurt dyrt.
Menar de inte alubåtar. Med aluminium är det alltid stora problem med utmattning.
Rostfritt är vanligtvis sämre hållfasthet än "vanligt" stål. Det finns givetvis alla kvaliteter.

Men om vi säger att Vanligt stål är mer hållfast än vanligt rostfritt.
Utmattning är dock en helt annan sak, Det är när det börjar spricka trots att man belastar lägre än vad den statiska hållfastheten klarar. Men att det spricker ändå för att man gör det många gånger.

Typ en linjal klarar att böjas med 1kg utan att bli böjd = 1kg hållfasthet
Men böjer du den med 0,5kg 10 00ggr så går den ändå av = utmattningshållfasthet
Jag menar rör i fartyg 🚢 typ avgassystem
Citera
2022-01-12, 19:46
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Rostfritt stål rostar, finns inget stål som inte rostar

Citat:

Tänkte precis skriva detsamma. Det finns en anledning till att den engelska beteckningen är stainless steel.

/AI
Citera
2022-01-12, 19:51
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Jag menar rör i fartyg 🚢 typ avgassystem

Det är känsligare att svetsa i rostfritt material. Kan vara det som gör problemen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in