2022-01-12, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Narutoshippchop
Det räcker att du har lite läckage vid magmunnen för att odören ska leta sig upp och ut ur munnen. Tvärr.

Men om detta inte är orsaken så se över din kost och uteslut mjölkprodukter samt all sorts lök.

Kolla också så du inte har svamp i munnen, svalget eller på tungan.

När min mun luktar som värst tar jag mig en ren sup.
Men att gurgla lite SB12 regelbundet funkar också ok.
Men det är fan inte roligt att konstant ha satans andedräkt. Så jag lider med dig.

Glömde, när jag borstat tänderna, rengjort mellan, skrapat tungan, gurglat så är ändå lukten där, den kommer liksom inte från munnen...
Citera
2022-01-12, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fialotta123
Min senaste läkare ringde igår, för ett samtal efter senaste kuren Dalacin. och eftersom allt är som vanligt igen så summerade hon, jag vet inte vad mer vi kan göra.
Tilläggas 'r att min sambo då skämdes för sina tänder ...glest emellan dom...i å med det var munnen alltid stängd...luftas inte ur om man säger....kan va bidragande med....varför inte prova nått bra tuggumi...??? kan hjälpa...
Citera
2022-01-12, 12:24
Medlem
Hur ser din kost ut för övrigt? Äter du för lite eller obalanserat kan kroppen hamna i ketos. När vi får brist på glukos bildar kroppen ketoner (acetoacetat) som påverkar både utandningsluften och huden i form av dålig/frän andedräkt och stark/frän svettlukt.

Äter du regelbundet och tillräckligt med kolhydrater?
Citera
2022-01-12, 12:28
Medlem
Prova nässpray några dagar..öppnar upp.
Citera
2022-01-12, 12:28
Medlem
Ta kontakt med en Homeopat med FLERA ÅRS erfarenhet.
Citera
2022-01-12, 12:37
Medlem
GormDenGamles avatar
Prova Corsodyl.
Citera
2022-01-12, 12:42
Medlem
Citat:
Jag behöver all hjälp jag kan få, även om jag troligen redan har provat allt. Vi tar det från början.
jag är normalviktig 45 årig kvinna som för ca 3 år sedan märkte en stor skillnad i min andedräkt, och även min kära sambo tyvärr. Jag började tänka på munhälsan, tandtråd och munskölj, besök hos tandhygienist osv. Allt ser bra ut.
Besökte en öron näsa hals läkare, han filmade i hals och svalg (hade önskat att han hittade något) men allt ser bra ut, han skickade remiss till gastroskopi. Den visade ett litet läckage som såklart kan ge dålig odör. Men jag har aldrig haft sura uppstötningar eller andra problem och har nu i månader ätit probiotika och omeprezarol och jag märker ingen skillnad.
Jag har alltid fått äckliga vita toncillstenar som jag tryckt fram ur halsmandlarna och dessa luktar ju inte hallon, så jag opererade bort halsmandlarna och tyvärr fortfarande problem.
Det ända som hjälper är när jag fått Dalacin (antibiotika) utskrivet. Då smakar och luktar jag som vanligt i munnen i ca 2 månader och sen är allt som vanligt igen. Men det löser ju inget.
Jag har även tagit avföringsprov och allt såg bra ut.
Tack för att du orkat läsa, jag tar desperat emot alla tips och tankar, det är hemskt att ha det så här :-(
Usch, låter jobbigt!

Eftersom antibiotika ändå hjälper borde ju orsaken till lukten vara någon bakterie som antibiotikan tar, eller åtminstone får ner i mängd såpass att det blir en skillnad. Och sedan när kuren är över börjar det växa till igen. Så jag tänker att det skulle kunna vara något någonstans som gör att denna bakterie trivs. Kanske morfologiskt. Kan du ha något veck, grop, fistel eller annat skrymsle eller vrå där de kan ansamlas och växa till? Fast det borde väl setts vid grundlig undersökning, men ibland läser man ju om att saker missas. Eller något kemiskt, som ett lämpligt pH eller tillgång på näring som passar den sorten bättre än andra bakterier? pH skulle ju kunna påverkas av läckage från magen.

Har de kollat bak i näsan också, så det inte kommer "bakvägen" uppifrån? Har det tagits några bakterieodlingar? Kanske kunde vara intressant att jämföra vad som växer efter ab-kur innan det börjar lukta och när det luktar och se om något avviker.
Citera
2022-01-12, 12:42
Medlem
SvenEastmans avatar
Citat:
Min senaste läkare ringde igår, för ett samtal efter senaste kuren Dalacin. och eftersom allt är som vanligt igen så summerade hon, jag vet inte vad mer vi kan göra.

Detta är ett stort problem för dig, förstår det. Så pass stigmatiserande att jag måste påpeka att jag inte själv inte har någon problem med dålig andedräkt... Hade även tyckt att det var jobbigt om min partner hade det jämt, även om jag inte är särskilt känslig.

Ge inte upp! Självklart finns det en lösning på dina problem.

Hade under en period, ibland, dessa fascinerande äckliga tonsill-stenar du nämner. Några sådana har dock inte uppstått på många år i min munhåla, har halsmandlarna kvar.

Även om du opererat bort halsmandlarna så kan man tänka att obalansen i munnen består, som alltså bidrog till att tonsill-stenarna bildades i tandköttsfickor. Eller finns det fler tandköttsfickor du missat där dessa stenar kan dölja sig?

Att problemen försvinner under antibiotikakuren visar väl ändå på att bakteriefloran i munhålan är problemet och inte läckage från magsäcken?
Antibiotika är även bra på att förstöra en fungerande bakterieflora så jag tycker det låter som en dum ordination för att få ordning på detta.
Även munskölj tror jag inte alls är bra om du ska få ordning på det här, är det typ antiseptisk Listerine du använder?

Delarna du behöver undersöka är;

kosten; småätande? skräpmat? för mycket mjölkprodukter, mycket ost?

sömnen; sover med öppen mun, torr i munnen?

rengöring av munhåla och tänder; detta verkar funka bra? Mellanrumsrengöring, ingen dålig lukt ska uppstå när du gör rent mellan tänderna. Jag skulle skippa Listerine och dylika antiseptiska medel. Kan det dölja sig tonsill-stenar i någon tandköttsficka ändå?

allmän hälsa; självklart kan det vara något annat hälsoproblem eller status på allmäna hälsan som bidrar till dina problem.
Citera
2022-01-12, 12:53
Medlem
mjölkprodukter är en stor bov.
Citera
2022-01-12, 12:54
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Tandhygienisten kan inte allt. Kolla rönken. Du kan ha fickor osv
Citera
2022-01-12, 12:59
Medlem
Luktar det mer eller mindre någon viss tid på dygnet? Om du andas genom näsan, luktar andedräkten illa för andra då också? Alltså när luften inte passerar munnen.
Citera
2022-01-12, 13:21
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Jag kan inte säga att något särskilt hände, det kan ju ha kommit smygande men för ca 3 år sedan började jag söka hjälp för detta.
Dalacin föreslog öronnäsahals läkaren, och det hjälper ju. Har ätit tre kurer nu på ca 2 år men det är ingen lösning på mitt problem.

Så här står det på Fass
Dalacin är ett bakteriehämmande medel (antibiotikum). Dalacin används för behandling av infektioner i svalget samt i hud och mjukdelar.

Så försök ta reda på vart infektionen sitter, givetvis behövs en läkare för detta och konstigt att de inte redan hittat något.
Alltid knepigt när man får medicin men inte vet exakt vad medicinerar mot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in