2022-01-12, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hatavaccinpass
Som tur är så är valet i september. April-September brukar vara lugna corona-månader så då kommer det vara mindre fokus på corona under valrörelsen.

Förmodligen och det lutar väl också åt att S tar bort så många restriktioner som möjligt under sommaren för att slippa det blir en valfråga.
Citera
2022-01-12, 10:51
Medlem
OM S går full SD och föreslår väldigt mycket saker som folket gillar och lyckas locka tillbaka väljare från SD, då riskerar man att tappa de som gillar massinvandring etc till MP, C och V.

Sedan efter valet 2022 konstaterar S (lite glatt) att de inte kan genomföra något av sina förslag eftersom de är beroende av MP, C och V....
Citera
2022-01-12, 12:11
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
OM S går full SD och föreslår väldigt mycket saker som folket gillar och lyckas locka tillbaka väljare från SD, då riskerar man att tappa de som gillar massinvandring etc till MP, C och V.
Sedan efter valet 2022 konstaterar S (lite glatt) att de inte kan genomföra något av sina förslag eftersom de är beroende av MP, C och V....

Ja i princip gjorde de det i förra valet, de gick till val i opposition till sin egen regering och efter valet genomförde de en nedbantad DÖ (JÖK). Och sossarna köper det. Man hoppas ju bara att färre skall gå på det för varje gång. Men Löfven kunde ju sitta i statlig TV och ljuga om det obehindrat de få gånger han ställde upp. Sedan när det blir debatt och han blir helt överkörd så tar SVT avstånd från oppositionen... (SD). Så landets problem är att vi har en enorm skattefinansierad media-apparat i kombination med lättlurade sosse-väljare.
Citera
2022-01-12, 12:23
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Aftonbladets notoriskt mångfaldsvurmande ledarskribent Jonna Sima är bekymrad över de signaler som Magdalena Andersson sänder ut.
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/KzqV5y/offrar-s-mangfalden-for-att-locka-sd-mannen
Eftersom Magdalena kan räkna och tolka den procentförlust S har gjort och vet att om S någonsin ska kunna bli ett stabilt statsbärande parti igen så måste hon få tillbaka de män som har valt SD.
Jag tror att det kommer att komma mer utspel och annat som signalerar att den pariastämpel som S har givit SD är förlegad.

"Men på köpet riskerar hon att tappa viktiga väljare ur arbetarklassen, inte minst kärnväljare i storstädernas tätbefolkade förorter." Hon menar inte arbetarklassen utan den invandrade bidragsklassen. "Järvas politiska stjärna Mohamed Nuur byter parti". "politiska talanger som svensk-somaliern Mohamed Nuur." Aldrig hört talas om honom. Vad har han åstadkommit? Långsiktigt kommer vänstersidan bli invandrarpartier och därmed alienera de svenska arbetarväljarna ännu mer.

Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Kollar på riksdagsdebatten. Jag blir fortfarande förvånad över vilken ordbajsare Annie Lööf är.

Jag kan inte lyssna på henna. Jag mår fysiskt illa.
Citera
2022-01-12, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Nu är M och SD ungefär jämnstora i flera OU, om S skulle börja rasa som innan Corona (Som dec 2019) när SD var riktigt starka så kommer SD lämna M bakom sig med rejäl marginal. Vi kan få en situation där SD och S ligger nära varandra medans M halkar ned till en tydlig 3e-plats.

Om du fick välja mellan SD 25%, M 15 och KD 4 (opposition och fortsatt S-regering) eller SD 15%, M 25, KD 6 (majoritet, M/KD-regering med SD som underlag) - vilket föredrar du?
Citera
2022-01-12, 14:37
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Om du fick välja mellan SD 25%, M 15 och KD 4 (opposition och fortsatt S-regering) eller SD 15%, M 25, KD 6 (majoritet, M/KD-regering med SD som underlag) - vilket föredrar du?

Det första. Det skulle ge SD en mycket stark roll som ledande oppositionsparti och ge SD så mycket utrymme att M och KD skulle fortsätta att halka efter. Det skulle också ge SD makten i väldigt många kommuner då valresultatet till riksdagen till stor del följs i kommunerna. Du är säkert ute efter något om att anpassa sig till M men du beskriver en ytterlighet. Självfallet vill jag att SD växer men det är inte det enda som räknas utan även acceptans hos andra partier och politiskt inflytande.
Citera
2022-01-12, 14:40
Medlem
HejaFinlands avatar
Intressant från partiledardebatten i Riksdagen via Viktor på Expressen. Citat (Det är bara en del av en lång artikel så jag tror inte jag bryter mot reglerna):
"De gröna har ju hamnat i politikens yttre periferi efter avhoppet från regeringen i november, men på onsdagen lyckades Per Bolund återföra partiet till brännpunkten – bara genom att slå fast att MP vill ha ministerposter igen efter valet. Bakom plenisalens munskydd kunde man ana hur borgerliga ögon lyste upp, medan de socialdemokratiska fylldes med panik. Ulf Kristersson, som tidigare hade tänkt ägna valrörelsen åt att jaga socialdemokratiska väljare som ogillar MP, såg genast sin chans och krävde besked. Aha! En röst på Magdalena Andersson är en röst för dyrare el och bensin, mer ansvarslös gränspolitik och en allmän omstöpning av Sverige till ett mörkgrönt Hades. Eller?"

Bra om MP tjatar om ministerposter, det försvagar S position.

https://www.expressen.se/kronikorer/viktor-barth-kron/akesson-kom-ut-som-folkpartist/
Citera
2022-01-12, 14:54
Medlem
Mr.Swedens avatar
Avgörande för utfallet i september blir hur länge Magdalena Anderssons smekmånad håller. Nu är siffrorna höga, men konstant leverans av bajamackor i form av ifrågasatta ministerval, energi- och energipriskaos mm eroderar snabbt kapitalet. Dessutom - som jag förväntade mig - gjorde hon begränsad succé i dagens partiledardebatt, pressad i flera frågor och oförmögen att svara på andra.
Citera
2022-01-12, 15:17
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
S är det statsbärande partiet. Se nu, när de ensamma tvingas bära ansvaret för hela Sverige.

Städningen då vem bär ansvaret för städningen i husvagnen.
Bättre lite skit i hörnen än ett rent helvete, eller hur?
Citera
2022-01-12, 15:35
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Avgörande för utfallet i september blir hur länge Magdalena Anderssons smekmånad håller. Nu är siffrorna höga, men konstant leverans av bajamackor i form av ifrågasatta ministerval, energi- och energipriskaos mm eroderar snabbt kapitalet. Dessutom - som jag förväntade mig - gjorde hon begränsad succé i dagens partiledardebatt, pressad i flera frågor och oförmögen att svara på andra.

Tyvärr ser inte SVT-sossar på riksdagsdebatter. Möjligtvis om de klippt ihop något regimvänligt att ha på rapport eller vad de kallar sina propagandautsändningar till sossarna.
Citera
2022-01-12, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden

Tror att det som kommer att avgöra valet är om folk tröttnar på Covid-restriktionerna och att något parti på allvar börjar driva opinion i frågan. Exempelvis genom att utnyttka Riksdagens utredningstjänst för att ta reda på vad som är sant eller falskt i frågor som om vi också överdrivit hur många som ligger på IVA pga Covid som Danmark.

Alltså börjar någon, med lite möjligheter att insistera på svar, kräva in fakta och beslutsunderlag för olika åtgärder, så kan det svänga riktigt fort och bli besvärligt för (S).

Tror att Covid har större potential att avgöra valet än skjutningarna, elen eller klimatet.
Citera
2022-01-12, 16:09
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Tror att det som kommer att avgöra valet är om folk tröttnar på Covid-restriktionerna och att något parti på allvar börjar driva opinion i frågan. Exempelvis genom att utnyttka Riksdagens utredningstjänst för att ta reda på vad som är sant eller falskt i frågor som om vi också överdrivit hur många som ligger på IVA pga Covid som Danmark.

Alltså börjar någon, med lite möjligheter att insistera på svar, kräva in fakta och beslutsunderlag för olika åtgärder, så kan det svänga riktigt fort och bli besvärligt för (S).

Tror att Covid har större potential att avgöra valet än skjutningarna, elen eller klimatet.

Den 11:e september har vi levt i en ljus coronafri sommar och det finns absolut noll politisk kraft att hämta där. Ingen vill ens tänka på smittan. Enda chansen är att Coronadelegationen lämnat sitt slutanalys och att den innebär en totalsågning av sossarnas och Tegnells fumlande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in