2022-02-02, 12:30
Medlem
Haddock93s avatar
Har inte följt inrikespolitiken alls eller undersökningar här det senaste eftersom jag följt vad som pågår i USA eftersom det indirekt kommer påverka vad som händer här mer än vad vi tror. För SD speciellt.

Demokraterna i USA har massiva problem och kommer troligtvis förlora valet 22 men också 24. Det verkar också som att vi kommer få Trump tillbaka i vita huset 2024 om inget förändras.

Den nationalistiska och populistiska sidan av Republikanerna håller också på att ta över partiet vilket är nödvändigt för att de ska få makt och för att en riktig opposition ska bildas. Trump hade under sina första fyra år alldeles för många inom sitt egna parti som satte käppar i hjulet för honom och hans agenda. (Dessa motsvarar Reinfeldt globalister, typ moderater vs SD). Men man håller på att ta över partiet från botten upp.

Man håller också på att direkt konkurrera med teknikjättarnas monopol på information (Trump håller på att starta ett ny plattform, ser ut att bli framgångsrikt. Kolla bara på Rumble, känns som det kan bli en konkurrent till Youtube i framtiden), så man har förstått att för att vinna makt måste man också vinna kulturkriget och för det är information A och O. Därför alla oliktänkande censureras idag på Facebook, Twitter, Youtube osv.

Vad som händer i USA påverkar SD och nationalismen i Sverige. Jag ser positivt på framtiden även fast jag tror att valet i vinter inte kommer gå lika bra. Men 2026 tror jag SD kommer ha 25%+ om allt går vägen i USA och man inte gör bort sig på hemmaplan. Det är vad jag spår i OU framöver. Men till valet blir de tufft med Magdalena i sin ”honeymoon”.
Citera
2022-02-02, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Har inte följt inrikespolitiken alls eller undersökningar här det senaste eftersom jag följt vad som pågår i USA eftersom det indirekt kommer påverka vad som händer här mer än vad vi tror. För SD speciellt.

Demokraterna i USA har massiva problem och kommer troligtvis förlora valet 22 men också 24. Det verkar också som att vi kommer få Trump tillbaka i vita huset 2024 om inget förändras.

Den nationalistiska och populistiska sidan av Republikanerna håller också på att ta över partiet vilket är nödvändigt för att de ska få makt och för att en riktig opposition ska bildas. Trump hade under sina första fyra år alldeles för många inom sitt egna parti som satte käppar i hjulet för honom och hans agenda. (Dessa motsvarar Reinfeldt globalister, typ moderater vs SD). Men man håller på att ta över partiet från botten upp.

Man håller också på att direkt konkurrera med teknikjättarnas monopol på information (Trump håller på att starta ett ny plattform, ser ut att bli framgångsrikt. Kolla bara på Rumble, känns som det kan bli en konkurrent till Youtube i framtiden), så man har förstått att för att vinna makt måste man också vinna kulturkriget och för det är information A och O. Därför alla oliktänkande censureras idag på Facebook, Twitter, Youtube osv.

Vad som händer i USA påverkar SD och nationalismen i Sverige. Jag ser positivt på framtiden även fast jag tror att valet i vinter inte kommer gå lika bra. Men 2026 tror jag SD kommer ha 25%+ om allt går vägen i USA och man inte gör bort sig på hemmaplan. Det är vad jag spår i OU framöver. Men till valet blir de tufft med Magdalena i sin ”honeymoon”.

Personligen oroar jag mig inte överhuvudtaget över mutti Magdas nuvarande smekmånad. Som högst har hon nått 31%, och detta på bekostnad utav de egna samarbetspartierna. Till och med Löfven och Juholt nådde avsevärt högre nivåer.
Citera
2022-02-02, 22:21
Medlem
greta75s avatar
Nu är det Ebba's tur i 30 minuter med Anders Holmberg.

Jag har tvingat mig igenom detta tidigare men idag stängde jag av för att det blir för pinsamt.

Kombinationen av att Anders inte ger upp och ställer samma frågor flera ggr utan att politikern ändå ger med sig och erkänner det Anders vill tvinga fram blir för mycket för mig.

Jag lider i soffan, både med politiken och Anders. Sinnessjukt format tycker jag.

Generellt är det sällan något viktigt som kommer fram när de intervjuas en och en, tycker dock om när de kämpar mot varandra i en hederlig debatt.
Senast redigerad av greta75 2022-02-02 kl. 22:24.
Citera
2022-02-02, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta75

Jag har tvingat mig igenom detta tidigare men idag stängde jag av för att det blir för pinsamt.

Kombinationen av att Anders inte ger upp och ställer samma frågor flera ggr utan att politikern ändå ger med sig och erkänner det Anders vill tvinga fram blir för mycket för mig.

Jag lider i soffan, både med politiken och Anders. Sinnessjukt format tycker jag.

Generellt är det sällan något viktigt som kommer fram när de intervjuas en och en, tycker dock om när de kämpar mot varandra i en hederlig debatt.

Ebba och Sabuni har totalt gjort bort sig senaste dagarna. Ebba konstaterar först att SD är ett nazistparti sedan i nästa mening så är de glada att de ska regera med dem???
Citera
2022-02-02, 23:21
Medlem
Kristersson var riktigt bra i kvällens Aktuellt rörande ny kärnkraft. Tror det är bra för Moderaterna att inför valet ha en klar plan på hur man vill få till fler reaktorer i Sverige så att det blir konkret.

Ska kolla på Bush i 30 minuter strax...
Citera
2022-02-03, 00:21
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75

För OU var detta inslag intressant, Ebba vill inte ha med L i en regering och hon jämställer L och SD. Det stärker SD och försvagar L. Nära till det blågula eller "konservativa" blocket nu. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ebba-busch-vi-vill-inte-ha-med-liberalerna-i-en-eventuell-hogerregering
Citera
2022-02-03, 00:46
Medlem
Ebba Busch visade återigen att hon har noll koll. Hon blir helt överkörd i 30 min. Hoppas KD åker ur nästa val. De har noll plats i svensk politik tillsammans med MP och L.
Citera
2022-02-03, 07:15
Moderator
v50s avatar
SVT/Novus senaste mätning utförd mellan 3 -30/1, 7259 personer tillfrågades varav 3702 svarade.

S 29,3% (-2,0)
V 9,8% (-0,8)
MP 3,5% (+0,1)

C 7,4% (+0,7)
L 2,7% (+0,5)

SD 19,8% (-0,3)

M 20,5% (+1,8)
KD 5,4% (-0,2)

Övriga 1,6% (+0,1)

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/l-och-mp-kvar-under-riksdagssparren-i-svt-novus-valjarbarometer

https://www.svt.se/special/valjarbarometern/
Senast redigerad av v50 2022-02-03 kl. 07:19.
Citera
2022-02-03, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
SVT/Novus senaste mätning utförd mellan 3 -30/1, 7259 personer tillfrågades varav 3702 svarade.

S 29,3% (-2,0)
V 9,8% (-0,8)
MP 3,5% (+0,1)

C 7,4% (+0,7)
L 2,7% (+0,5)

SD 19,8% (-0,3)

M 20,5% (+1,8)
KD 5,4% (-0,2)

Övriga 1,6% (+0,1)

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/l-och-mp-kvar-under-riksdagssparren-i-svt-novus-valjarbarometer

Underbart, smekmånaden för Andersson är definitivt över (S-2,0, M+1,8). Hennes kamrater på SVT gör dock naturligtvis sitt yttersta för att flytta fokus från det som egentligen är huvudnyheten till att istället tjata om icke-nyheten att L och MP fortfarande ligger under spärren.
Citera
2022-02-03, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
För OU var detta inslag intressant, Ebba vill inte ha med L i en regering och hon jämställer L och SD. Det stärker SD och försvagar L. Nära till det blågula eller "konservativa" blocket nu. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ebba-busch-vi-vill-inte-ha-med-liberalerna-i-en-eventuell-hogerregering

Jo det var riktigt bra sagt tycker jag. Svikarna inom (L) skall inte tro att de bara kan hoppa in i regeringen hursomhelst. De gäller att hålla (L) på avstånd för att minimera risken att höger-väljare stödröstar...
Citera
2022-02-03, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50

S 29,3% (-2,0)
V 9,8% (-0,8)
MP 3,5% (+0,1)

C 7,4% (+0,7)
L 2,7% (+0,5)

SD 19,8% (-0,3)

M 20,5% (+1,8)
KD 5,4% (-0,2)

Övriga 1,6% (+0,1)

Wow, det tappet för S var inte att leka med. Speciellt inte när det till största del går till M och inte tillbaka till C och MP. Skulle vara intressant att veta tankegången. Är gissningsvis kvinnliga väljare då det enligt statistiken nästan bara var kvinnor som gick från M, SD och KD till S senaste månaderna. Går tankegången. Kan nog vara en mix av elräkningar, fortsatta skjutningar och COVID-hantering.

Förhoppningsvis ser vi tapp på minst en procent för S i de övriga OU också så att det pratas allt mer om att Magda-effekten är över. Det kan nog driva fler trendkänsliga väljare bort från M. Det enda vi får hoppas på är att de inte går tillbaka till MP igen...

Intressant att ful-SVT inte pratar om jättetappet för S som huvudnyhet utan istället att MP och L fortfarande ligger under spärren...
Citera
2022-02-03, 08:57
Medlem
Positivt är också att andelen väljare som anser att MP har den bästa miljöpolitiken sjunker stadigt. Från 20% i december till 15% idag (var 37% 2014). Allt fler förstår nog hur skadlig MPs politik är och att deras politik egentligen handlar om att få ett samhälle där vi är fattigare (slutar med tillväxt) och konsumerar mindre. Samtidigt ska det ösas på med invandrare från MENA som ska vara med och dela på den minskande kakan.

Min teori är att folk, även vänsterlutande Svensson struntar i miljön när det drabbar plånboken. Det är därför politiker i hela Europa kommer röstas bort om hela energiomvandlingen med instabila elnät och rusande priser på drivmedel, el och gas fortsätter mot allt högre höjder. Och när politikerna som aldrig gjort något annat än att vara politiker inser att makten är på väg bort till "populister" så kommer de att svänga med alla möjliga konstiga undanflykter för varför man måste sänka koldioxidskatter samt elda mer olja. För en stor massa betyder "klimathot" bara något när man kan vinna väljare och få makt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in