2022-01-12, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eatler
Vad bra att du inte tror på alla galenskaper.
Jag kan tillräckligt om teknik för att begripa att de varit där.
Citera
2022-01-12, 15:47
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Varför inte med båda? Fotografi/film genom ett stort teleskop i ett observatorium (även om man fångar atmosfäriska störningar). Samt foto med teleskop i omloppsbana (utan atmosfäriska störningar).

Båda kan fågna månlandaren samt månbilen.

Det viktigaste är att man fångar månbilen med däckspår på månen. Månen har ingen atmosfär, så däckspåren borde vara kvar.

Då tänker jag mig ett fotografi som kan ser ut så här (från just den här specifika vinkeln ovanifrån), fast med en bättre upplösning:

https://lunasights.files.wordpress.com/2019/03/rolling-rock-cropped.png

Har man dessutom en video som zoomar in på den nivån, då är det verifierat bortom all rimlig tvivel. Fast ett fotografi hade räckt gott och väl. Och då hade den här diskussionen kunnat avslutas en gång för alla.

Än så länge finns det inte sådana fotografier eller filmer.
Jag förstår ju vad du vill åstadkomma, men tror faktiskt inte det går från ens de bästa observatorierna på Jorden.
Citera
2022-01-12, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nilsbofink
Haft mina tvivel men det måste ha varit så många inblandade att någon till slut inte hade kunnat hålla käften om att det var fejk

Det har varit många inblandade men mycket få av behöver vara informerade om vad som händer. Om man bygger en del till en raket eller någon annan komponent så har man inte koll på om den i slutändan används till att åka till månen med eller bara cirkulera runt jorden och tillbaka igen.
Citera
2022-01-12, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Ja. Sjukt att såna idioter ens existerar år 2022. Det roliga är också, att idioterna hade till stor del inte gått ut skolan och de trodde inte heller på det som lärdes ut i skolan. De var helt övertygade att precis allt var lögn och att DE var de enda som hade full koll.

Sanningen får man reda på genom att vara skeptisk till officiella påståenden.
Citera
2022-01-12, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Sanningen får man reda på genom att vara skeptisk till officiella påståenden.
Är skillnad på att vara skeptisk och att vara en total idiot som avfärdar allt vad fysik, teknologi osv heter!

Vanlig jävla triangulering eller riktantenn hade avslöjat Apollo 11 direkt om det var en bluff. Det finns folk som avlyssnade månen med en ombyggd stridsvagnsradio och riktantenn riktad mot månen. Så fort den flyttade utanför månen åt något håll, så försvann signalen direkt. Hur ska du fejka det?

Samt att radar från olika länder kunde följa apollo hela vägen. Återigen, hur ska du fejka det?
Citera
2022-01-12, 15:57
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksidioten
Ja, att försöka ta sig ut i omloppsbana gjorde de. Så de experimenten var på riktigt. Så punkt 1 stämmer, klart folk dör när man gör saker på riktigt fast med stenåldersteknik.

Men sen dog ingen mer, mer än fejkade påhittade låtsas situationer där ingen kom till skada. Klart ingen dör när man låtsas åka till månen men för att det skulle verka trovärdigt så fabricerade man lite incidents.
Jaså? Okej, visst, var och en blir salig på sin egen tro och verkar djupt religiös.

Du inbillar dig att bara för att vi idag behöver ultraavancerade lösningar så går det inte att göra på andra sätt. Du kanske inte tror det, men både Draken och Viggen (två svenska stridsflygplan, från 50-60 talen respektive 60-80-talen) var både snabbare och flög högre än den senaste modellen av Gripen. Helt utan, eller med synnerligen begränsad datakraft. På 80-talet stod och jag imponerades av en dator som användes för analys av genomförda flygningar med Jaktviggen. Den ritade upp fina gröna streck och kurvor och angav höjder och hastigheter m.m. baserat på data den fick från data man flyttat över på band från planen när de landat efter utfört uppdrag. Datorn var större än ett fullvuxet kylskåp och hade kostat miljoner. Idag görs snabbare och bättre beräkningar av ett armbandsur... Ändå var planen snabbare och flög högre än vad vårt modernaste plan gör idag.

Det jag vill säga är att du förblindas av din bild på din omvärld och har inte riktigt insett att det finns mer än ett sätt att närma sig ett problem.
Citera
2022-01-12, 16:01
Medlem
Citat:
Är skillnad på att vara skeptisk och att vara en total idiot som avfärdar allt vad fysik, teknologi osv heter!

Vanlig jävla triangulering eller riktantenn hade avslöjat Apollo 11 direkt om det var en bluff. Det finns folk som avlyssnade månen med en ombyggd stridsvagnsradio och riktantenn riktad mot månen. Så fort den flyttade utanför månen åt något håll, så försvann signalen direkt. Hur ska du fejka det?

Samt att radar från olika länder kunde följa apollo hela vägen. Återigen, hur ska du fejka det?

Jag vet inte tillräckligt mycket för att säkert säga att månlandningen var en bluff men jag har inte sett några övertygande bevis för att den var sann. De kunde lika gärna ha cirkulerat runt jorden eller runt månen och sedan tillbaka ner på jorden igen.

Steget där en farkost ska cirkulera runt månen sen en del av den ska ner till månen och sen skjutas tillbaka upp igen och dessa två delar ska hitta varandra och koppla ihop sig korrekt och sen och åka tillbaka till jorden verkar för mig osannolikt att man får att fungera med rimlig säkerhet med dåtidens teknik.
Citera
2022-01-12, 16:06
Medlem
Citat:
Jag vet inte tillräckligt mycket för att säkert säga att månlandningen var en bluff men jag har inte sett några övertygande bevis för att den var sann. De kunde lika gärna ha cirkulerat runt jorden eller runt månen och sedan tillbaka ner på jorden igen.

Steget där en farkost ska cirkulera runt månen sen en del av den ska ner till månen och sen skjutas tillbaka upp igen och dessa två delar ska hitta varandra och koppla ihop sig korrekt och sen och åka tillbaka till jorden verkar för mig osannolikt att man får att fungera med rimlig säkerhet med dåtidens teknik.

Läs på om det jag nämnde då, så ser du att det är omöjligt att fejka.
Citera
2022-01-12, 16:08
Medlem
Citat:
Jag har aldrig skrivit att det är en fråga om tro.
Du verkar ha blandat ihop mig med någon annan användare. Däremot har jag påpekat att det saknas bevis/fotografier från ovan som visar månlandaren samt månbilen (med däckspår på månens yta). Vänligen se följande inlägg som förtydligar vad jag menar:

https://www.flashback.org/sp78675320

Övriga frågor kommer jag inte ens att bemöda mig att svara, eftersom du svamlar och försöker att vara en besserwisser.

Svaret på den frågan är på grund av att det är nya fotografier, som verifierar att vi verkligen har varit på månen. Vad som behövs är fotografier från ovan, likt det här fotografiet:

https://lunasights.files.wordpress.com/2019/03/rolling-rock-cropped.png

Där man kan se månbilen och däckspåren.

Du som är en fysiker borde väl kunna räkna ut hur stort teleskop det skulle behövas? För att man ska kunna fånga månbilen samt månlandaren som exempelbilden jag länkade till.

Om en modern systemkamera, kan zooma in så här bra.

https://m.youtube.com/watch?v=KN-4pUI1RzQ

Då är frågan hur kan olika teleskop i olika observatorium användas för att ta en bild av månbilen? Eller ännu bättre, filma själva månbilen likt filmen jag länkade till.

Man skulle kunna ordna en tävling, vad sägs om 1 miljon dollar åt den som lyckas fotografera månbilen från jorden?

Jag är rätt så säker på att någon av dessa observatorium skulle kunna lösa detta rätt så snabbt, när det finns ett ekonomiskt incitament för det.

https://www.tmt.org/published/system/articles/images/281/original/b515abeff906aa83f598a011785029dfe9c3bbd0.jpg?15724 57152
Varför läser du inte vad jag skriver? Du upprepar ju bara exakt samma sak hela tiden. Vad är det du inte förstår? Det går inte att ta en sådan bild från jorden. Det största optiska teleskopet på planeten är Gran Telescopio Canarias som har en 10,4 meter spegel. Det spelar ingen roll hur mycket du "tror" att det "borde gå" med "modern teknik". Detta är inte en fråga om megapixlar, utan om fysik. Exakt hur stort teleskop som behövs vet jag som sagt inte, annat än att 10 meter är åtminstone en storleksordning för lite. TMT som du länkar till använder en syntetisk metod för att få en apparent större storlek, vilket komplicerat matematiken rejält, men om vi låtsas som att det vore lika bra som ett äkta 30-metersteleskop så kommer det absolut minsta du kan se, som alltså motsvarar en våglängd i teleskopet, vara nästan 8 meter(!) på månen.

alfa=lambda/diameter -> tan(alfa) * avstånd. Givet mitten av synlig ljus, säg 600 nm och medelavståndet 384 000 000 meter till månen, så vid 30 meter blir det alltså:
alfa=600*10⁻⁹/30=20*10⁻⁹ radianer och tan(alfa)*384*10⁶ blir då ~7.69 meter. Detta är väl första året i gymnasiet eller möjligtvis något man läser redan i högstadiet.

Det spelar ingen roll hur mycket du snackar om "zoom", detta är en fysikalisk gräns. Begriper du inte det? Och du vill att någon ska bygga ett typ 300-metersteleskop för en miljon? Det spelar ingen roll hur mycket du länkar till den där digitalkameran, vars zoom du helt uppenbart inte förstår. Du har ingen uppfattning om skala och inser alltså inte att det minsta vi ser vid denna inzoom är hundratals kilometer. En pixel på din video, är kanske 10 000 eller 100 000 meter. Du skulle inte se hus, du skulle inte se städer. Du skulle inte ens kunna se mindre länder, om de funnits på månen med den zoom som du är så imponerad av!

Och, framförallt, vad tror du att denna bild med ditt jätteteleskop skulle bevisa för en månlandningsförnekare? De skulle bara säga att teleskopet var köpt av NASA, att bilden är fejk, osv, precis som man gör med alla bilder.

Återigen. Det finns en sak som du kan göra från jorden. En sak som inte kräver en hel industri, en sak som är inom räckhåll t.o.m. för en driftig privatperson. Något som många kan göra i Sverige och du kan säkert hitta någon (lokala observatoriet, lokala astronomiföreningen, eller sätta igång och lära dig lite elektronik och laserteknik och knåpa ihop själv), nämligen att mäta mot retroreflektoer på månen.

Och nej, som vissa tror på båda sidor, Hubbleteleskopet skulle inte duga här. På tok för liten diameter. Inte för att någon bild av detta slag skulle övertyga någon, eftersom det inte handlar om det. Månlandningsförnekare är inte intresserade av att titta på bevisen, de har redan bestämt sig och är bara intresserade att definiera en målgång, ett beviskrav, som inte kan uppfyllas. Ofta därför att det bygger på rent oförstånd kring hur verkligheten fungerar. Dvs precis som när kreationister "kräver" en crockoduck, hur många gånger folk som fattar något förklarar att det inte är en grej, kan inte vara en grej och skulle i själva verket strida mot evolution och biologi.

Välj ett kriterium som är vettigt, fysikaliskt möjligt och meningsfullt.
Citera
2022-01-12, 16:11
Bannlyst
Citat:

Det är som att försöka träffa en gevärskula i flykten med en annan gevärskula.
Bokstavligen.
Och detta klarade dom på 60-talet...
Citera
2022-01-12, 16:17
Medlem
Citat:

....
Då är frågan hur kan olika teleskop i olika observatorium användas för att ta en bild av månbilen? Eller ännu bättre, filma själva månbilen likt filmen jag länkade till.

Man skulle kunna ordna en tävling, vad sägs om 1 miljon dollar åt den som lyckas fotografera månbilen från jorden?

Jag är rätt så säker på att någon av dessa observatorium skulle kunna lösa detta rätt så snabbt, när det finns ett ekonomiskt incitament för det.

https://www.tmt.org/published/system/articles/images/281/original/b515abeff906aa83f598a011785029dfe9c3bbd0.jpg?15724 57152

Nej det går inte att se månbilen med något teleskop på jorden. De största optiska teleskopen har en spegeldiamater på 10 meter. Det skulle behövas en spegel med flera gånger större diameter än så.

https://www.quora.com/Theoretically-how-big-of-a-telescope-do-you-need-to-see-Apollo-lunar-modules-on-the-Moon

Vad det skulle hjälpa dig är oklart. Du skulle väl inte tro på att bilderna var riktiga ändå.
Citera
2022-01-12, 16:19
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Har du problem med läsförståelse?

Jag HAR försökt få dom att fatta, med fakta och allt, ALLA 7 gånger!!

Dessutom blockade jag ingen. Tog bara bort honom som vän.

Jaha, då så. Vilken skillnad.
Vilken fakta har du presenterat åt dessa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in